مقاومت در برابر جبهه کفر معجزه کلامی قرآن کریم است
کد خبر: 4200189
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
حجت‌الاسلام خاموشی:

مقاومت در برابر جبهه کفر معجزه کلامی قرآن کریم است

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه شعار «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» با توجه به تحولات منطقه و فجایع انسانی غزه به درستی برای این دوره از مسابقات بین‌المللی قر‌آن انتخاب شده است، گفت: مقاومت در برابر کفر روح قرآن و معجره کلامی آن است.

مقاومت در برابر جبهه کفر معجزه کلامی قرآن کریم استبه گزارش ایکنا، رقابت‌های چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، از امروز جمعه 27 بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

این دوره از مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» تا 2 اسفندماه با حضور 99 متسابق از 44 کشور جهان به کار خود ادامه خواهد داد، شعاری که متناسب با تحولات منطقه و موضوع «طوفان الاقصی» و حمله رژیم صهیونیستی به مردم غزه برای بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام انتخاب شده است.

همزمان با پایان رقابت‌های روز نخست این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق سیما به توضیح در مورد کم و کیف برگزاری این دوره از مسابقات و دلیل انتخاب شعاری با این عنوان ویژه این رقابت پرداخت و در ادامه گفت: این دوره از مسابقات با حضور نمایندگانی از 44 کشور جهان در حال برگزاری است و به طور طبیعی افرادی از کشور ما نیز که در مسابقات کشوری سال گذشته حائز رتبه برتر شده‌اند، امکان حضور در این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ را نیز خواهند داشت که در رشته قرائت، هادی اسفیدانی نماینده شایسته کشور اسلامی ماست.

خاموشی با اشاره به اینکه با استفاده از فناوری روز و به کارگیری استودیوهای ضبط صدا در کشورهای گوناگون امکان ارسال صوت قرائت هر یک از متقاضیان شرکت در این مسابقات در مرحله مقدماتی وجود دارد، گفت: 110 کشور با معرفی نمایندگان خود در این دوره از مسابقات شرکت کردند که از این میان شاهد حضور متسابقانی از 44 کشور جهان در سالن اجلاس سران هستیم و هر یک از این افراد با نماد پرچم کشور متبوع خود در جایگاه مخصوص در سالن برگزاری مسابقات مستقر هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح این موضوع که چرا شعار «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» برای این دوره از مسابقات انتخاب شده است، تصریح کرد: قرآن کتاب هدایت است و این مفهوم بلندپایه خود را با ابزار قرائت و واژه اقراء آغاز و به انسان عرضه می‌کند، توصیفات زیادی در خود در خصوص عظمت این روح  هدایت وجود دارد تا آنجا که خود می‌فرماید اگر چنین مفاهیمی در صورت ذی‌شعور بودن کوه برای آن بیان می‌شد، چیزی از آن با وجود همه سختی و مقاومتش باقی نمی‌ماند و تبدیل به گرد و خاک و غبار می‌شد و در هوا می‌پراکند.

خاموشی ادامه داد: نور قرآن بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) تابیده شده است و این همان نور قدسی است که از طریق وحی و به واسطه پیامبر در وجود هر یک از ابنای بشر منعکس می‌شود، به نظرم می‌رسد که مبحث مقاومت از همینجاست که آغاز می‌شود به این معنی که وقتی هر یک از ما انسان‌ها رشحه‌ای از این نور را دریافت کردیم، در مسیر درست هدایت قرار می‌گیریم و اما شرط اساسی برای رسیدن به نفطه اوج کمال و فلاح در انتهای این مسیر، مقاومت است. هماچنانکه خود در سوره فاتحة‌الکتاب می‌فرماید: «اهدنا الصراط المستقیم».

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان اشاره به این موضوع دارد که سُبُل زیادی برای رسیدن به کمال انسانی براساس اقتضائات و ظرفیت‌های انسانی وجود دارد اما صراط مستقیم ناب‌ترین آنهاست که مختص اهل مقاومت است و لذا هر کس که بخواهد به قله‌های بلند ایمانی و انسانی دست پیدا کند باید در این مسیر که استقامت لازمه آن است قرار گیرد که از جمله خصوصیات این راه مغناطیس آن است به این معنی که انسان را جذب می‌کند و با وجود همه سختی‌هایی که پیش روی انسان است و مقاومت انسان را طلب می‌کند اما انسان را در خود بلعیده تا به سرمنزل مقصود برساند.    

خاموشی گفت: پُرواضح است که انسان همینقدر که گفت ایمان آوردم به حال خود رها نمی‌شود، ایمان او نو به نو مورد محک و امتحان قرار می‌گیرد و با قرار گرفتن در دایره امتحان مورد غربال قرار گرفته تا به خلوص و نابی مطلق برسد. در جریان هر یک از مسابقات بین‌المللی قرآن، قرار این بوده و خواهد بود که متناسب با اوضاع و احوال حاکم بر جهان اسلام یک شعار را برای این رویداد بزرگ و مهم قرآنی انتحاب کنیم و «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» به نظر می‌رسید که بهترین و متناسب‌ترین شعاری بود که می‌توانستیم برای این دوره انتخاب کنیم و مسابقات را با آن نامگذاری کنیم.

وی اظهار کرد: امروز اگر هر یک از کشورهای اسلامی که پیرامون سرزمین اشغالی و اسرائیل قرار دارند، نقش خود در برابر جبهه کفر که مصداق بارز آن رژیم صهیونیستی است، به درستی ایفا می‌کردند، قطعاً شاهد این فجایع نبودیم، همچنانکه در آئین افتتاحیه با اشاره به سوره ممتحنه این موضوع را گوشزد کردم که هیچ فرد مسلمانی نباید پیام مودت به سوی کفار بفرستد. اما آیا در عمل شاهد این امر هستیم؟ متأسفانه باید گفت که پاسخ منفی است.      

خاموشی در پاسخ به پرسش مجری برنامه «به افق فلسطین» که آیا در شرایطی که مسئولان ترغیب به این مسئله دارند که اهل بیت(ع) و فرزندان خود را برای زیست به کشورهای غربی و حامی رژیم صهیونیستی بفرستند آیا این عزم که بتوان اسرائیل را به زانو درآورد، محقق خوهد شد یا نه؟ گفت: مسلماً فردی که برای انقلاب و اسلام اندیشه و فکر دارد و برای این منظور در حال کار و فعالیت است فکر و کار می‌کند، رشدها و استعدادهای سرمایه‌های انسانی کشور خود را نباید در اعزام آنها به چنین بلادی ببیند و اگر نیاز به  فراگیری تخصص و مهارتی بود که ناگریز به این اعزام باشد این امر باید موقتی صورت گیرد چرا که میل و رغبت مداوم نسبت به این امر ممکن است راه نفوذ سلطه را بیش از حد باز بگذارد. خوشبختانه قانونی هم در دولت تصویب شده است که از چندویزایی بودن افراد جلوگیری می‌کند. به هر حال ما باید در پیروی از سنت پیامبر که در مقابله با جبهه کفر به صبر و بردباری دعوت شد، پایبند باشیم و خود را اسیر و درگیر زرق و برق دنیای غرب نکنیم. به دولت پیشنهاد می‌کنم با توجه به پیشرفت‌های خوب علمی و فناورانه دیپلماسی دانش‌بنیان را در دستور کار خود برای تعامل بیشتر با کشورهای دنیا قرار دهد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه هر یک از پیامبران الهی با معجزاتی به امر رسالت و هدایت مردم برانگیخته شدند، گفت: در میان معجزات بی‌شمار انبیای الهی، معجزه کلامی قرآن از همه اهمیت بیشتری داشت اما در برابر این اعجاز باید به این امر نیز توجه داشت که باید استوانه مقاومت در امر خدا نیز شکل بگیرد؛ همچنانکه وقوع انقلاب اسلامی موجب به وجود آمدن این استوانه و ستون در میان همه کشورهای اسلامی آزادی‌خواه شد تا جایی که به تعبیر مفتی یکی از کشورهای عربی اقراری به این مضمون شد که امام راحل با انقلاب اسلامی خود بازی شیر و حمله به حیوانات فربه را از بین برد، یعنی در دنیای امروز نه آن شیر درنده که منظور نظام سلطه غرب است وجود دارد و ما دیگر فربه هستیم و اجازه هر نوع ظلم در حق خود به آنها بدهیم.

خاموشی ادامه داد: براساس نص قرآن و در راستای حرکت در محور مقاومت و ره‌پیمایی در صراط  مستقیم همچنانکه مقام معظم رهبری در رفتار و عمل خود نقاط نورانی خط مقامت را ترسیم کرده‌اند، ما نیز باید در این راه پشت سر ولایت به پیش برویم و در مقابل کافر حربی یعنی کافری که قصد جنگ با ما دارد همچون اسرائیل لحظه‌ای مماشات و نرمش نداشته باشیم و با غیرمسلمانان هم تا آنجا که با ایشان در یک سطح باشیم و یا دست ما بالاتر از دست آنها باشد ارتباط و پیوندی سازنده داشته باشیم.

وی در پایان گفت: امام راحل عملی قرآنی را به انجام رساند، در مقابل رژیم صهیونیستی و آپارتاید لحظه‌ای سر سازش نداشت و این بزرگ‌ترین توفیق ایشان در دیپلماسی جهان اسلام و منطقه بود تا آنجا که امروز دیگر در آفریقای جنوبی شاهد آپارتاید نیستیم و حتی آفریقای جنوبی با اندیشه ضدآپارتایدی خود فرمان به بسته شدن سفارت اسرائیل در کشور خود و قطع هرگونه روابط اقتصادی را با اسرائیل به واسطه جنایات اخیر داده است که این نشان از هوشمندی و ابتکار عمل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تحقق این دیپلماسی برتر جهان اسلام دارد.

انتهای پیام
captcha