لزوم رعایت متوازن‌سازی انتخاب رشته پایه نهم برای رسیدن به رشد 3درصدی رشته علوم و معارف اسلامی+صوت
کد خبر: 4170736
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
در برنامه رادیویی افق مطرح شد

لزوم رعایت متوازن‌سازی انتخاب رشته پایه نهم برای رسیدن به رشد 3درصدی رشته علوم و معارف اسلامی+صوت

در برنامه زنده افق رادیو قرآن، با اشاره به تبلیغات ضعیف درباره رشته علوم و معارف اسلامی و عدم آشنایی مشاورین پایه نهم با این رشته، بر ضرورت رعایت متوازن‌سازی انتخاب تمامی رشته‌ها در پایه نهم و لزوم ورود معلمان قرآن به یادگیری فن بیان و علوم روز تأکید شد.

آشنایی بیشتر با رشته علوم و معارف اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن، امروز اول مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و سال تحصیلی 1402-1403 با موضوع «آشنایی بیشتر با رشته علوم و معارف اسلامی» و با حضور محمدعلی سعیدی‌نژاد، مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی و اجرای جواد نصیری و دو میهمان تلفنی به روی آنتن رفت.

سعیدی‌نژاد با اشاره به تاریخچه اجمالی از رشته علوم و معارف اسلامی گفت: این رشته به منظور تربیت مدیران فرهنگی جامعه و جذب دانش‌آموزان مستعد پایه نهم و دارای معدل 17 به بالا تأسیس شده است. بنابراین دانش‌آموزانی پایه نهم، می‌توانند در صورت دارا بودن شرط معدل، علاقه‌مندی و توانمندی با مراجعه به مشاوران حاضر در مدرسه و روحانیون طرح امین، این رشته را انتخاب کنند.

وی با تأکید بر اینکه رشته علوم و معارف اسلامی جزو یکی از رشته‌های گرایش نظری و در کنار رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی است، تصریح کرد: این رشته، شش درس اضافه بر دروس نظری دارد. خروجی این رشته یکی برای حوزه‌های علمیه و دیگری انتخاب رشته‌های علوم انسانی با شرکت در کنکور از دانشگاه‌های سراسری و آزاد و سایر دانشگاه‌های معتبر کشور است.

مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه تبلیغات و اطلاع‌رسانی این رشته _ با وجود اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است_  اما در سراسر کشور ضعیف است و نیازمندیم تا بیش از پیش خانواده‌ها و از سوی دیگر دانش‌آموزان با جزئیات این رشته آشنا شوند، افزود: چند سالیست که کتابی به منظور آشنایی بیشتر با مدارس علوم و معارف اسلامی توسط دکتر احمد قماشچی تألیف شده است. حتی آشنایی با این رشته نیز جزو ضمن خدمت فرهنگیان است بنابراین فرهنگیان علاقه‌مند و مشاوران برای آشنایی بیشتر با این رشته می‌توانند با مراجعه به lms آموزش و پرورش و با شرکت در این دوره از 12 ساعت آموزش ضمن خدمت بهره‌مند شوند.

وی با ابراز گلایه از فقدان اطلاع برخی از مشاوران پایه نهم برای راهنمایی دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد به انتخاب رشته از وجود رشته علوم و معارف اسلامی، ادامه داد: طی مصوبات گذشته وزارت آموزش و پرورش مقرر شد تا شهرهایی که بیش از سه هزار دانش‌آموز کلاس نهم دارد، رشته علوم و معارف اسلامی تأسیس شود و حال آن که در حال حاضر این رشته در تمامی شهرها نیست.

فعالیت 18 مدرسه دولتی رشته علوم و معارف اسلامی در تهران

سیعدی‌نژاد تأکید کرد: قریب به یک میلیون دانش‌آموزان پایه نهم داریم که در انتظار تعیین و انتخاب رشته هستند و طی تصمیم اتخاذ شده باید سه درصد از این دانش‌آموزان به رشته علوم و معارف اسلامی بروند، یعنی آماری حدود 30 هزار دانش‌آموز و حال آنکه تنها یک ششم این امر در عمل محقق می‌شود، یعنی نیم درصد از سه درصد!

محمدعلی سعیدی‌نژاد، مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی

وی با تأکید بر لزوم رعایت متوازن‌سازی تمامی رشته‌ها از سوی مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور و ادارات، تصریح کرد: درحال حاضر 18 مدرسه دولتی در تهران به دانش‌آموزان رشته علوم و معارف اسلامی خدمات علمی ارائه می‌کنند و در کشور حدود 200 مدرسه معارف اسلامی با قریب به 15 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند. باید بگویم اکثر مدارس علوم و معارف اسلامی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان مدارس صدرا فعال است و در رتبه دوم مدارس شهید مطهری است و سپس مدراس دولتی.

سعیدی‌نژاد ادامه داد: به تازگی نیز آیت‌الله اعرافی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند تا مدارس علوم و معارف اسلامی جزو مدارس پیش حوزوی محسوب شوند، بنابراین تعدادی از این مدارس نیز وابسته به حوزه علمیه و برخی دیگر نیز با عنوان مدارس هدی و تحت نظارت جامعة‌الزهرا(س) قم مشغول به فعالیت هستند.

مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌آید تمام مدارس دارنده رشته علوم و معارف اسلامی جزو مدارس غیرانتفاعی محسوب می‌شود، گفت: خیر، در تهران مدارسی چون البرز و ... مشغول به جذب دانش‌آموزان علاقه‌مند رشته علوم و معارف اسلامی هستند. حتی در مدارس پیام غدیر و مدارس وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) از افراد علاقه‌مند و کم‌برخوردار اما مستعد در حد رایگان ثبت‌نام می‌کنند.

مدارس قرآن‌‌بنیان بیت‌الاحزان

وی در ادامه به فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان و راه‌اندازی مدرسه قرآن‌‌بنیان این مؤسسه اشاره کرد و افزود: این مؤسسه با راه‌اندازی مدرسه قرآن‌بنیان شرایطی را فراهم کرده است تا دانش‌آموزان ضمن فراگیری مصوبات آموزش و پرورش از پایه هفتم تا نهم، به درجه حفظ کل نیز نایل شوند.

سعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه بیت‌الاحزان 40 مدرسه قرآن‌بنیان متوسطه اول در سراسر کشور دارد، ادامه داد: این دانش‌آموزان در مدرسه سه ساعت به صورت اختصاصی به امر آموزش قرآن می‌پردازند، به طوری که دانش‌آموزان پایه هفتم، 7 جزء از قرآن را حفظ خواهند کرد و دانش‌آموزان پایه هشتم و نهم به ترتیب 11 و 12 جزء را حافظ خواهند شد و دانش‌آموزان در پایان دوره متوسطه اول، می‌توانند با سپری کردن دوره شش ماه و شرکت در آزمون اعطای مدرک و کسب امتیازات لازم، مدرک معادل کارشناسی را دریافت کند.  

آینده شغلی دانش‌آموزان رشته علوم و معارف اسلامی

وی با تأکید بر اینکه طی قول مساعد آموزش و پرورش اگر در شهری بیش از 20 دانش‌آموز تمایل به حضور در رشته علوم و معارف اسلامی را داشته باشند، مدرسه و معلم و کادر اجرایی آن تأمین می‌شود، افزود: آینده شغلی دانش‌آموزان رشته علوم و معارف اسلامی، آینده شغلی خوبی است. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند جذب دانشگاه فرهنگیان شوند یا در سایر رشته‌هایی که دانش‌آموزان علوم انسانی امکان پذیرش دارند، می‌توانند شرکت کنند.  

وی تأکید کرد: والدین و دانش‌آموزان علاقه‌مند برای دریافت اطلاعات بیشتر از این رشته آموزشی می‌توانند به پایگاه اینترنتی به نشانی https://reshtemaaref.com مراجعه کنند یا با مؤسسه فرهنگی پیام غدیر با شماره  02136300780 در ارتباط باشند.

نگاه سایر معلمان و اولیای دانش‌آموزان به درس قرآن، قوی نیست

در ادامه ارتباط تلفنی با برنامه امروز افق، مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی و از فرهنگیان مقطع متوسطه دوره اول به روی آنتن آمد. وی ضمن ابراز عدم آشنایی با این رشته، درباره آموزش رشته قرآن و میزان علاقه‌مندی والدین و دانش‌آموزان به این درس، گفت: در مدرسه نگاه سایر معلمان و اولیای محترم دانش‌آموزان به درس قرآن، قوی نیست و  اگر به دانش‌آموزی گفته شود که در این درس ضعیف است، خانواده‌ها به آن بهای زیادی نمی‌دهند.

کد

غلام‌نژاد با تأکید بر اینکه معتقدم باید در ساختار تغییری در این امر ایجاد شود، افزود: حال آنکه نقشی که درس قرآن می‌تواند تربیت دانش‌آموزان ایفا کند در سایر دروس نیست. بنابراین باید این امر بیش از پیش برای دانش‌آموزان و والدین تبیین شود. از سوی دیگر معلمان قرآن باید توجه کنند تا زمینه جذب دانش‌آموزان را به کلاس فراهم کرده و حال آنکه معلمان قرآن، خیلی قوی نیستند.

جای خالی قرآن

این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه باید جای خالی قرآن بیش از پیش احساس شود، اضافه کرد: معلمان قرآن باید فن بیان قوی و مجهز به علوم روز باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را جذب کنند.  معتقدم در کنار درس قرآن، زیست قرآنی نیز باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود و این موضوع را در کتاب قرآن می‌توان متنوع‌تر طراحی کرد.

میهمان دیگر تلفنی این برنامه رویینی‌فرد، کارشناس دارالقرآن آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این استان چند سالیست که مدارسی با عنوان صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با پذیرش دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند و دارای معدل 17 به بالا فعالیت می‌کنند، گفت: اما متأسفانه شاید به دلیل آینده شغلی و بازار کار ضعیفی که برای این رشته متصور است، دانش‌آموزان و خانواده‌ها تمایل زیادی به حضور فرزندانشان در این رشته ندارند.

 رویکردها نسبت به قرآن، تخصصی نیست

وی ادامه داد: متأسفانه در آموزش و پرورش رویکردها نسبت به قرآن، تخصصی نیست به طوری که در مقطع ابتدایی شاهد تدریس آموزگار پایه در درس قرآن هستم که بعضا شاید از آموزش‌ها و تخصص‌های لازم برخوردار نباشند. از سوی دیگر اهمیتی که به علوم پایه چون ریاضی و تجربی داده می‌شود به درس قرآن اختصاص داده نمی‌شود.

رویینی‌فرد درباره گام دارالقرآن آموزش و پرورش خراسان شمالی در این راستا گفت: در سال گذشته برای نخستین بار 60 ساعت آموزش ضمن خدمت برای آموزگاران پایه ابتدایی با تدریس قاریانی که به عنوان معلم جذب در بدنه آموزش و پرورش هستند، برگزار کردیم که با استقبال آموزگاران روبرو شد به طوری که امسال نیز درخواست برگزاری دوره ضمن خدمت مشابهی را داشتند. در این دوره آموزگاران ضمن آشنایی با روخوانی و روان‌خوانی با شیوه‌های تدریس قرآن نیز آشنا می‌شدند.

یادآور می‌شود، برنامه افق كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه حوالی ساعت ۱۴:۲۵ از شبكه رادیویی قرآن موج FM رديف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha