بی‌توجهی‌ها منجر به تعطیلی مراکز حفظ قرآن می‌شود + صوت
کد خبر: 4155244
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
به دلیل وجود مشکلات بیمه‌ای

بی‌توجهی‌ها منجر به تعطیلی مراکز حفظ قرآن می‌شود + صوت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ضمن تشریح برخی مشکلات بیمه‌ای مؤسسات قرآنی، به تعطیلی 500 مرکز حفظ قرآن اشاره و اظهار کرد: اگر اعتبارات برای مؤسسات لحاظ نشود، تا پایان سال 1402 تمام مراکز حفظ قرآن به تعطیلی کشیده خواهد شد. 

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن امروز شنبه 24 تیرماه با موضوع وضعیت بیمه فعالان قرآنی و با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، حامد حسین‌زاده، معاون توسعه و حمایت دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد،‌ محمدحسین رضوانی، مسئول بخش بیمه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج رادیو قرآن رفت.

در ابتدای این برنامه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به تشریح وضعیت فعلی بیمه فعالان قرآنی پرداخت و گفت: از زمانی که اتحادیه جدید شکل گرفت، بیمه تعداد کثیری از معلم‌های قرآنی قطعی نشده بود و به هیچ جا هم وصل نشده بودند. در همان تاریخ که بخش‌هایی از آن مربوط به دولت دوازدهم و بخش دیگر مربوط به دولت سیزدهم بود، بیش از شش هزار نفر از فعالان قرآنی مشکلی نداشتند، با این وجود، هنوز هم تعدادی از فعالان قرآن با مشکل بیمه مواجه بوده و هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیمه فعالان قرآنی از مرز 6100 نفر گذشته است، افزود: از این تعداد بیمه چهار هزار نفر به صورت قطعی انجام شده و سایر افراد مراحل قطعی شدن بیمه را طی می‌کنند.

انجم‌شعاع در ادامه بیان کرد: روز گذشته در مجموعه اتحادیه تصمیم جدی گرفته شد و طی آن برای 70 هزار حافظ پنج جزء و بیشتر از پنج‌ جزء قرآن کریم پیامک فراخوان برای مراجعه جهت بیمه شدن ارسال شد که از این تعداد قریب به 200 نفر اعلام کردند نیاز به بیمه دارند. 

نتیجه بی‌توجهی به مشکلات بیمه‌ای موسسات به تعطیلی می‌انجامد + صوت

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه حامد حسین‌زاده، معاون توسعه و حمایت دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه معاونت قرآنی وزارت ارشاد، نیز گفت: بیمه فعالان قرآنی از آن مسائلی بود که در سال‌های گذشته خود را به عنوان یک چالش اصلی مطرح کرده بود و خوشبختانه یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم در مورد فعالان قرآنی، گره‌گشایی از این معضل بوده است. در گذشته همه مسائل فعالان قرآنی یک طرف و بحث بیمه طرف دیگر قرار داشت و وزن این مشکل شاید بیشتر از سایر مشکلات بود.

وی افزود: خوشبختانه به لطف دولت مردمی در دولت سیزدهم مصوبه خوبی در هیئت وزیران به تصویب رسید و فعالان قرآنی به صورت رسمی عضو صندوق اعتباری هنر شدند. در این صندوق اقشار مختلفی از هنرمندان تا روزنامه‌نگاران و نویسندگان عضو هستند و با مصوبه هیئت وزیران، فعالان قرآنی نیز به این اقشار اضافه شد. پیش از وضعیت فعلی و در دولت گذشته چهار هزار و 400 نفر از فعالان قرآنی در دولت گذشته بیمه شدند. به لطف قرآن، عنایت اهل بیت(ع) و همت مسئولان توانستیم در دولت جدید این رقم را به شش هزار نفر برسانیم. یعنی این تعداد معرفی نامه بیمه تأمین اجتماعی برای فعالان قرآنی صادر شده است.

حسین‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی خدمات صندوق اعتباری هنر اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر 12 هزار نفر عضو صندوق شده‌اند که از این تعداد برای بیش از شش هزار نفر معرفی‌نامه بیمه تأمین اجتماعی صادر شده است. این صندوق تنها خدمات مربوط به بیمه تأمین اجتماعی ارائه نمی‌دهد بلکه خدمات دیگری نیز دارد که بیمه تکمیلی، وام ضروری و ... بخشی از آن است.

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه بیمه فعالان قرآنی بیان کرد: ما در حال حاضر هیچ محدودیت زمانی برای مراجعه به سامانه ثبت نام فعالان قرآنی نداریم. در این صندوق برای 10 عنوان از فعالان قرآنی شرایط بیمه‌ای تعریف شده است. هر زمانی فعالان قرآنی احساس کردند شرایط یکی از آن گروه‌ها را دارا هستند می‌توانند به سایت سامانه حمد مراجعه و فرایند ثبت نام خود را پیگیری کنند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه ‌رضوانی، مسئول بخش بیمه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیز در مورد حق‌بیمه‌ای که فعالان قرآنی پرداخت می‌کنند، گفت: در مصوبه بیمه معلمان قرآنی، دو سوم حق بیمه از سوی دولت پرداخت می‌شود، این بیمه مربوط به بیمه روستایی و عشایر است و تاکنون چهار هزار نفر بیمه شده‌اند. 

نتیجه بی‌توجهی به مشکلات بیمه‌ای موسسات به تعطیلی می‌انجامد + صوت

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی از آن تب و تابی که در مورد خلأ بیمه وجود داشت، عبور کرده‌ایم، گفت: با عبور از آن شرایط با مشکل جدیدی مواجه هستیم و آن هم این است که طبق آیین‌نامه یک فعال قرآنی باید در موسسه قرآنی فعالیت داشته باشد و فعالیت او از سوی مؤسسه تأیید شود، در صورتی که این افراد از سوی صندوق هنر به عنوان مشاغل آزاد 18 درصدی بیمه می‌شوند. این با ماده 36 و 39 که تأمین اجتماعی مسئول بیمه کردن را کارفرما می‌داند، مغایرت ایجاد می‌کند. 

رضوانی در ادامه به مشکل جرائم تأمین اجتماعی اشاره و اظهار کرد: در کنار حمایتی که وزارت ارشاد از مؤسسات به عمل می‌آورد، تعدادی از مؤسسات هستند که به خاطر پرداخت نکردن حق بیمه با امکان جریمه از سوی تأمین اجتماعی روبرو هستند، این جرائم به آن دلیل است که سهم کارفرما از سوی مدیر مؤسسه پرداخت نشده است. در قانونی که در آیین نامه صندوق هنر آمده است کارفرما باید حق بیمه را پرداخت کند در حالی که مؤسسات توانایی پرداخت این حق بیمه را ندارند. 

در ادامه حامد حسین‌زاده، معاون توسعه و حمایت دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به فلسفه تشکیل صندوق اعتباری هنر اشاره و اظهار کرد: صندوق هنر برای حمایت قائم به شخص است و از افراد حقیقی حمایت می‌کند. نکته‌ای که با صندوق هنر داشتیم، این بود که این صندوق تاکنون در عرصه فعالیت‌های حقوقی وارد نشده است، این مشکلی است که به آن اشاره شد و پیگیر آن هستیم. با وجود اینکه مصوبه‌ای هم برای این موضوع درنظر گرفته شده است تا اگر فعالان قرآنی از طریق صندوق روستائیان بیمه شوند، با آن‌ها همراهی و مساعدت لازم برای تکمیل فرایند بیمه این افراد در صندوق روستائیان انجام شود اما بعضاً شاهد بودیم توجه جدی نشده لذا همراهی بیشتری مورد نیاز است.

وی افزود: ما برای رفع این مشکل در حال تدوین نامه‌ای با امضای وزیر خطاب به وزیر کار و رفاه اجتماعی هستیم تا از طریق آن مربیانی که در مؤسسات مشغول کار  و تحت پوشش صندوق هستند، بازرس تأمین اجتماعی از آن‌ها مطالبه بیمه اجتماعی انجام ندهد. البته سازمان تأمین اجتماعی هم مصائب مربوط به خود را دارد و امیدواریم که این مشکل برطرف شود و خبرهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

نتیجه بی‌توجهی به مشکلات بیمه‌ای موسسات به تعطیلی می‌انجامد + صوت 

در ادامه این برنامه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه الان دو صندوق مستقل داریم که یکی متصل به صندوق عشایر و روستایی و دیگری تأمین اجتماعی است، گفت: مشکل این است که سهم کارفرما مطالبه جدی سازمان تأمین اجتماعی است، در صورتی که فعالان قرآنی به عنوان هنرمند پذیرفته شده‌اند و بر این اساس این سهم باید از سوی کارفرما پرداخت شود، مؤسسات نیز از از توان پرداخت این سهم برخوردار نیستند و همین مشکل‌آفرین شده است. سازمان تأمین اجتماعی هم به استناد بند چهار سیاست‌های ابلاغی به سراغ این مؤسسات رفته است. تاکنون عکس‌العملی از سوی مدیران و مسئولان از فراکسیون تا سایر دستگاه‌ها ندیده‌ام. 

وی با اشاره به تعطیلی بیش از 500 مرکز حفظ قرآن، افزود: نتیجه چنین وضعیتی این است که مؤسسات بزرگ فعال در زمینه حفظ همچون جامعه القرآن همین الان با 20 میلیارد جریمه از سوی تأمین اجتماعی مواجه است. یک مؤسسه دیگر در طول 5 سال یک میلیارد و 200 درآمد نداشته اما باید این مقدار جریمه پرداخت کند. 

وی افزود: در جلسه‌ای قرار شد سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کند و از محل اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها اعتباری را به صورت قرضی در اختیار قرار دهد تا مشکل بیمه‌ای مؤسسات برطرف شود. اگر این توافق نهایی و اجرایی شود وضعیت بهتر خواهد شد، در غیر این صورت در پایان سال 1402 تمام مراکز حفظ قرآن به تعطیلی کشیده خواهد شد. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه حامد حسین‌زاده با اشاره به اینکه صندوق هنر در حال طراحی هنرکارت است، گفت: پیشنهاد می‌کنم دوستان فرایند هنرکارت را پیگیری کنند، چرا که صندوق هنر برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این عرصه در دست اجرا دارد. این کارت در بسیاری از فروشگاه‌ها و هتل‌ها و ... پذیرش خواهد شد و تخفیفات ویژه‌ای هم خواهد داشت. 

وی در پاسخ به این سؤال که چه آماری از تعداد فعالان قرآنی که می‌توانند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند، وجود دارد، گقت: بر اساس اطلاعاتی که در سامانه حمد ثبت شده است، در حال حاضر 25 هزار مربی فعال در این سامانه ثبت شده است که همه اینها قابلیت و شرایط این را دارند که عضو صندوق هنر شده و از خدمات بیمه‌ای آن بهره‌مند شوند. با این وجود در حال حاضر هفت هزار و 800 نفر از این مربیان به صندوق هنر مراجعه کرده‌اند. 

 
 
انتهای پیام
captcha