نظارت 41 ناظر شرعی در عید قربان بر کشتارگاه‌های استان
کد خبر: 4150548
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

نظارت 41 ناظر شرعی در عید قربان بر کشتارگاه‌های استان

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان رضوی از نظارت 41 ناظر شرعی در عید قربان بر کشتارگاه‌های استان خبر داد.

کشتارگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن شورورزی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی خراسان رضوی، امروز 5 تیرماه، در نشست خبری اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در خصوص نظارت بر کشتارهای عید قربان، بیان کرد: بحث سنت حسنه قربانی را در پیش رو داریم. قرآن کریم قربانی را از شعائر الهی بیان کرده اما در این راستا خرافاتی با عنوان خونمالی وارد شده که از زمان جاهلیت بوده و  هم اکنون  نیز رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه عمل خون‌مالی به شدت در آیات قرآن و روایات اسلامی نهی شده است، اظهار کرد: در این راستا نیز باید فرهنگ سازی صورت گیرد چرا که آنچه در بحث سنت حسنه قربانی مطرح شده، بحث صدقه و انفاق در این خصوص است که بر اساس روایات این اقدام برای رفع بیماری و بلا مورد تاکید است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 41 ناظر شرعی در استان و 12 نفر در مشهد برای عید قربان نظارت بر مراکز کشتار دام را عهده‌دار خواهند بود و  در این راستا نیز با توجه به اینکه دعاهای قربانی قرائت، از مردم دعوت می‌شود برای رعایت مسائل شرعی ذبح جهت قربانی به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند.

در ادامه جواد اعلمی، مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: موضوعات بهداشتی موضوعات جدیدی نیست و هر سال در مبحث قربانی شاهد فعالیت‌های خاص از سوی دامپزشکی هستیم.

وی افزود: قوانینی داریم که این قوانین چارچوب بهداشتی را مشخص می‌کند و تبصره‌هایی در قانون وجود دارد که در اعیاد ذبح دام خارج از کشتارگاه قابل انجام است که البته درک ناقصی از این بند قانونی شده است.

اعلمی بیان کرد: در شعائر مذهبی نداریم که یکی از این شعائر بقیه اعتقادات و اصول را زیر پا گذارد، لذا اگر قربانی کردن یکی از شعائر است پاکیزگی هم از شعائر دین ماست که هیچ کدام ناقض دیگری نیست، لذا اگر در خصوص کشتار دام بحث خاصی مطرح می‌کنم، باید مدنظرمان باشد که با شرایط بهداشتی همراه باشد.

مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکی در راستای وظایف ذاتی خود با در نظر گرفتن بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از لحاظ سلامت گوشت و هم از لحاظ آلودگی های محیطی مورد نظر است که برنامه ریزی در این دو جنبه صورت می‌گیرد تا جهت ارتقاء سطح بهداشت عمومی قدم مثبتی برداریم.

همچنین محمود قربان‌زاده، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: یکی از موارد مهم در خصوص ذبح آگاه‌سازی در راستای ذبح بهداشتی دام در مراکز مجاز است، هر چند در قانون دامپزشکی که در سال 50 نوشته شده در روز عید قربان ذبح در غیر این مراکز هم منع قانونی ندارد، اما مخاطرات ناشی از کشتار خارج از کشتارگاه بسیار زیاد است که بیان مخاطرات  در این خصوص ضرورت دارد.

وی بیان کرد: حدود ۸۰ اکیپ ثابت و ۷۹ گروه سیار همراه با ۹۲  دامپزشک و ۲۰۲ بازرس بهداشت گوشت و معاینه لاشه دام  در استان آماده ارائه خدمات هستند علاوه بر این نیز ۴۱ ناظر شرعی در سراسر استان بر کشتار نظارت دارند.

قربان‌زاده با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو، گفت: این بیماری با شروع فصل گرما تشدید شده و تا اواسط پاییز ادامه پیدا می‌کند و عامل اصلی انتقال این ویروس کنه‌ها هستند، هر چند این بیماری برای دام مشکلی ایجاد نمی‌کند و به لحاظ ظاهری قابل تشخیص نیست، اما اگر انسان مبتلا شود در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند منجر به مرگ شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از راه‌های انتقال این ویروس ذبح دام در خارج از کشتارگاه است، لذا ضرورت دارد تماس با دام کمتر شود، اما افرادی که دام را به خانه می‌برند تا روز عید قربان آن را ذبح کنند در صورت ابتلای دام امکان انتقال بیماری وجود دارد، اگر دام در هفته اول ابتلا به بیماری باشد و کشتار صورت گیرد، همه ترشحات آن عامل انتقال بیماری است که این امر اهمیت کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به کشتار ایمن در کشتارگاه‌های مجاز، افزود: در کشتارگاه‌های مجاز قبل از ذبح، دام بررسی شده و  کشتار در محیط بهداشتی و زیر نظر بازرسان صورت می گیرد و لاشه 24 ساعت کشتارگاه در دمای چهار درجه بالای صفر و در دمای پیش سرد قرار می‌گیرد  که این امر باعث رفع بیماری‌های غیر قابل تشخیص لاشه می‌شود و در کشتارگاه‌ها این مراحل انجام و لذا مخاطرات ذبح کاهش می‌یابد.

قربان‌زاده گفت: افرادی که در ناچارا در مناطق روستایی قربانی می‌کنند باید توجه داشته باشند محل ذبح قابل شست و شو باشد، بلافاصله یعد از ذبح خون شسته و ضد عفونی محل انجام شود، از طرفی با توجه به اینکه هر لاشه ذبح‌شده دام ۳۱ درصد ضایعات دارد، در صورت ذبح دام خارج از کشتارگاه اگر این ضایعات در محیط رها شود، منجر به شیوع سایر بیماری‌ها می‌شود، بنابراین ضایعات مانده از لاشه باید دفن شود. همچنین قصابی که پس از ذبح اگر علائمی مانند سرماخوردگی در خود مشاهده کرد پس از مراجعه به پزشک این نکته را به پزشک یادآور شود که طی روزهای اخیر ذبح دام انجام داده تا در صورت ابتلا به تب کریمه کنگو پزشک زودتر آن را تشخیص داده و درمان صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha