گستردگی مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س)
کد خبر: 4097037
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴

گستردگی مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س)

شفاعت گسترده شیعیان مقامی است در مرتبه ائمه معصومین که خداوند متعال به حضرت معصومه(س) کرامت فرموده‌ است.

وفات حضرت معصومه(س) از دلایل روشن بر مقامات بلند معنوی حضرت فاطمه معصومه(س) روایاتی است که در فضیلت و اهمیت زیارت آن حضرت رسیده است. روایتی است که شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال» و «عیون اخبار الرضا(ع)» با سند معتبر از امام رضا(ع) روایت کرده است که «سعد بن سعد اشعری می‌گوید: «از امام رضا(ع) درباره فاطمه دختر امام موسی کاظم(ع) سؤال کردم، فرمودند: هرکس او را زیارت کند، برای او بهشت است» و همین روایت را ابن قولویه در کتاب «کامل الزیارات» روایت کرده است.

امام جواد(ع) فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمّ فَلَهُ الجَنَّه؛ هرکس عمه‌ام را در شهر قم زیارت کند، برای او بهشت است».

فضیلت زیارت کریمه اهل بیت(س)

سعد قمی از امام رضا(ع) روایت کرده است که فرمود: «ای سعد، نزد شماست برای ما خانواده قبر بزرگی. گفتم: فدایت شوم! قبر فاطمه دختر امام موسی(ع) را می‌فرمایید؟ فرمود: آری، هرکس او را زیارت کند و عارف به حق او باشد، برای اوست بهشت. هرگاه به قبر او برسی، بالای سرش، رو به قبله بایست و سی‌وچهار مرتبه «الله اکبر» و سی‌و‌سه مرتبه «سبحان الله» و سی‌وسه مرتبه «الحمدلله» بگو! آن‌گاه او را به این نحو، زیارت کن: «أَلسَّلامُ عَلی ادَمَ صِفْوَهِ اللهِ» تا آخر زیارت».

قطعاً برای زیارت انسان‌های عادی بهشت واجب نمی‌شود و آن هم از سه امام معصوم به همین مضمون باشد. از این روایات صحیح و معتبر که در فضیلت زیارت آن جناب رسیده، به روشنی استفاده می‌شود که مقامات معنوی فاطمه معصومه(س) همان مقامات بندگان حقیقی و خالص خداوند است، نظیر مقاماتی که اولیای معصوم الهی دارند.

از اموری که بر علّو مقام و مرتبت بسیار بلند حضرت فاطمه معصومه(س) نزد خداوند متعال دلالت دارد، این است که ایشان در مرتبه معصومین(ع) قرار دارد و نشان این مرتبه این است که خداوند مقام شفاعت را به آن حضرت کرامت کرده و تمام شیعیان به شفاعت ایشان وارد بهشت و کرامت الهی می‌شوند.

محدث قمی رحمةالله در شرح حال آن حضرت به نقل از کتاب «مجالس المؤمنین» قاضی نورالله شوشتری شهید روایت کرده که امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ از برای خدا حرمی است و آن مکه مکرمه است و از برای رسول خدا(ص) حرمی و آن مدینه است و از برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی و آن کوفه است. آگاه باش که حرم من و حرم اولاد من در قم است. آگاه باش قم کوفه صغیره است و همانا برای بهشت هشت در است که سه در آن‌ها به سوی قم باز می‌شود و وفات کند، در قم زنی که از اولاد من است. نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است که داخل بهشت می‌شوند به سبب شفاعت او جمیع شیعیان من در بهشت».

از دیگر اموری که بر مقام شفاعت آن حضرت دلالت می‌کند، آن جمله شریفه‌ای که در زیارت‌نامه آن حضرت رسیده است که زائر از ایشان درخواست می‌کند: «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه! برای من شفاعت کن در بهشت؛ زیرا برای توست در نزد خداوند مقام بسیار بزرگ و با عظمت». کلمه شأن برای تفخیم و عظمت آن حضرت آمده است.

باید گفت مقام شفاعت خصوصاً شفاعت گسترده‌ای که تمام شیعیان از اولین و آخرین از آن بهره‌مند شوند، مقامی نیست که به همه‌کس جز معصومین(ع) داده شود. بلکه این مقام که خداوند منان به این بانوی بزرگ عنایت کرده مقام ویژه‌ای است.

منابع: بحار الانوار ج 102، ص 265؛ عیون‌اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 267؛ ثواب الاعمال ص 89.
کامل الزیارات» ص 324.منتهی الآمال شیخ عباس قمی، ج 2، ص 243.مفاتیح‌الجنان

انتهای پیام
captcha