زیارت جامعه کبیره تفسیر قرآن ناطق است
کد خبر: 4033819
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
امام‌جمعه کرج:

زیارت جامعه کبیره تفسیر قرآن ناطق است

امام‌جمعه کرج گفت: زیارت جامعه، تفسیر قرآن ناطق است، اگر بخواهیم قرآن ناطق را بفهمیم و درک‌ کنیم باید میراث گرانقدر زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنیم.

آیت الله حسینی همدانی امام جمعه کرج

به گزارش ایکنا از البرز، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، امام‌جمعه کرج، در نخستین همایش حافظان زیارت جامعه کبیره کرج که شامگاه جمعه، 15 بهمن در سالن جلسات باشگاه میلاد برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) و گرامیداشت ایام ماه رجب، گفت: امیدوارم بتوانیم از فضیلت ماه رجب بهره‌مند شویم؛ این ماه ویژه، مشمول نگاه خاص الهی است، از خداوند می‌خواهیم در فصلی که با ماه رجب آغاز و به ماه رمضان ختم می‌شود ما را به ماه رحمت و برکت خود که همان ماه رمضان است برساند تا بتوانیم از فضیلت این ماه پر برکت نیز بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه این ماه، ماه استغفار دوستداران اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: روایت داریم پیامبر اکرم(ص) به تعداد عروق اصلی بدن استغفار می‌کردند؛ همچنین در نهج‌البلاغه و آیات قرآن آمده که استغفار، اَمان‌نامه خداوند است که هم می‌توانیم برای دیگران و هم برای خود طلب بخشش و استغفار داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیات و روایات دیگری در خصوص استغفار در ماه رجب، یادآور شد: از خداوند بخواهیم به‌وسیله استغفار برای ادامه عمر و زندگی به شما پاکی عطا کند. خداوند در ماه رجب رحمت را بر امت پیغمبر(ع) سرازیر می‌کند.

وی افزود: در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرده‌ام که زیارت جامعه، تفسیر قرآن ناطق است، اگر بخواهیم قرآن ناطق را بفهمیم و درک‌ کنیم باید میراث گرانقدر زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنیم. در نهایت با این زیارت می‌توان یکی از اهل بیت(ع) را زیارت کرد.

امام‌جمعه کرج با اشاره به معارف بلند و پرمفهوم زیارت جامعه کبیره، تصریح کرد: امام هادی(ع) دو اقدام فرهنگی بسیار فاخر و پراهمیت داشته‌اند که یکی از آن‌ها همین زیارت جامعه کبیره است؛ یکی از بهترین کارهای فرهنگی که بُعد سیاسی نیز دارد و نقش مهمی از امامت ایشان در همین زیارت‌نامه خلاصه می‌شود؛ می‌دانیم که قصد امام هادی(ع) از صدور و انشای این زیارتنامه قناع‌بخشی، به فرهنگ ناب نَبَوی بوده است و اینکه زیارتگاه‌های اهل بیت(ع) به مراکز تبدیل شود تا دوستداران اهل بیت(ع) بتوانند بهتر، بیشتر و عمیق‌تر به ترویج اسلام ناب بپردازند. این کوششی که امام(ع) داشتند بسیار کار هوشمندانه‌ای در مقابل دشمنان بوده است چراکه دشمن سعی داشت جایگاه امام هادی(ع) متزلزل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در البرز در ادامه یادآور شد: دشمن در طول تاریخ اسلام سعی داشته است که جایگاه ائمه اطهار(ع) را دچار تزلزل کند؛ این امر از زمان حضرت علی(ع) آغاز شد. این موضوع تا جایی پیشرفته است که علامه طباطبایی می‌فرمود برای تکمیل کتاب المیزان از امام حسین(ع) بیشتر سه روایت فِقهی در کُتُب شیعه وجود نداشته است؛ یک شیطنت و جریانی بود برای حذف ائمه اطهار(ع)، از همین رو توصیه به خواندن مکرر زیارت عاشورا، غدیریه و جامعه کبیره است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به اینکه سه اصل مهم در زیارت عاشورا آمده که بیان می‌کند دشمن چگونه قصد از میان برداشتن ائمه اطهار(ع) را داشته است، گفت: رفعت مقام ائمه اطهار(ع) را به سادگی نمی‌توان از بین برد، ابتدا مرتبه و جایگاه را نشانه می‌گرفتند و در واقع ترور فرهنگی و سیاسی داشتند تا بتوانند ترور و کشتن را عادی جلوه دهند؛ این مسیر را از لعنت‌های زیارت عاشورا می‌توان درک کرد.

وی با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا و لَعن قاتلین شهدای کربلا(ع)، اضافه کرد: اگر دقت کنیم نام افراد و کسانی که بنای دشمنی را آغاز و ساماندهی کردند در این بخش نیامده است، چراکه باید احتیاط کرد، اصولاً این افراد پدرخوانده‌های هستند که باید جریانی را همراه می‌سازند و لذا برای معرفی آن‌ها باید احتیاط کرد. در زیارت عاشورا وظیفه ما در زمان غیبت مشخص شده است؛ زیارت جامعه هم همین مسیر را برای ما تبیین می‌کند تا جایگاه امامت و ولایت در میان مردم و اهل ایمان مستحکم باشد‌. در واقع کامل‌ترین متن امام‌شناسی همین زیارت جامعه کبیره است.

حسینی همدانی یکی از آموزه‌های دیگر زیارت جامعه کبیره را توجه به نقش اهل بیت(ع) در آغاز و ایجاد هستی برشمرد و ادامه داد: وقتی روایات را بررسی می‌کنیم در کنار فراز نورانی زیارت جامعه یک مفهوم شناخته شده‌ای برای ما تبیین می‌شود مبنی بر اینکه امام معصوم(ع) از اول تا آخر خلقت نقش دارند، یعنی هم در شریعت و هم در تکوین، تشریع و تکمیل تأثیرگذارند، ما همواره نیازمند حضور ائمه اطهار(ع) هستیم؛ هر چه وظیفه دینی، اجتماعی و فرهنگی بر دوش ما قرار دارد از رهنمودهای اهل بیت(ع) است و در این مسیر تا قیامت هم نیاز ما به معصومین(ع) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha