وفای به عهد در کریلا موج می‌زند
کد خبر: 3991723
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
علی نظری منفرد:

وفای به عهد در کریلا موج می‌زند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وفاداری از ویژگی‌های مؤمن است، تاکید کرد: یکی از اموری که قران هم تاکید ویژه‌ای دارد وفای به پیمان است و این وفاداری در کربلا موج می‌زند.

وفای به عهد در کریلا موج می‌زند

به گزارش ایکنا، مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور دل‌سوختگان و دلدادگان و عاشقان امام حسین(ع) با قرائت زیارت عاشورا و مرثیه‌خوانی و سخنرانی و با رعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی در دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری منفرد در این مراسم سخنرانی کرد و  گفت: کربلا آیینه تمام‌نمای دین‌داری و معرفت است به طوری که اعتقاد به توحید و معاد را انسان در کربلا به‌وضوح می‌بیند. این قیام تا قیامت باید بالنده بماند و مسیر روشنی که امام حسین(ع) تبیین کرد ادامه یابد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد تاکید کرد: یکی از اموری که قرآن هم تاکید ویژه‌ای دارد وفای به پیمان است و این وفاداری در کربلا موج می‌زند.

وی به شب عاشورا اشاره کرد و افزود: در شب عاشورا یاران باوفای امام حسین(ع) اظهار وفاداری کردند، آن‌ها بعد از اینکه سالار شهیدان فرمودند هرکسی می‌خواهد از ما جدا شود در جواب گفتند: ما شما را رها نمی‌کنیم، برخی از اصحاب نیز گفتند که ما در خدمت شما هستیم و علاوه بر این برخی از اصحاب نیز بیان داشتند که اگر قرار بود که ما همیشه در دنیا بمانیم و جاویدان باشیم باز در کنار شما می‌مانیم و به شهادت می‌رسیم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این میان اولین کسی که اعلام وفاداری کرد حضرت عباس(ع) بود که در عمل نیز آن را نشان داد.

وی در ادامه به آیه 23 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند: برخی از آن مؤمنان، بزرگ‌مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملاً وفا کردند؛ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد افزود: امام حسین (ع) در روز عاشورا این آیه را بر سر بالین شهدا قرائت می‌فرمودند که نشان‌دهنده وفای به عهدی بود که این شهدا با مولا و امام خود داشتند.

وی با بیان این که روز تاسوعا را به‌ نوعی روز قمر بنی‌هاشم می‌نامند، گفت: حضرت عباس(ع) جزو آخرین شهدای کربلا بودند که گذشت، ایثار، وفای به عهد، شجاعت و ولایت‌پذیری خود را در میدان عمل نشان دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد به تعبد و دین‌داری امام سوم شیعیان اشاره کرد و افزود: بندگی و تعبد سیدالشهدا در دعای عرفه متجلی می‌شود، در واقع در کنار ایثار، فداکاری و شجاعت این امام همام، تعبد ایشان در حد بسیار بالایی بود که یک الگوی کامل برای مؤمنان و شیعیان است.

انتهای پیام
captcha