امثال مریم میرزاخانی باید در کشور اعتبار بیشتری داشته باشند
کد خبر: 3943478
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
اسحاق جهانگیری:

امثال مریم میرزاخانی باید در کشور اعتبار بیشتری داشته باشند

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: مقام مرحوم مریم میرزاخانی، بیشتر ارج گذاشته شود تا برای نخبگان الگوسازی صورت گیرد و اینگونه مسئولان به دنبال کشف و شناسایی استعدادهای علمی در اقصی نقاط کشور بروند تا در نهایت، توسعه پایدار حاصل شود.

اسحاق جهانگیری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه «سومین جشنواره ملی زن و علم» صبح امروز، 6 دی‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم و معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، برگزار شد. در ادامه صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را می‌خوانید:

عنوان زن و علم، بسیار عنوان زیبایی است و مناسبت آن نیز با اهمیت است، چراکه به پاس زحمات سرکار خانم میرزاخانی برپا شده است و بنده هم توفیق پیدا کرده‌ام در این همایش حضور داشته باشم. لازم می‌دانم قبل از هر چیز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ویژه جناب آقای دکتر غلامی و همکاران ایشان که زحمت زیادی برای برگزاری این جشنواره کشیدند و همچنین سرکار خانم دکتر ابتکار و همکاران ایشان نیز تشکر کنم که با انگیزه بسیاری پیگیر این ماجرا بودند.

بسیار خوشحالم که یک دانشمند جوان ایرانی به مدارج بالای علمی در سطح دنیا دست پیدا کرد و در حوزه علم ریاضی درخشید به گونه‌ای که امروزه نام او در سطح دنیا مطرح است و وقتی بحث علم ریاضی به میان می‌آید نام وی نیز بر سر زبان است، چرا که در طول دوران عمر کوتاه خود افق‌های جدیدی را در علم ریاضیات گشود و جامعه جهانی نیز به خاطر قدردانی از خدمات ارزنده ایشان، روز تولد مرحوم مریم میرزاخانی را به عنوان روز زن و ریاضیات نامگذاری کرد. طبیعی بود که باید مرحوم مریم میرزاخانی در وطن خود بیشتر ارج گذاشته شود تا برای نخبگان الگوسازی و برای مسئولان جهت‌دهی شود تا مسئولان به دنبال و کشف و شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای علمی در اقصی نقاط کشور باشند تا در خدمت توسعه پایدار کشور قرار بگیرند.

همواره از قهرمانان خود تقدیر می‌کنیم، اما رسم بر این شده که بیشتر از قهرمانان ورزشی تقدیر می‌شود، لذا باید از قهرمانان و نخبگان علمی و هنری کشور که سرمایه‌های ما هستند و کارهایی ماندگار انجام می‌دهند به شکلی مناسب تقدیر شود، چرا که این افراد در توسعه پایدار کشور نقش موثر و تعیین‌کننده دارند. سرمایه‌های نمادین همین افرادی هستند که به تنهایی نقشی تعیین‌کننده در توسعه پایدار ایفا می‌کنند که مابه ازای اقتصادی و انسانی می‌توان برای آن تعریف کرد، لذا باید قدر این سرمایه‌های نمادین را در جامعه ایرانی بدانیم.

در همایش قبلی نیز عرض کردم که بر اساس یک قانون قدیمی اگر مرد ایرانی با یک زن خارجی ازدواج کند و بچه‌ای از آنها حاصل شود به این دلیل که پدر ایرانی است به صورت اتوماتیک فرزند آنها شناسنامه ایرانی می‌گیرد، اما برعکس چنین ازدواجی، فرزند آنها تابعیت ایرانی نمی‌گیرد، لذا یکی از انتظارات زنان ایرانی این بود که این مسئله حل شود و خانم میرزاخانی نیز از کسانی بود که این توقع را داشت برای فرزند خود شناسنامه ایرانی دریافت کند، لذا خوشبختانه این موضوع در قانون به تصویب رسید و امروز خوشحال هستیم که بیش از ۸۲ هزار فرزند با مادر ایرانی برای دریافت تابعیت ایرانی درخواست خود را داده‌اند که تاکنون تعداد ۱۵ هزار از پرونده این افراد تکمیل شده و تعدادی نیز شناسنامه ایرانی دریافت کرده‌اند. این حداقل کاری بود که از نظر حقوقی باید راجع به جامعه زنان کشور انجام می‌گرفت.

معتقدم توسعه علم و فناوری پیش نیاز اصلی توسعه کشور است و خوشبختانه اقدامات وسیعی در زمینه تولید علم در ایران صورت گرفته و هفته گذشته نیز به مناسبت هفته پژوهش در وزارت علوم درباره شاخص‌های علمی ایران بحث شد که مشخص شد اقدامات شایسته‌ای در زمینه علم و فناوری صورت گرفته و شرکت‌های دانش بنیان در حال تبدیل شدن به مجموعه‌های بسیار اثرگذار در اقتصاد کشور هستند. البته همچنان در ابتدای راه هستیم، اما جوانان کشور ثابت کرده‌اند که از ظرفیت بزرگی به جهت توسعه در بخش علم و فناوری برخوردار هستند و دنبال فرصت هستند تا این ظرفیت‌ها را به صحنه عمل بیاورند.

شرایطی که در دوران شیوع کرونا با آن مواجه شدیم نشان داد که نسل جوان کشور می‌توانند کارهایی بزرگ انجام دهد. در این میان زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و پیام این جشنواره نیز این است که اگر زنان فرصت و شرایط مناسب پیدا کنند به خوبی می‌درخشند و قادر هستند تحولات بزرگی را در جامعه ما ایجاد کنند. ده‌ها و صدها زن دانشمند، عالم و صاحب‌نظر در کشور ما وجود دارند که می‌توانند نقش‌های جدی ایفا کنند و مهم این است که دولت و نظام چنین شرایطی را برای زنان فراهم کند تا در صحنه‌های مختلف حضور داشته باشند.

خوشبختانه شرایط مشارکت زنان در بخش‌های مختلف جامعه فراهم شده و حضور زنان در مسئولیت‌های مدیریتی از رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بوده است که امیدوارم همه موانع پیش رو برای حضور زنان در تمامی رده‌های مدیریتی برطرف شود. تعداد مدیران کشور امروزه نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است و معتقدم زنان باید سطوح بالای مدیریتی را در اختیار بگیرند. البته در شرایط سختی قرار داریم چراکه هم با تحریم‌های ظالمانه و هم با بیماری کرونا مواجه هستیم، لذا باید برای عبور از این شرایط از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین وظایفی است که جامعه علمی بر دوش داشت و به خوبی هم آن را انجام داد و به فضل الهی، با وجود محدودیت شدید منابع ارزی در کشور، با کمبود کالا مواجه نشده‌ایم.

یکی از دلایل اصلی این وضعیت این بود که همه فعالان اقتصادی و علمی به صحنه آمدند و برای رفع مشکلات کمک کردند. در شرایط دشوار پیش رو، یکی از انتظارات از جامعه علمی کشور این است که فرصت‌های جدیدی خلق کنند و از دل تحریم‌ها برای کشور فرصت‌های لازم را به وجود آورند. معتقدم در آینده نیز باید دانشگاهیان بررسی کنند که از دل هر کدام از تحریم‌ها چه فرصت‌هایی برای ما حاصل شده است؟ علاوه بر ایجاد ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید، اقدامات زیادی نیز برای دور زدن تحریم‌ها انجام شده و ما اجازه نداده‌ایم که دشمنان به خواسته‌های خود برسند. آنها صادرات نفت را برای کشور ما ممنوع کردند، اما ما همچنان نفت می‌فروشیم و کشتیرانی ما را تحریم کردند تا کالایی جابه جا نشود، اما ما مشابه دوران پیش از تحریم‌ها کالاهای مورد نیاز را جابه‌ جا کرده و صادرات و واردات لازم را همچنان دارا هستیم.

آمریکایی‌ها تلاش بسیاری کردند تا مردم ایران را نسبت به آینده کشور مایوس کرده و آینده‌ای تیره و تار پیش روی جامعه قرار دهند که در این شرایط لازم است دانشگاهیان و جامعه علمی با افزایش امید، اعتماد، ‌تاب‌آوری، تدبیر، تحرک، تفاهم و همبستگی را که رمز عبور از شرایط دشوار است، در جامعه ترویج کنند. در این زمینه زنان و انجمن‌های علمی کشور نقش و رسالتی تعیین‌کننده بر عهده دارند و باید همت و تلاش کنند تا این کلمات که رمز عبور ما از این شرایط است، جامه عمل بپوشانیم.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم درباره مسئله کرونا و واکسن آن است. متأسفانه در کشور ما این مسئله‌ای است که پیش آمده است و وظیفه دولت است که به مردم اطمینان دهد که آن را پیگیری خواهد کرد تا از این ویروس عالم‌گیر که همه کشورها را درگیر کرده عبور و تبعات آن را به حداقل برسانیم. همه مردم ایران به شکل مشابه در معرض ویروس کرونا قرار دارند.

بنده در همین راستا چندین جلسه با وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان ایشان، وزیر امور خارجه و معاونان و رئیس کل بانک مرکزی داشته‌ام تا اگر هم مانعی وجود دارد، برطرف شود. ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و همه افراد براساس اولویت‌بندی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شفاف اعلام خواهد کرد به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد. دولت وظیفه خود می‌داند که بر موضوع سلامت مردم تمرکزی جدی داشته باشد، چرا که سلامت مردم از اصلی‌ترین اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و تمام تلاش دولت این است که در کوتاهترین زمان ممکن واکسن مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا که همه کشورها را درگیر کرده است، تأمین کند.

طبیعی است تا زمانی‌که به واکسن تولید داخل دست پیدا کنیم، ممکن است زمان زیادی طول بکشد، اما مردم باید بدانند از هر جای دنیا که بتوانیم واکسن مورد نیاز مردم را تأمین کنیم، قطعاً لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد و این مسئله‌ای است که مردم باید به صورت جدی در نظر داشته باشند.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha