روز پرحاشیه فوتبالی در دل جشنواره فیلم فجر/ 7 فیلم برتر از نگاه مخاطبان
کد خبر: 3877116
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

روز پرحاشیه فوتبالی در دل جشنواره فیلم فجر/ 7 فیلم برتر از نگاه مخاطبان

گروه هنر ــ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ششمین روز به نیمه رسید و روز پرحاشیه فوتبالی را تجربه کرد که همین مسئله اعتراض کارگردان فیلم کشتارگاه را در پی داشت.

روز پرحاشیه فوتبالی در دل جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در ششمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و سینمای رسانه، دو فیلم سینمایی «کشتارگاه» و «مردن در آب مطهر» به همراه فیلم‌های مستند و کوتاه «زمستان است» و «پاندای قرمز» به نمایش در‌آمد. اما به دلیل برگزاری بازی فوتبال بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس، سانس اول در جشنواره از ساعت ۱۳ آغاز شد و این تصمیم در پی اختصاص سانس دوم برنامه سینمای رسانه به پخش شهرآورد تهران و اختصاص زمان مطلوب برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم «کشتارگاه» گرفته شد.

فیلم «کشتارگاه» درامی اجتماعی است که به مسئله قاچاق گوشت می‌پردازد. نشست این فیلم درحالی برگزار شد که با توجه به شروع دربی بسیاری از اهالی رسانه در سالن سینما منتظر شروع مسابقه فوتبال بودند. شروع زود هنگام فیلم و استقبال سرد اهالی رسانه باعث ناراحتی عباس امینی شد.

انتقاد کارگردان «کشتارگاه» به فیلم اولی بودنش

دو فیلم «والدراما» و «هِندی و هرمز» به اندازه‌ای سینمایی بودند که وقتی نام کارگردان در میان فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال قرار گرفت، برای بسیاری تعجب‌برانگیز بود. عباس امینی تا پیش از این فیلم «ابراهیم» را هم کارگردانی کرده بود، اما به‌دلیل ساخت فیلم‌های قبلی با پروانه ویدئویی، «کشتارگاه» به‌عنوان اولین فیلمش در جشنواره فجر سی‌وهشتم پذیرش شده است.

امینی در بخشی از این نشست در همین زمینه گفت: ما در جشنواره شاهدیم که برخی اتفاقات برای فیلمسازان بزرگ کاملاً متفاوت با بقیه است و آیین‌نامه برای آن‌ها رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال ما به شدت بحث داشتیم که سانس فیلم را به خاطر همزمانی با بازی دربی عوض کنیم، اما به ما گفتند که بر اساس آیین‌نامه نمی‌شود. اما در مقابل شاهدیم که فیلمسازان دیگری می‌توانند فیلم خود را در سانس دلخواه به نمایش بگذارند. به شخصه خودم هم نمی‌دانم که چرا اصرار داشتند که فیلم اولی باشم. در آیین‌نامه سازمان سینمایی یک قانون آمده و در آیین‌نامه ارشاد قانون دیگری آمده که به شخصه از آن سر در نمی‌آورم، اما براساس آن من را فیلم اولی حساب کرده‌اند.

روز پرحاشیه فوتبالی در دل جشنواره فیلم فجر

وی در ادامه درباره فیلم کشتارگاه افزود: در کار قبلی تصمیم گرفتیم یک فیلم با موضوع اجتماعی داشته باشد، در این میان دلار موضوع روز بود و تصمیم گرفتیم این سوژه را انتخاب کنیم. البته می‌دانیم ماجرای دلار در ایران دولتی است، به همین دلیل تصمیم گرفتم درباره دلار‌های خرد، فیلم بسازیم و در این زمینه تحقیقات لازم انجام شد و به مسئله قاچاق گوشت رسیدیم.

باران کوثری در واکنش به انتقاد‌ها از اینکه چرا از بازیگران چهره در فیلم‌های هنری استفاده می‌شود، گفت: نگاه این چنینی به بازیگر از شکل فیگور که تنها به فروش فیلم کمک می‌کند، کمی بی‌انصافی است. زیرا ممکن است نقشی در کار وجود داشته باشد که کارگردان حس کند آن را باید یک بازیگر حرفه‌ای بازی کند، چون یک نابازیگر از پس آن برنمی‌آید.

در بخشی از این نشست در پی طرح سؤالی درباره بازی امیرحسین فتحی و تئاتری بودن این هنرمند، بحثی بین باران کوثری و امیر حسین فتحی بازیگران این فیلم و یکی از خبرنگاران پیش آمد.

از جمله حواشی جالب این نشست دفاع میلاد دخانچی از فیلم بود. وی در تمجید این فیلم گفت: به نظر من فیلم کشتارگاه بی‌نقص‌ترین فیلم جشنواره بود، زیرا مسئله قاچاق را به خوبی شناسانده و به نقش مردم‌شناسانه سینما واقف است. امیرحسین فتحی نیز بهرام رادانی است که از قضا بازی بلد است و همچنین این فیلم نقطه عطفی در بازی باران کوثری بود.

سانس دوم و اکران فوتبال

یکی از جذاب‌ترین حواشی روز ششم پخش مستقیم بازی دو تیم پرسپولیس واستقلال در سانس دوم جشنواره بود که در دو سالن سینما ملت و فوردکورت سینما پخش و به عبارتی اکران شد. برخی از اهالی رسانه نیز با پرچم‌های تیم محبوب خود و شیپور به دست در این مکان‌ها حضور داشتند.

سانس سوم: روایتی از قاچاق انسان یا دغدغه‌های مهاجران

در سانس سوم که از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شد به پخش فیلم «مردن در آب مطهر» اختصاص داشت. این فیلم روایتی از اقدام برای مهاجرت چند نفر از جوانان افغانستانی است. نوید محمودی نویسنده و کارگردان فیلم، ندا جبرائیلی، سوگل خلیق، متین حیدرنیا، علیرضا آرا بازیگران، جمشید محمودی تهیه‌کننده و سایر عوامل فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» در نشست خبری این فیلم حضور داشتند.

نوید محمودی کارگردان درباره تفاوت این فیلم با دیگر آثار مشترکش با برادرش توضیح داد: مهمترین تفاوتی که «مردن در آب مطهر» با دیگر آثار ما دارد، این است که دغدغه‌های امروز مهاجرین را نمایش می‌دهد. مهاجرینی که از افغانستان مسیر ایران را برای رسیدن به اروپا انتخاب می‌کنند.

روز پرحاشیه فوتبالی در دل جشنواره فیلم فجر

وی ادامه داد: در این فیلم به سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که برای رسیدن به اروپا مهاجران تحمل می‌کنند، اشاره شده است که یکی از مهمترین گرفتاری‌های مهاجرات بحث پذیرفته شدن آن‌ها در اروپا است. اینکه مهاجران برای مهاجرت به اروپا چه شرایطی را می‌پذیرند بسیار مهم است و در این فیلم نیز به آن پرداخته شده است.

محمودی تأکید کرد: «مردن در آب مطهر» در واقع درباره هویت اعتقادی مهاجران است که برای مهاجرت به کشوری دیگر با چه سختی‌هایی مواجه می‌شوند. ایده ساخت این فیلم در سفری که به اروپا داشتم به ذهنم رسید، در واقع در آن سفر با فردی مواجه شدم که برای زندگی در اروپا شرطی را پذیرفته بود که این امر زندگی‌اش را بی‌هویت کرده بود. بعد از آشنایی با این فرد، تصمیم گرفتم که فیلمی با این موضوع بسازم و چند سال بعد از این دیدار، قصه‌ای را طرح کردم که بخشی را از آن فرد وام گرفتم.

ساخت فیلمی درباره مدافعان حرم

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های خبرنگاران که به صورت مکرر پرسیده می‌شد نشان‌دادن تصویر سیاه از ایرانیان بود که محمودی این گونه پاسخ داد: اگر از برخورد ایرانی‌ها با مردم افغان ناراحت شدید، برداشت شخصی خودتان است. در فیلم من ایرانی‌هایی که نشان داده شده‌اند، قاچاقچیان انسان هستند.

نوید محمودی در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده فیلمی با موضوع مدافعان حرم خواهد ساخت، گفت: مدافعان حرم نسل دیگری از مهاجران هستند. در آینده فیلمی درباره مدافعان حرم و خارج از بحث شعاری خواهیم ساخت.

یادآور می‌شود؛ مستند «زمستان است» و فیلم کوتاه «پاندای قرمز» آخرین اثر‌هایی بودند که در پردیس ملت به اکران در آمدند.

مهمانان ویژه در روز هفتم

براساس این گزارش؛ نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز ششم جشنواره فیلم فجر به همت ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد که فیلم‌های آبادان یازده ۶۰، دوزیست، شنای پروانه، روز بلوا، مغز استخوان، درخت گردو و روزصفر، ۷ فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز ۱۷ بهمن ماه اعلام شده و «خوب بد جلف» از جمع نامزد‌های دریافت بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر حذف شد.

در روز هفتم جشنواره یعنی جمعه ۱۸ بهمن‌ماه، حاتمی‌کیا و نیکی کریمی با فیلم «خروج» و «آتابای» از جمله مهمانان جشنواره سی وهشتم فیلم فجر هستند.

انتهای پیام
captcha