برگزاری نمایشگاه «واقعه عاشورا» در بین‌الحرمین کربلا
کد خبر: 3841940
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

برگزاری نمایشگاه «واقعه عاشورا» در بین‌الحرمین کربلا

گروه فرهنگی ــ مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج با موافقت عتبه مقدسه امام حسین(ع) برای سومین سال متوالی، مسئول برگزاری بزرگترین نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا شده است.

برگزاری نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا

به گزارش ایکنا از البرز، مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج با موافقت عتبه مقدسه امام حسین(ع) برای سومین سال متوالی، مسئول برگزاری بزرگترین نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا شده است.

ماکت نمایشگاهی عاشورا که توسط هنرمندان کانون مهدیون ساخته شده در حالی راهی کربلا می‌شود که برای نخستین بار زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) در قالب ۱۳ پرده نقاشی به تصویر کشیده شده و در این نمایشگاه در معرض دید زائران کربلا قرار می‌گیرد.

روایت وقایع عاشورا در قالب ماکت‌های کوچک از سال ۵۶ هجری قمری، قبل از حرکت امام حسین(ع) از مدینه آغاز شده و اتفاقاتی را که منجر به حرکت حضرت می‌شود را به نمایش می‌گذارد.

برای این وقایع ۲۷ رویداد در قالب ماکت به نمایش گذاشته می‌شود که نمایشگر زمینه‌سازی معاویه برای حکومت پسرش یزید، شهادت امام حسن(ع) و مقابله امام حسین(ع) برای به حکومت نشستن یزید است که خود زمینه‌های قیام عاشورا را در بردارد.

روایت حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) از مدینه به‌سوی مکه نیز در قالب ۱۵ رویداد و استقرار حضرت در مکه و اقدامات حضرت برای حرکت از مکه به‌سوی کربلا در قالب ۲۵ رویداد نمایش داده می‌شود.

در این ماکت‌ها تمام اتفاقات روز عاشورا، صحنه جنگ، محاصره کاروان توسط دشمن با تمام زوایا و جزئیاتش، نحوه چیدمان خیمه‌ها، آرایش سپاه امام حسین(ع) و آرایش و نحوه چیدمان لشگر عمرسعد با ۳۰ هزار سپاهش به‌خوبی به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین چگونگی بسته شدن رود فرات، گودال قتلگاه، تل زینبیه و حتی قطع شدن دست حضرت ابوالفضل(ع) نمایش داده می‌شود.

ماکت‌های ساخته‌شده شامل ۶۰۰ آدمک و ادوات جنگی از قبیل کلاه خود، زره، شمشیرها و ... و ۱۵۰ اسب و شتر است که تمام قالب‌گیری‌ها و ساخت آن توسط بانوان اعضای این مجتمع انجام شده است. همچنین بخش تصویری که شامل وقایع پس از عاشوراست، در قالب ۴۰ تابلوی نقاشی که توسط بانوان هنرمندان به تصویر کشیده شده تمام وقایعی که به کاروان اسرا و حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) در منازل مختلف می‌رود، به‌خوبی جلوه می‌کند.

یادآور می‌شود، این نمایشگاه از ۲۲ محرم تا پایان محرم به‌عنوان یک کار هنری و فرهنگی معرفتی در بین‌الحرمین کربلا میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام

captcha