بازگشت بیش از 18 هزار حاجی به کشور/ بار همراه حاجیان کمتر شده است
کد خبر: 3836429
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

بازگشت بیش از 18 هزار حاجی به کشور/ بار همراه حاجیان کمتر شده است

گروه جامعه ــ در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد: تا پایان روز 29 مردادماه 18 هزار و 479 نفر از زائران، عوامل و کارگزاران حج 98 از عربستان به ایران انتقال یافتند.

بازگشت بیش از 18 هزار حاجی ایرانی/ بار همراه حاجیان کمتر شده استبه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج؛ در این نشست که شب گذشته 29 مردادماه، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه تشکیل شد، رئیس سازمان حج و زیارت از عادی شدن جدول پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به داخل کشور خبر داد و گفت: تا پایان سه‌شنبه شب مجموعاً 54 پرواز از فرودگاه مدینه و 22 پرواز از فرودگاه جده به مقصد ایران انجام شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تعداد زائران ایرانی در مدینه و مکه تا پایان روز سه‌شنبه را به ترتیب بیش از هشت هزار و 200 و 57 هزار نفر ذکر کرد و گفت: بدین ترتیب زائران 59 کاروان در مدینه و407 کاروان در مکه اسکان می‌یابند.

در ادامه این جلسه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به گزارش‌های دریافتی مبنی بر اینکه حجم بار همراه زائران نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، آن را نشان‌دهنده پاسخ مثبت حجاج به درخواست مسئولان نظام برای تهیه سوغات از بازار داخلی دانست.

وی با اشاره به اینکه این اقدام موجب شده است روند انتقال بار زائران توسط هواپیمایی بدون مشکل صورت گیرد، افزود: حجاج با این اقدام علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور به رونق تولید و اشتغال در داخل کمک کردند.

در این جلسه محمدتقی حلی ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز از ارائه بیش از 500 هزار مورد خدمات به زائران از ابتدای عملیات حج 98 تاکنون در بیمارستان‌های مکه و درمانگاه‌های مدینه و مکه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا هشت بیمار بدحال را با همکاری هواپیمایی به ایران منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌ها تا 22 مردادماه 13 نفر بوده و افزایش نیافته است، تصریح کرد: کمبود دارو وجود ندارد و اگر دارویی مورد نیاز باشد از بازار سعودی تهیه می‌شود.

بنابر این گزارش، این جلسه با گزارش سیدمحمد حسینی، معاون بین‌الملل بعثه درباره فعالیت‌های این معاونت در حج 98 و مقایسه آن با سال‌های گذشته ادامه یافت؛ همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد مظلومی، معاون فرهنگی بعثه هم به تشریح برنامه‌های این معاونت در بخش‌های مختلف از جمله بازدید از اماکن زیارتی، موزه و پرده‌بافی در مکه، روایتگری، برگزاری مسابقات، همایش‌ها و آیین‌های مختلف در کاروان‌ها پرداخت.

در ادامه این جلسه موضوع پرداخت هدیه ملکی به شهدا و مجروحان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام مطرح شد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از رئیس سازمان حج و زیارت درخواست کرد این موضوع، مطالبه خانواده شهدای منا و پرداخت دیه به بازماندگان این فاجعه همچنان در ملاقات با مسئولان سعودی با جدیت دنبال شود.

رشیدیان نیز با بیان اقدامات صورت گرفته درخصوص پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام و منا اظهار کرد: لیست اسامی 14 شهید و مجروحان حادثه مسجدالحرام به طرف سعودی ارسال و برای پرداخت هدیه چند راهکار به طرف سعودی پیشنهاد شده است و در انتظار پاسخ طرف مقابل هستیم.

وی افزود: در خصوص فاجعه منا طرف سعودی همچنان مدعی است کمیته‌ای که برای بررسی این فاجعه تشکیل شده، هنوز به نتیجه نرسیده و گزارشی ارائه نکرده است، ما همچنان پیگیر حقوق بازماندگان هستیم.

انتهای پیام

captcha