تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است
کد خبر: 3836127
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
نماینده جنبش حماس در تهران:

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

گروه بین‌الملل ـ خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران، مهم‌ترین چالش امروز مسجدالاقصی و فلسطین اشغالی را تلاش کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست.  

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «مسجدالاقصی در تقدیر الهی»، صبح امروز، 28 مردادماه، به مناسبت سالروز به آتش کشیده‌شدن مسجدالاقصی و روز جهانی مساجد، با حضور «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در تهران، حجت‌الاسلام «حجت‌الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و «حسین رویوران»، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تهران برگزار شد.
 
خالد قدومی در این نشست با اشاره به این که مسجدالاقصی همواره الهام بخش خیزش‌ها در فلسطین بوده‌، به قیام‌های مختلفی که تاکنون علیه اشغالگران صهیونیست صورت گرفته‌، اشاره کرد و گفت: این قیام‌ها تا امروز به همت جوانان شهادت‌طلب فلسطینی همچنان ادامه دارد که آخرین آنها مبارزه دو نوجوان 14 ساله فلسطینی به نام‌های «نسیم مکافح الرومی» و «حموده خضر الشیخ» بود که هفته گذشته در نزدیکی «باب السلسله» مسجد الاقصی به شهادت رسیدند.
 
وی به حادثه تاریخی به آتش کشیده‌شدن مسجد‌الاقصی به دست «مایکل دینس روهن»، یهودی تندروی استرالیایی در سال 1969 میلادی اشاره کرد و گفت: پس از گذشت 50 سال از تجاوزات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی برای ویرانی قدس و تغییر جمعیت این شهر و یهودی‌سازی آن، مبارزات ملت فلسطین همچنان ادامه دارد.
 
قدومی در زمینه وضعیت سیاسی مسجدالاقصی در سایه اشغالگری صهیونیست‌ها، اظهار کرد: درابتدای شکل‌گیری دولت صهیونیستی در سال 1948، چپ‌گراها خشت اولیه این دولت را تشکیل می‌دادند، راست‌گراهای لائیک نیز به عنوان خشت ثانویه آن و راست‌گراهای معتدل در حاشیه بودند. اما به مرور زمان جریان چپ‌گرایی رژیم صهیونیستی به سمت راست‌گرایی تغییر جهت داد.

نماینده حماس در تهران، با اشاره به قانون حمایت از اماکن مقدس فلسطین که در سال 1967 میلادی تدوین شد، تأکید کرد: این قانون بر مصون ماندن اماکن مقدس این سرزمین از هرگونه تجاوز و جلوگیری از ورود پیروان سایر ادیان به مسجدالاقصی تأکید دارد اما متأسفانه این قانون زیرپا گذاشته شده‌است.
 
وی به اهداف اشغالگران در فلسطین پرداخت و گفت: اشغالگران به دنبال اجرای طرح «تقسیم زمانی و مکانی» مسجدالاقصی هستند و تلاش می‌کنند که وضعیت موجود این مسجد را به گونه‌ای تغییر دهند که یهودیان بتوانند در هر زمان به صورت فرادا و جماعت، مناسک خود را در مسجدالاقصی به جا آورند.
 
قدومی از جمله چالش‌های پیش روی مسجدالاقصی را افراط‌گرایی رو به رشد رژیم صهیونیستی، تحول در ماهیت حفاری‌ها و احداث شهرک‌های گردشگری در زیر مسجدالاقصی، تبدیل نام مسجدالاقصی به معبد و داعیه ساخت معبد بر روی مسجدالاقصی عنوان کرد و گفت: مقاومت باید با اقداماتی چون بسیج افکار عمومی علیه تصمیمات ترامپ، حضور پررنگ مردمی در مسجدالاقصی برای پاسداری از آن در برابر شهرک‌نشینان صهیونیست و مبارزه مستمر با اشغالگران، در برابر این چالش‌ها ایستادگی کند.
 
وی جدی‌ترین چالش‌های امروز مسجدالاقصی را تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به بهانه‌های به ظاهر انسان‌دوستانه دانست و تأکید کرد: این تلاش‌های مذبوحانه نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت، زیرا جوانان انقلابی فلسطین سدی محکم در برابر آن خواهند بود و ملت فلسطین به خوبی می‌داند که هیچ‌کس نمی‌تواند از پشت به آن‌ها خنجر بزند، لذا خود این ملت، پاسخی کوبنده به همه این تلا‌ش‌ها خواهند داد.

مسجدالاقصی؛ نقطه تجمع دل‌های مسلمانان
 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام ذاکر ضمن تبریک عید سعید غدیر ابراز امیدواری کرد که خداوند عیدی این روز بزرگ را آزادی قدس شریف و مسجدالاقصی قرار دهد.

وی با اشاره به سالگرد به آتش کشیده‌شدن مسجدالاقصی گفت: در آن روز، تبهکاران صهیونیست این جنایت را مرتکب شدند تا مسلمانان را محک بزنند و بازتاب آنها را مشاهده کنند. در سالیان اخیر نیز می‌بینیم که همین جریان ادامه دارد و با اهانت به قرآن کریم، قصد تحریک مسلمانان را دارند.

ذاکر با اشاره به توجه ویژه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی اظهار کرد: این توجه به این دلیل است که مسجدالاقصی نقطه مشترک میان تمام مسلمانان و سایر پیروان ادیان و همچنین کانون تجمع همه مردم فلسطین است. لذا اگر این رژیم بتواند به مسجدالاقصی آسیب بزند یا آن را نابود یا غصب کند، کانون همدلی و همراهی آنها که موجب مقابله با دشمن صهیونیستی است خدشه‌دار می‌شود و صهیونیست‌ها به اهداف خود خواهند رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه مسجدالاقصی از پیش از اسلام مورد اهمیت بوده و تا دوران آخرالزمان نیز مورد توجه خواهد بود، گفت: در نشانه‌های ظهور امام زمان(عج) نیز مسجدالاقصی یکی از نقاط مؤثر است، همچنین در زمان حکومت امام عصر (عج) هم این مسجد یکی از نقاط محوری و کلیدی محسوب می‌شود. به همین دلیل دشمنان سعی در تخریب آن دارند.

ذاکر با تأکید بر اینکه «مسجدالاقصی یک محور و پایگاه و نقطه تجمع دلهای همه مسلمانان» است، افزود: ملت فلسطین سال‌هاست که به نیابت از همه مسلمانان جهان با این دشمن خبیث مقابله می‌کند و مسلمانان می‌توانند با برگزاری تظاهرات علیه اشغالگری قدس و صدور بیانیه‌ها و برگزاری اجلاس‌هایی در حمایت از قدس اشغالی و همچنین تبلیغات رسانه‌ای علیه دشمن صهیونیستی، با ملت فلسطین همراهی کرده و از آنان حمایت کنند.

وی در پایان سخنان خود به برگزاری هفدهمین اجلاس روز جهانی مساجد اشاره کرد و گفت: این اجلاس روز چهارشنبه، 30 مردادماه، با حضور 1500 نفر از ائمه جماعات استان تهران برگزار خواهد شد و از اولویت‌های این اجلاس، دفاع از قدس و فلسطین که قلب تپنده جهان اسلام است، خواهد بود.

اهمیت مسجدالاقصی در قرآن و روایات

در بخش دیگری از این نشست، حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه، به اهمیت مسجدالاقصی در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی پرداخت و گفت: در آیات قرآن و روایات، پس از مسجدالحرام که نخستین مسجد بناشده در طول تاریخ است، مسجدالاقصی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا علاوه بر آن‌که قبله نخست مسلمانان است، معراج پیامبر(ص) نیز از این مکان روی داده‌است.

وی با بیان اینکه دین اسلام خالی از اعجاز نیست، گفت: معراج پیامبر اعجاز بسیار مهمی در دین اسلام بود، زیرا خداوند این اعجاز را به مسجدالاقصی گره زد و پیامبر(ص) را از این مسجد شریف به آسمان عروج داد تا مسجدالاقصی و فلسطین در طول تاریخ به فراموشی سپرده نشود.

رویوران درباره نکات سفر معراج پیامبر(ص) گفت: از نکات این سفر می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱- پیامبر(ص) به جایی عروج کرد که هیچ احدی در کره خاکی به آنجا نرفته است (درآستانه عرش الهی قرار گرفت) ۲- خداوند شخصاً علوم بسیاری را در این سفر به پیامبر(ص) آموخت. ۳- خداوند با پیامبر خود هم‌کلام شد و این هم‌کلامی بسیار به طول انجامید. ۴- پیامبر(ص) یکی از بزرگترین آیات و نشانه‌های خدا را در این سفر مشاهده کرد. همه این نکات نشان می‌دهد که سفر معراج، سفری بسیار عجیب و مالامال از اعجاز بوده‌است.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اشاره خداوند به قدس و فلسطین در مسئله معراج پیامبر(ص) افزود: خداوند متعال در سوره مبارکه اسراء پس از مطرح کردن مسئله معراج، به فتنه و فسادی که سرزمین فلسطین از سوی بنی اسرائیل دچار آن می‌شود اشاره می‌کند که این اشاره، خبر از آینده است و با قطعیت بیان شده است. همانطور که اکنون می‌بینیم یهودیان در اوج قدرت و حمایت جهانی قرار دارند و نزدیک به ۷ میلیون یهودی در فلسطین جمع شده‌اند.

وی با بیان این‌ که اسرائیل دارای دو ارتش (ارتش کادر و ارتش ذخیره) است، گفت: ارتش ذخیره اسرائیل نقش مهمی در جهان دارد و در هر رخدادی، به سرعت به حالت آماده‌باش درآمده و عملیات خود را انجام می‌دهد. لذا به فرموده امام خمینی(ره)، «کل جامعه اسرائیل، جامعه نظامی است».

رویوران تأکید کرد: خداوند در قرآن کریم خبر می‌دهد که «سرزمین فلسطین آزاد می‌شود اما نه با معجزه، بلکه از طریق مؤمنان و اهل مساجد»، و خداوند از این مؤمنان در قرآن کریم تقدیر کرده‌است. این نشانه در حال حاضر با وجود حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و مقاومت به وقوع پیوسته است و جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل این‌ که حامی مقاومت است، بر اساس آیات قرآن کریم مورد تقدیر خداوند قرار دارد و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

تلاش اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چالش امروز فلسطین است

انتهای پیام
captcha