فعالیت طب ایرانی برای درمان و تجویز دارو در فضای مجازی غیر مجاز است
کد خبر: 3836071
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
رضایی‌زاده:

فعالیت طب ایرانی برای درمان و تجویز دارو در فضای مجازی غیر مجاز است

گروه سلامت ــ رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عمده تخلفات کنونی به نام طب سنتی در فضای مجازی انجام می‌شود، گفت: هرگونه فعالیت پزشکی که به کار مصداقی، تجویز دارو و درمان می‌پردازد ممنوع است.

فعالیت به نام طب ایرانی در حوزه درمان و تجویز دارو در فضای مجازی غیر مجاز استحسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه عمده تخلفات و ادعا‌ها در حوزه طب ایرانی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر آمار قطعی در مورد تخلفات در حوزه طب ایرانی وجود ندارد، با سخت‌گیری‌ها در فضای حقیقی این تخلفات به فضای مجازی کشیده شده است.

وی با بیان اینکه این افراد پایگاه‌های ثابتی ندارند و به صورت چرخشی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هرگونه طبابت در فضای مجازی ممنوع است. این ممنوعیت برای هر نوع طبی اعم مدرن و سنتی وجود دارد، هرچند تله مدیسین را باید از این ممنوعیت مستثنی دانست چرا که در این نوع طب آموزش‌های کلی ارائه می‌شود اما وارد مصداق بیماری، تجویز دارو و درمان نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: وقتی پزشکی در فضای مجازی به کار آموزش می‌پردازد باید کلی صحبت کند و وارد مصداق بیماری نشود تا فردی که این مطالب را در فضای مجازی مطالعه می‌کند، شرایط موجود را به وضعیت خود ارتباط ندهد و به خود درمانی نپردازد.

وی تأکید کرد: فضای مجازی در پزشکی مدرن نقش حمایتی و پشتیبانی از پزشک دارد نه طبابتی که نمی‌توان بدون حضور در بالین بیمار انجام شود، حال در پزشکی سنتی این موضوع سخت‌تر می‌شود چرا که این نوع پزشکی براساس مزاج و سبک زندگی فرد است که حتما نیاز به حضور فرد در برابر پزشک دارد؛ بنابراین نمی‌توان یک نسخه را در فضای مجازی برای همه افراد تجویز و کار طبابت و درمان انجام داد.

رضایی‌زاده با تأکید بر اینکه فعالیت طب سنتی در فضای مجازی علاوه بر غیر قانونی بودن، غیر اخلاقی است، گفت: برخورد با فعالیت افراد متخلف به نام طب سنتی در فضای مجازی که به فعالیت مخربانه علیه این طب و سلامت مردم می‌پردازند، جزء شرح وظایف دانشکده‌های طب ایرانی نیست و باید معاونت‌های درمان و نهاد‌هایی که در شرح وظایف آن‌ها برخورد‌های سلبی تعیین شده است، به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی یادآور شد: دانشکده‌های طب ایرانی به صورت اثباتی به کار آموزش و پژوهش و توسعه دانش طب ایرانی می‌پردازند و کار‌های سلبی مانند برخورد با متخلفان در فضای مجازی و فضای حقیقی در حیطه اختیارات قانونی این دانشکده‌‎ها نیست.

انتهای پیام
captcha