دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل عامل سکوت در برابر وضعیت شیخ زکزاکی است
کد خبر: 3832736
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با ایکنا:

دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل عامل سکوت در برابر وضعیت شیخ زکزاکی است

گروه بین‌الملل ـ شیخ یعقوب یحیی کاتسینا، عضو ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، با اشاره به سکوت جامعه بین‌المللی و حکام کشورهای اسلامی در قبال اقدامات علیه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش، گفت: این امر تعجبی ندارد و دلیل این سکوت، نفاق بین‌المللی و دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل است.

دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل عامل سکوت در برابر وضعیت شیخ زکزاکی استشیخ ابراهیم یعقوب زَکزاکی (زاده ۱۳۳۲ شمسی)، روحانی شیعه نیجریه‌ای، با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، 300 مدرسه اسلامی را در این کشور آفریقایی و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

به گفته زکزاکی، وی از اواخر دهه ۱۹۷۰، هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرده و تعداد پیروان اهل بیت(ع) در این کشور در دهه کنونی(۱۳۹۰ شمسی) با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسیده است.

سه فرزند علامه زکزاکی در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس ۱۳۹۳ شمسی به شهادت رسیدند. علامه زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة‌الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ به همراه همسرش بازداشت و زندانی شد. به گفته برخی منابع در این حمله بیش از هزار نفر از جمله چندین عضو ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند.
 
دفاع مسیحیان نیجریه از جنبش اسلامی شیعیان قابل تمجید است 
 
دادگاه عالی نیجریه در شهریور ۱۳۹۵ شمسی، با آزادی شیخ زکزاکی مخالفت کرد، اما در آذر ۱۳۹۵ حکم آزادی زکزاکی و همسرش را صادر کرد. با این حال وی آزاد نشد و در دی ماه ۱۳۹۶ در پی انتشار شایعاتی درباره درگذشتش در زندان، در جمع خبرنگاران حضور یافت. زکزاکی در اردیبهشت ۱۳۹۷، در تماسی تلفنی با فرزند خود، کشتار شیعیان در شهر زاریای نیجریه را ناشی از کمک مالی دولت عربستان به ارتش نیجریه دانست.
 
در تیرماه سال جاری طرفداران شیخ ابراهیم زکزاکی، در تظاهراتی خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند. این تظاهرات با برخورد پلیس نیجریه به خشونت کشیده شد و ۱۱ نفر کشته شدند. پس از این راهپیمایی مسالمت‌آمیز، دادگاه عالی فدرال نیجریه به درخواست دولت، جنبش اسلامی شیعیان نیجریه را تروریستی خواند. براساس این حکم، همه فعالیت‌های این جنبش در نیجریه ممنوع است و شهروندان و گروه‌های مختلف نیجریه‌ از همکاری و مشارکت با این جنبش منع شده‌اند.
 
اما در پی انتشار اخباری مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی شیخ زکزاکی، قرار بود 8 مردادماه، دادگاهی در شهر «کادونا» واقع در شمال نیجریه برای بررسی درخواست وی با هدف آزادی با قید ضمانت و سفر به خارج از نیجریه برای درمان برگزار شود که این جلسه دادگاه به دوشنبه، 14 مردادماه، موکول شد و در نهایت دادگاه دیروز به شیخ زکزاکی و همسرش اجازه داد که برای طی مراحل درمانی به هند سفر کنند و پذیرفت که رهبر شیعیان نیجریه و همسرش به قید وثیقه آزاد شوند.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگویی با شیخ «یعقوب یحیی کاتسینا»، عضو ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه و از شاگردان شیخ زکزاکی، درباره آخرین تحولات این جنبش پس از اقدام دادگاه فدرال ابوجا در تروریستی‌ خواندن آن و واکنش جامعه نیجریه به این اقدام دادگاه انجام داده‌ که متن آن از نظر می‌گذرد:

دفاع مسیحیان نیجریه از جنبش اسلامی شیعیان قابل تمجید است 
شیخ یعقوب یحیی کاتسینا درباره علت صدور حکم تروریستی بودن جنبش اسلامی نیجریه از سوی دادگاه فدرال ابوجا گفت: دلیل این امر روشن است، زیرا دولت نیجریه از هر راهی برای رسیدن به اهداف خود علیه شیخ زکزاکی استفاده می‌کند. حکومت نیجریه چهار سال پیش به علامه زکزاکی و یارانش در جنبش اسلامی شیعیان حمله کرد و حدود هزار نفر را به شهادت رساند، اما اهداف این حکومت محقق نشد، بنابراین شیخ زکزاکی را به زندان انداخت.
 
وی افزود: جنبش اسلامی شیعیان نیجریه با وجود همه فشارها و تنگناها، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را متوقف نکرد و در همه زمینه‌ها به فعالیت خود ادامه داد و همچنین، حکومت نیجریه از کشتن شیخ زکزاکی ناامید شد و تمام اقدامات دولت برای نابودی این جنبش به شکست انجامید. همه این مسائل دولت نیجریه را واداشت که از دادگاه بخواهد تا این جنبش را غیرقانونی و تروریستی اعلام کند.
 
یعقوب یحیی کاتسینا در ادامه تأکید کرد: این اقدام از سوی جامعه نیجریه به شدت محکوم شد، زیرا این جنبش فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فرهنگی و تبلیغی در سطوح مختلف جامعه دارد و طی 40 سال اخیر فعالیت خود تاکنون حتی به یک فرد (چه فرد عادی یا از مسئولان دولتی) حمله نکرده است، بنابراین مردم نیجریه از این اقدام بسیار متعجب و خشمگین هستند.
 
قدردانی از حمایت جامعه مسیحیان

شاگرد شیخ زکزاکی درباره موضع‌گیری انجمن مسیحیان نیجریه مبنی بر این‌که تروریستی‌ خواندن جنبش اسلامی شیعیان با آزادی‌های مدنی در تعارض است، بیان کرد: جمعیت مسیحی این کشور به موضع‌گیری‌های پسندیده و نیکو شهرت دارد و ما در نیجریه مسیحیان را برادران خود می‌دانیم.
 
وی با اشاره به تفاهم موجود میان شیعیان و مسیحیان در جامعه نیجریه گفت: مسیحیان از جنبش اسلامی شیعیان به دلیل مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌ها و برنامه‌های  آن حمایت می‌کنند و اعضای این جنبش نیز همواره از نظر مادی و معنوی حامی مسیحیان بوده‌‌اند.

دفاع مسیحیان نیجریه از جنبش اسلامی شیعیان قابل تمجید است 
شیخ یعقوب یحیی ادامه داد: دوستی میان جنبش اسلامی شیعیان و مسیحیان نیجریه در حالی است‌ که برخی جنبش‌ها در داخل این کشور، مسیحیان را دشمن خود می‌شمارند و نگاه منفی نسبت به آن‌ها دارند، اما به هر حال موضع مسیحیان را در خصوص تروریستی‌ خواندن جنبش اسلامی شیعیان نیجریه از سوی دادگاه فدرال ارج می‌نهیم.
 
پلیس نیجریه؛ مزدور دولت
 
شیخ یحیی یعقوب درباره دستورالعمل پلیس نیجریه مبنی بر اینکه هرکس به هر طریقی با جنبش اسلامی نیجریه همکاری کند، تروریست و دشمن حکومت است و باید محاکمه شود، اظهار کرد: نیروهای پلیس نیجریه مستقل نیستند و از جانب حکومت مأمور شده‌اند، لذا به آنچه به آنها دستور داده شده عمل می‌کنند، بنابراین وقتی دولت به آنها چنین دستوری داده، این موضع‌گیری جای تعجب ندارد. همان طور که می‌دانید پلیس نیجریه، نسبت به پلیس سایر کشورهای جهان، چندان پیشرفته نیست و تنها به دستورات حکومت عمل می‌کند.
 
این عالم نیجریایی با اشاره به سکوت جامعه بین‌المللی و حکام کشورهای اسلامی در قبال جنایات علیه علامه زکزاکی و برخی اعضای ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه گفت: این امر تعجبی ندارد و دلیل این سکوت، نفاق بین‌المللی و دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل است.

تروریستی خواندن جنبش اسلامی نیجریه نتیجه استیصال دولت ظالم این کشور است 

وی افزود: همان طور که می‌دانید عربستان به نیابت از آمریکا و اسرائیل، از حکومت نیجریه حمایت می‌کند و در حقیقت آنچه علیه شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی شیعیان این کشور رخ داده به دستور آنها بوده‌ است، چرا که آن‌ها گمان می‌کنند تحرکات این جنبش در راستای فعالیت‌های ایران در قاره آفریقاست، به‌طوری که اخباری منتشرشده نشان می‌دهد که تداوم بازداشت شیخ زکزاکی به دستور ولیعهد سعودی صورت گرفته و این موضوع در رسانه‌های جهان نیز بازخورد داشته است.
 
شیخ یحیی یعقوب ادامه داد: حکومت نیجریه نیز تاکنون دخالت‌های مستقیم عربستان را تکذیب نکرده‌، بنابراین ما از سکوت کشورهای استعمارگر و سایر کشورهای جهان به‌ویژه برخی کشورهای اسلامی که دست‌نشانده استکبار جهانی محسوب می‌شوند، تعجب نمی‌کنیم. حکومت سعودی نیز از جانب آمریکا و اسرائیل مأمور دخالت در امور داخلی نیجریه و سرکوب جنبش اسلامی شیعیان است.
 
سکوت بین‌المللی را محکوم می‌کنیم
 
وی گفت: تاکنون هیچ کشور یا سازمانی به‌ جز جمهوری اسلامی ایران به صورت واقعی از شیعیان نیجریه حمایت نکرده‌اند، بلکه همه آن‌ها سکوت کرده و چشم و گوش خود را به روی این جنایات بسته‌اند، ما به شدت این سکوت بین‌المللی را محکوم می‌کنیم، زیرا آن‌ها همه جنایاتی را که علیه پیروان اهل‌ بیت(ع) صورت می‌گیرد و تمام این موارد نقض قوانین بین‌المللی را شاهد هستند، اما هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند.
 
شیخ یحیی یعقوب درباره هشدار سازمان دیده‌بان حقوق بشر به دولت نیجریه درباره سرکوب پیروان جنبش اسلامی شیعیان این کشور تأکید کرد: این سازمان و  دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر، گزارش‌های زیادی در فضای مجازی و روزنامه‌ها و رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر کرده‌اند، اما تاکنون بی‌فایده بوده‌ است، زیرا جامعه بین‌المللی در ارتکاب این جنایت مشارکت دارد و صدای این سازمان‌های حقوق بشری هرگز شنیده‌ نشده و نمی‌شود، چرا این سازمان‌ها هر روز ندای حقوق بشر و آزادی‌ سر می‌دهند و موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان را محکوم می‌کنند، اما کسی پاسخگو نیست و جامعه بین‌المللی گوش خود را به‌ روی این فریادها بسته‌ است.
 
این عالم شیعه نیجریه‌ای در پایان یادآور شد: جلسه رسیدگی به درخواست شیخ زکزاکی برای سفر درمانی به خارج از نیجریه بدون هیچ دلیلی از 30 جولای(8 مردادماه) به 5 آگوست(14 مردادماه) موکول شد و این نشان می‌دهد که شاید دست‌هایی در کار باشد که می‌خواهند شیخ زکزاکی در زندان فوت کند و جامعه نیجریه به آشوب و ناامنی کشیده شود و زمینه برای سرکوب بیشتر پیروان و اعضای جنبش اسلامی شیعیان فراهم شود.

تروریستی خواندن جنبش اسلامی نیجریه نتیجه استیصال دولت ظالم این کشور است 

دفاع مسیحیان نیجریه از جنبش اسلامی شیعیان قابل تمجید است 
 
انتهای پیام
captcha