آزادی شیخ زکزاکی نیازمند فشارهای بین‌المللی است
کد خبر: 3829538
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
شجره در گفت‌وگو با ایکنا؛

آزادی شیخ زکزاکی نیازمند فشارهای بین‌المللی است

گروه بین‌الملل ــ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن با انتقاد از تعویق دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، بر لزوم افزایش فشارهای بین‌المللی برای آزاد وی تأکید کرد.

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا تحولات اخیر نیجریه و علت تعویق دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی را مورد بررسی قرار داد.
 
وی در این باره گفت: در جلسه اخیر دادگاه، وکلای دولت نیجریه اعلام کردند که اسناد مربوط به مسمومیت شیخ زکزاکی را قبلاً دریافت و مطالعه نکرده‌اند. به همین دلیل دادگاه به تأخیر افتاد، در صورتی که تمام آن گزارش‌ها 10 صفحه هم نمی‌شد و می‌توانستند در همانجا مطالعه کنند و این بهانه‌ای بیش نبود.

شجره افزود: مسئله اصلی این است که در دسامبر 2016 عالی‌ترین دادگاه فدرال نیجریه دستور داد که دستگیری شیخ برخلاف قانون اساسی است و او و همسرش باید آزاد شوند و محل زندگی امنی برای آن‌ها تأمین شود. البته آن دادگاه نسبت به دادگاه فعلی ارشدیت دارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تصریح کرد: تهمت‌هایی که در دادگاه قبلی علیه ایشان به زبان آوردند، دقیقاً همین اتهاماتی است که در دادگاه فعلی مطرح شده و این نشان می‌دهد که هیچ دلیل منطقی برای ادامه حبس شیخ زکزاکی وجود ندارد. دومین دلیل آزاد نکردن شیخ این بود که دولت نیجریه مدعی شده که ایشان را به خاطر حفظ امنیت خودشان در زندان نگه‌ داشته‌اند که این هم ادعایی مضحک است.

حمله پلیس نیجریه به تظاهرکنندگان

شجره همچنین به شهادت تعدادی از طرفداران زکزاکی در حمله روز دوشنبه نیروهای نیجریه به تظاهرات مسالمت‌آمیز آن‌ها در ابوجا‌، پایتخت این کشور‌، اشاره و تأکید کرد: تمام ویدئوها، عکس‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که تظاهرات اخیر معمولی و صلح‌آمیز بوده ولی نیروهای پلیس و ارتش شروع به تیراندازی به سمت مردم کرده‌اند. حتی عکس‌هایی موجود است که نشان می‌دهد خود پلیس در آتش زدن ماشین‌ها دست داشته است نه تظاهرکنندگان و تاکنون 11 نفر شهید و ده‌ها تن مجروح شده‌اند.
 
وی افزود: این یک برنامه‌ریزی بوده که جلوی این تظاهرات مسالمت‌آمیز را بگیرند. هم عفو بین‌الملل و هم دیگر گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که این تیراندازی عمدی بوده است.

قتل‌عام سازمان‌یافته شیعیان

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی درباره کشتار شیعیان و طرفداران جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا در سال 2015  نیز گفت: آن کشتار بسیار سازمان‌یافته بود، زیرا دولت اعلام کرده در آن سال 400 نفر کشته شدند، اما گزارش‌های ما نشان می دهد  که 1000 نفر جان خود را از دست دادند و آن‌ها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند. این در حالی است که آنان هیچ اسلحه‌ای نداشتند و دلیلی برای قتل عامشان وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در سال 2016 دادگاه دستور آزادی شیخ را صادر کرد و به علت اجرا نشدن این حکم، تظاهرات طرفداران شیخ زکزاکی از آن موقع شروع شد. اینکه در گزارش‌های دولتی علناً به کشتار مردم و دفن در گورهای دسته‌جمعی اعتراف شده نشان می‌دهد که «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهور مستقیماً در این کشتار دست داشته یا بعداً از کسانی که این جنایت را انجام دادند حمایت کرده است.
 
اختلاف در حل مسئله شیخ زکزاکی
 
شجره در ادامه اظهار کرد: حقیقت روشن این است که در سیستم دولتی نیجریه شاهد دودستگی هستیم. یک دسته می‌گویند اگر شیخ زکزاکی آزاد نشود و با مصدومیتی که دارد در زندان شهید شود این امر باعث آشفتگی و فاجعه در نیجریه خواهد شد. به همین دلیل خواستار آزادی وی هستند. اما گروه دیگر معتقدند که شیخ باید کشته شود تا این مسئله خاتمه یابد. از سوی دیگر برخی دولت‌های خارجی هم هزینه کرده‌اند و نمی‌خواهند شیخ زنده باشد. متأسفانه این دودستگی باعث سردرگمی می‌شود. از سویی برای آزادی شیخ امیدواری‌هایی ایجاد می‌شود و از سوی دیگر ارتش تظاهر‌کنندگان را قتل‌عام می‌کند.

شجره در پایان گفت: اگر بتوانیم فشارها را بیشتر کنیم و دولت ایران و سایر کشورها فشارهای بین‌المللی را افزایش دهند، امیدواریم که به نتیجه برسیم. در غیر این صورت جان‌ باختن شیخ زکزاکی می‌تواند برای نیجریه فاجعه‌بار باشد.
 
انتهای پیام
captcha