موسیقی حرام فراخوان شیطان است
کد خبر: 3829468
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله اراکی:

موسیقی حرام فراخوان شیطان است

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم رونمایی از درسنامه موسیقی و غنا با بیان اینکه رسانه، فراخوان و دعوت است، تأکید کرد: آواز و موسیقی به عنوان زیرمجموعه هویت فرهنگی هم می‌تواند تقوای انسان و هم شهوات را تحریک کند؛ لذا موسیقی حرام فراخوان شهوت و دعوت شیطان است.

موسیقی‌ حرام، فراخوان شیطان استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز، اول مردادماه، در مراسم معرفی و رونمایی درسنامه غنا و موسیقی از مجموعه دروس رهبر معظم انقلاب اسلامی، که در مرکز جامع علوم اسلامی(مؤسسه ولی امر) قم برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهمی که باید به آن بپردازیم هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی جامعه بر مبنای معارف اهل بیت(ع) است، زیرا امام، هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز است و هویت هر انسانی را امام او و کتاب او شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه هویت از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مطالب است با تأکید بر اینکه ولایت هویت‌ساز است، تصریح کرد: ولایت و امامت این هویت را از طریق همین فقه ایجاد می‌کند.

جامعه بدون امام معنا ندارد

اراکی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های فقه، فقه فرهنگ است، اظهار کرد: در رجزخوانی‌هایی که در جنگ‌های گذشته مانند کربلا وجود داشت ابتدا جنگجو به معرفی خود در قالب رجزخوانی می‌پرداخت، ولی در میان اصحاب امام حسین(ع) شاهدیم که می‌فرمودند: «حسین امیری و نعم الامیر»؛ یعنی هویت خود را با امام خویش بیان می‌کرد و ما هم امروز باید هویت فرهنگی خود را معین کنیم. هویتی که قصد داریم بر پایه و مبنای رابطه امام و مأموم و ولایت شکل دهیم.

اراکی با بیان اینکه مسئله غنا از زیرمجموعه‌های مهم فقه اجتماعی است، تصریح کرد: فقه نظام فقهی است که عمل به آن به وسیله حاکم و محکوم شکل می‌گیرد و هم امام و هم مأموم در آن نقش فاعلی دارند مانند تشکیل حکومت که فعلی اجتماعی است و فقه خاص خود را دارد و فرهنگ از جمله موسیقی و غنا نیز از این قبیل است؛ لذا فرهنگ بدون جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه نیز بدون حضور رهبر و حاکمیت سیاسی ایجاد نمی‌شود.

موسیقی حرام فراخوان شیطان است

اراکی با بیان اینکه اگر بنا باشد که در روی زمین جامعه‌ای متشکل از دو نفر داشته باشیم یکی امام و دیگری مأموم است، افزود: فرهنگ چیزی است که بدون وجود حکومت محال است به وجود بیاید؛ اینکه گفته شود حکومت در فرهنگ دخالت ندارد و مردم آن را می‌سازند از غلط‌ترین حرف‌هاست؛ رسانه هم از زیرمجموعه‌های فرهنگی و یکی از اثرگذارترین عوامل حکومت در ایجاد هویت فرهنگی است.

وی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ؛ بگو خدا و پیامبر را اطاعت کنید پس اگر پشت نمودید [بدانید که]بر عهده اوست آنچه تکلیف شده و برعهده شماست آنچه موظف هستید و اگر اطاعتش کنید راه خواهید یافت و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشکار [مأموریتى] نیست»(نور/۵۴)، تصریح کرد: در این آیه هم شکل‌گیری جامعه مطرح شده و هم وظیفه ابلاغ این اطاعت برعهده امام جامعه گذاشته شده است. البته برخی می‌گویند که وظیفه رسول صرفاً ابلاغ پیام است. در صورتی که ابلاغ حکم و فرمان خدا و رسول(ص) برای ساری و جاری شدن حاکمیت است، وگرنه صرف ابلاغ بدون اینکه قرار نباشد در میان مردم پیاده شود فاقد ارزش و بی‌مفهوم است.

رسانه هویت‌ساز است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: حکومت هویتی را که می‌خواهد بسازد با ابلاغ این کار را می‌کند، لذا رسانه جامعه شیطانی و یا اسلامی تربیت می‌کند؛ دو دعوت برای انسان آمده است؛ خداوند از طریق پیامبر مردم را فراخوان داده تا راه خدا و تقوا را بروند و شیطان هم همان فراخوان رسانه‌ای را داده است که مردم را منحرف کند؛ لذا اصلاً نمی‌توان گفت که در رسانه باید همه چیز گفته شود و حتی حرف‌های غلط هم بیان شود؛ باید ببینیم که رسانه به چه چیزی دعوت‌کننده است.

اراکی با اشاره به اهمیت موسیقی و غنا در فقه اسلامی ادامه داد: قبل از اینکه آواز و موسیقی به مثابه یک عمل صرف مورد بررسی قرار بگیرد بحث دعوت، تهییج و فراخوانی برای تهییج در آن مطرح است؛ برخی آهنگ‌ها در ذاتش دعوت و گرایش انسان به سمت شهوت و شیطان را مطرح می‌کند و فجور را در درون انسان به حرکت درمی‌آورد.

این استاد حوزه تصریح کرد: برخی آهنگ‌ها هم تقوای انسان را به حرکت درمی‌آورند. البته قرآن و هر دعایی را باید با آهنگ متناسب با آن بخوانیم. علما ضوابطی را برای این دو دسته از آهنگ‌ها که تشریح شد بیان کرده‌اند که از جمله همین مجموعه درسنامه غنا و موسیقی مقام معظم رهبری است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: مباحث علمی رهبر معظم انقلاب موجب نشاط جامعه علمی و باز کردن مسیر جدید بحث و تحقیق پیرامون غنا و موسیقی شده است و این موضوع بستر لازم برای پژوهش‌های بیشتر در این زمینه را فراهم خواهد کرد.

یادآور می‌شود، در این مراسم درسنامه غنا و موسیقی مقام معظم رهبری، که متخذ از مجموعه دروس ایشان است، رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha