تقوا و تعهد؛ عامل پذیرش مسئولیت
کد خبر: 3829296
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

تقوا و تعهد؛ عامل پذیرش مسئولیت

گروه اجتماعی ــ امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه تقوا و تعهد دو عامل تأثیرگذار در انجام مسئولیت به شمار می‌رود، افزود: افراد در صورت عدم توانایی نباید پذیرنده مسئولیتی باشند و در صورت قبول آن مسئولیت حق مردم را پایمال کرده‌اند.

ایمان پشتوانه مسئولیت است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر‌، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فرهنگ مسئولیت‌پذیری اظهار کرد: مسئولیت یعنی تکالیفی که شرع، عقل و قانون به عهده ما گذاشته است و ما در مقابل خدا، خلق و خانواده خود مسئول هستیم. کسی که حکومت، منصب یا ریاستی به او واگذار می‌شود نیز در برابر آن مسئول است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «اتقوالله فی عبادهِ و بِلاده فَانَّکم مسئولونَ حتی عَن البِقاع و البَهائم؛ رعایت تقوای الهی را بنمایید در مورد بندگان او و شهرهای او؛ زیرا شما مسئول هستید حتی در مورد مناطق زمین و حیوانات».

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ایمان و باور است که انسان را به انجام کاری وا می‌دارد، گفت: فرد با ایمان و باورمند از پاسخگویی در برابر خداوند بیمناک می‌شود. ایمان پشتوانه مسئولیت است و باعث می‌شود فرد در برابر عمل خود مسئول باشد. کسی که ریاستی برعهده اوست، مسئولیت سنگین‌تری دارد. امیرالمؤمنین(ع) خودشان را در مقابل گرسنگان مسئول می‌یافتند، چون حاکم نمی‌تواند شاهد تبعیض، فقر و ظلم باشد، ولی در برابر آن اقدامی انجام ندهد و باید بیشترین توجه و عنایت را نسبت به مردم جامعه خویش داشته باشد.

حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد: در قرآن کریم آمده است: «لایکلف الله نفسا الا وسعها». مسئولیت‌ها بستگی به توانایی افراد دارد، برای مثال کسی که توانایی دستگیری از فقیری را ندارد، از او انتظاری برای کمک و یاری نمی‌رود. هر چه توانایی افراد بیشتر باشد، مسئولیتشان سنگین‌تر بوده و‌ مسئولیت حکومت از همه بیشتر و بالاتر است.

وی با بیان اینکه افزایش امکانات، حدود مسئولیت را بیشتر می‌کند، افزود: ما‌ از کسانی که نمایندگی و ریاستی را پذیرفته‌اند، با واژه مسئول یاد می‌کنیم، چون در برابر حقوق مردم مسئول هستند. استقامت در برابر دشمنان، پاسخگویی در مقابل حقوق مردم و دفاع از آن، از مسئولیت‌های رهبر و حاکم جامعه اسلامی است. علی(ع) نیز می‌فرماید: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ؛ هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد».

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: محدوده مسئولیت افراد به حدود توانمندی، قدرت، علم و جایگاهشان در جامعه بستگی دارد. ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» با افرادی که جایگاه والاتر و در مقابل مسئولیت ثقیل‌تری بر عهده دارند، همسو است. برای مثال عالمان در برابر مردم مسئولند، چون علم و بیان دارند.

وی تصریح کرد: کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند، باید بداند که آیا می‌تواند از عهده‌ آن برآید یا خیر و با اراده و همت، آن مسئولیت را به سرانجام برساند. تقوا و تعهد دو عامل تأثیرگذار در انجام مسئولیت به شمار می‌رود. افراد در صورت عدم توانایی نباید پذیرنده مسئولیتی باشند و در صورت قبول آن مسئولیت حق مردم را پایمال کرده‌اند. هر کس باید با تقوا و دیانت خویش مسائل را سنجیده و در صورت توانایی مسئولیتی را بپذیرد.

حجت‌الاسلام رهبر گفت: فرد مسئولیت‌پذیر با توکل بر خداوند مسئولیتش را درست و صحیح به سرانجام می‌رساند. اگر کسی در قبال مسئولیتش کوتاهی کند و در پی خوش‌گذرانی باشد، بی‌تقوایی کرده است، چرا که بصیرت و تعهد از ملزومات پذیرفتن مسئولیت به شمار می‌رود.
انتهای پیام

captcha