آغاز مرحله کشوری مسابقات قرآن در کانون اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3829212
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

آغاز مرحله کشوری مسابقات قرآن در کانون اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «آغاز مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن از 10 مرداد» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز دوشنبه و در آخرین روز تیرماه 98 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن از 10 مرداد آغاز می‌شود» آمده است: حجت‌الاسلام علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مرحله کشوری چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دهم مرداد‌ماه سال جاری آغاز می‌شود. مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود که بخش مقدماتی ویژه رشته‌های آوایی از تاریخ ۱۰ الی ۳۱ مردادماه با حضور راه‌یافتگان به مرحله کشوری از ۳۱ استان در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان راه‌یافته در بخش مقدماتی مرحله کشوری این دوره از مسابقات، بر اساس قرعه‌کشی و زمان‌بندی مشخص‌شده که از سوی کمیته فنی و داوری مسابقات اعلام می‌شود، در مکان برگزاری مسابقات حاضر شده و در این بخش شرکت می‌کنند.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ملت ایران تا تحقق کامل آرمان‌های انقلاب دربرابر دشمنان ایستادگی می‌کند»، «قرآن کریم درباره توقیف نفت‌کش انگلیسی آن هم در ماه حرام چه می‌گوید؟»، «عمامه به‌سرهایی که نگذاشتند امر به معروف فراموش شود+تصاویر» و «تلاوت ترتیل صفحه ۹۵ قرآن باصدای مصطفی اسماعیل+صوت و متن آیات» هستند.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا، امروز پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه آغاز شد» آمده است: حجت‌الاسلام محمد صالحی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه در این دوره از مسابقات که در محل مجتمع فرهنگی بعثت کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد، از پنج هزار نفر شرکت‌کننده در مرحله شهرستانی، ۷۸۱ نفر به مرحله استانی راه یافتند که در نهایت افراد برتر به مرحله کشوری اعزام خواهند شد. وی توجه بهتر به آموزش مبانی قرآن را موجب موفقیت بیشتر جامعه قرآنی در استان بیان کرد و گفت: خدمت به جامعه قرآنی از اولویت‌های کاری این اداره کل است و هم‌اکنون مشکل مالی برای برگزاری مسابقات قرآنی وجود ندارد.
وی به اعزام نفرات برتر این مسابقه به مرحله کشوری اشاره کرد و افزود: مسابقات استانی در ۱۵ رشته برگزار می‌شود که می‌توان به حفظ ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، اذان، دعاخوانی، معارف موضوعی و حفظ و معارف احادیث قرآن و تفسیر اشاره کرد. صالحی با بیان اینکه برای کسب رتبه برتر کشور در زمینه حفظ و آموزش قرآن تلاش می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد تا شاهد کسب رتبه اول کشور توسط جامعه قرآنی استان کرمانشاه شویم.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « روش پاسخ دادن به ستایش‌ها و نیکى‌های دیگران»، «رهبران ادیان الهی در ایران اقدام تحریمی آمریکا را محکوم می‌کنند تعامل ادیان از نظر ما تعارف نیست» و «بیانیه پایانی اجلاس تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز تعداد 9 خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اجلاس سراسری فعالان مهدوی کشور برگزار می‌شود» آمده است: معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی با مشارکت مدیریت زائران غیر ایرانی آستان و مجمع راهبردی اندیشه مهدویت اقدام به برگزاری دومین اجلاسیه سراسری فعالان مهدوی کشور در سالن همایش‌های باب‌الجواد حرم مطهر امام رضا(ع) کرده است. این برنامه به مدت سه روز از چهارشنبه 2 مرداد تا جمعه 4 مرداد (روز زیارت مخصوص امام رضا(ع)) با محوریت ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما اروحنا فداه برگزار می‌شود. آیین افتتاحیه این اجلاس چهارشنبه صبح ساعت 9 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه موقت مشهد، محمد شجاعی، اسماعیل شفیعی سروستانی، آیت‌الله حسینی نماینده رهبر معظم انقلاب در کشور عراق، حجت‌الاسلام هاشم الحیدری عضو رهبران جبهه مقاومت آغاز می‌شود.
پنجشنبه ساعت 9 صبح در دومین روز این اجلاسیه، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس موسسه صدرا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی به سخنرانی می‌پردازند. در نوبت عصر روز پنجشنبه در ساعت 16 نیز حجت‌الاسلام محمدحسین رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران . حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور سخنرانی خواهند کرد. حسن رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنرانان روز جمعه و آیین اختتامیه دومین اجلاس سراسری فعالان مهدوی کشور هستند.

در خبری دیگر با عنوان «وعده‌های غیرعملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنان ادامه دارد»، می‌خوانیم: ادغام اتحادیه‌های قرآنی در چند ماه گذشته به یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و دغدغه‌های جامعه قرآنی کشور تبدیل شده است که علی‌رغم گذشت بیش از 5 سال از آغاز عملیات ادغام، همچنان مسکوت مانده و گویا راه‌ درازی تا به سرانجام رسیدنش وجود خواهد داشت. بنا بر وعده‌ای که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 11 تیر سال جاری داشت و در خبرگزاری تسنیم نیز منتشر شد، قرار بود تا یک هفته بعد از این تاریخ (یعنی 18 تیر 98)، تکلیف ادغام اتحادیه‌های قرآنی مشخص شود؛ اما وعده‌های بالاترین شورای تصمیم‌گیر در حوزه‌ کلان فرهنگی کشور که شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز جزء شوراهای اقماری آن است، هنوز عملیاتی نشده است؛ البته این اولین‌بار نیست که این وعده‌ها از سوی مسئولان بالادستی قرآنی داده می‌شود و پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. تقریباً از دو سال گذشته که اختلافات در اجرای فرآیند ادغام به اوج خود رسیده است، مسئولان شورای توسعه و به‌ویژه دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی وعده‌های متعددی را درباره حل این مشکل داده‌اند، اما تاکنون هیچ کدام از آن وعده‌ها که در موقع خودش با آب و تاب و مانور بیشتری مطرح شده تا به امروز محقق نشده و سرنوشت ادغام همچنان نَقل محافل قرآنی و رسانه‌ای این روزها شده است.
عملی نشدن وعده شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ارتباط با پروژه‌ای که مطالبه عمومی مدیران موسسات استان‌ها است، واکنش‌های متفاوتی را در سطح کشور به دنبال داشته است، به‌گونه‌ای که برخی از مدیران موسسات 29 خرداد امسال در مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند و گلایه‌های خود را مسالمت‌آمیز مطرح کردند. به نظر می‌رسد با سرنوشتی که این پروژه در طول سال‌های گذشته با آن روبرو بوده و برخوردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن داشته است همچنان باید در انتظار ادغام اتحادیه‌های قرآنی بود.

هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «بررسی شرایط روح پس از مرگ/ منظور از تکامل علمی در بهشت چیست؟»، «راهکار امام علی(ع) برای افزایش رزق و روزی»، «چالش فیلترینگ از منظر ۲ مدیر فضای مجازی/ شبکه‌های مجازی خارجی قتلگاه فرهنگی جامعه است»، «آیت‌الله مرتضی تهرانی، عالم ربّانی و معلم اخلاق»، «رقابت ۱۱ قاری در مرحله نهایی مسابقات قرآن تهران»، «ثبت ۷۳ هزار فعالیت مسجدی در سامانه «فهما»» و «عقوبت کم‌فروشی در داستان یعقوب نبی» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز تا ساعت 16 هیچ خبری منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

ایبنا

سه خبر صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری شامل «کتابی درباره بنیان‌گذار پایه‌های نظری نظام شرعی امامیه»، «هدف از بازگشت به قرآن قراردادن آن در متن تحولات و حرکت‌های اجتماعی است» و «درسنامه «غنا و موسیقی» رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود» است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و صرفاً دو خبر منتشر کرده است که در یکی از این خبرها به عنوان « مردادماه؛ زمان اعلام نتایج مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم» آمده است: نتیجه نهایی دوره مقدماتی چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم مردادماه سال ۹۸ اعلام می‌شود. علی مقنی رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در دو بخش مقدماتی و نهایی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. نتیجه نهایی دوره مقدماتی چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم مردادماه سال ۹۸ اعلام می‌شود. کمیته فنی و داوری مسابقات، شرکت‌کنندگان راه‌ یافته در بخش مقدماتی مرحله کشوری این دوره از مسابقات را بر اساس قرعه‌کشی و زمان‌بندی مشخص‌ می‌کند تا در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مقنی گفت: مسابقات بخش مقدماتی به تفکیک در رشته های اذان (۱۰ و ۱۱ مرداد)، همسرایی و همخوانی (۱۱ و ۱۲ مرداد)، دعاخوانی (۱۲ و ۱۳ مرداد)، حفظ (۱۰ و ۲۰ جزء ۱۵تا ۱۹ مرداد)، قرائت ترتیل (۲۱ و ۲۲ مرداد)، حفظ کل (۲۲ تا ۲۶ مرداد)، قرائت تحقیق (۲۶ تا ۳۰ مرداد) برگزار می‌شود.

«شبیه‌ترین افراد به پیامبر (ص) چه کسانی هستند؟» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

مهر

دو خبر صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری شامل « کتاب «وحیانیت الفاظ قرآن کریم» منتشر شد» و «آغاز مرحله کشوری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن» است.

ایسنا

شش خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل «دهم مرداد؛ آغاز مرحله کشوری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم»، «ایران متحد بر ارزش‌های عقلانی و اخلاقی و همواره پیروز است»، «ایران با وجود تمام دشمنی‌ها از مواضع اصولی خود دست برنمی‌دارد»، «همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» برگزار شد»، «دین محور وحدت است» و « بایسته‎های حفظ قرآن» هستند.

انتهای پیام

captcha