اینستکس اروپایی حتی اگر عملیاتی شود هم فایده‌ای ندارد
کد خبر: 3824602
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

اینستکس اروپایی حتی اگر عملیاتی شود هم فایده‌ای ندارد

گروه سیاسی- امام جمعه کرج گفت: راهکار مشکلات کشور قطعا «اینستکس» نیست و این سازوکار مالی فقط برای منافع آمریکا و اروپا طراحی شده است و حتی اگر عملیاتی شود برای ایران فایده‌ای ندارد.

اینستکس اروپایی حتی اگر عملیاتی شود هم فایده‌ای ندارد

به گزارش ایکنا از البرز، آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، 14 تیرماه در خطبه‌های نمازجمعه این شهرستان ضمن تبریک ایام دهه‌کرامت، اظهار کرد: امیدواریم همگی، سیره امام هشتم و خواهر بزرگوارشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و از کرامات این روزها بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ، مناسک حج را نماد و مظهر جامعه و تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب با تبیین این مطلب که حج غیرسیاسی نداریم و حج تمام مظهرش سیاسی است بسیاری از نکات را روشن کردند.
حسینی همدانی ادامه داد: وحدت جامعه اسلامی هدف مهم مراسم حج است و دفاع از مظلومین عالم و برائت از مشرکان کاری سیاسی است و این موارد عین تعالیم اسلامی است و اینکه در این مراسم در دفاع از مستضعفین وعلیه آمریکا چیزی گفته نشود با مبانی دینی سازگاری ندارد.
این مسئول بیان کرد: وحدت امت اسلامی مورد تاکید اولیای دین بوده و حضرات معصومین همگی به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمانان بوده‌اند. جایی که بحث وحدت جامعه اسلامی است و ارتباط جهان اسلام مطرح است نباید تعصب غیرمنطقی داشته باشیم و سفارش معصومین هم این بوده است که وحدت و انسجام مسلمین بر امور دیگر اولویت دارد.
امام جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت بخش‌هایی از متن حکم رهبر معظم انقلاب برای فرمانده جدید بسیج مستضعفین ضمن آرزوی موفقیت برای وی تاکید کرد: اعتلای همه بعدی بسیج، گسترش فرهنگ مقاومت، زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت نوجوانان و رسیدگی به اقشار مهم‌ترین ماموریت‌های بسیج مستضعفین بر اساس حکم رهبر انقلاب است.
این استاد حوزه با اشاره به مهلت 60 روزه ایران به اروپایی‌ها گفت: اتفاقاتی می‌افتد که نظریه غیرقابل اعتماد بودن اروپا را تقویت می‌کند. ما نباید منتظر اروپا باشیم. اروپایی‌ها کشتی نفتکش ایران را محاصره کردند و گفتند دستور آمریکا بوده است و آمریکایی‌ها هم می‌گویند چقدر خبر خوبی شنیدیم از اینکه این نفتکش توقیف شده است!
حسینی همدانی تصریح کرد: راهکار مشکلات کشور قطعا «اینستکس» نیست و این سازوکار مالی فقط برای منافع آمریکا و اروپا طراحی شده است. «اینستکس» در واقع یک شرکت خصوصی است که سهامداران آن آلمان، انگلیس و فرانسه هستند و این شرکت اطلاعات مربوط بین شرکت‌های اروپایی و ایرانی را مدیریت خواهد کرد و بیشتر هم به شکل تهاتری فعالیت خواهد داشت.
وی افزود: تمام اطلاعات مبادلات تجاری ایران با اروپا در این سازوکار ثبت خواهد شد. همه فعالیت این سازوکار در چهارچوب تحریم‌های آمریکایی عمل می‌کند و این روش قابلیت دور زدن تحریم‌های آمریکا را ندارد. اساس رفع تحریم‌ها نسبت به بعضی نهادها و ساختارهای کشور است که «اینستکس» نمی‌تواند مشکلی از این جهت حل کند و حتی اگر عملیاتی هم شود برای ایران فایده‌ای ندارد.
امام جمعه کرج گفت: انتظار ما از دستگاه دیپلماسی کشور این است که به دور از هرگونه ساده‌اندیشی و با نهایت دقت و هوشمندی راه آسیب‌زدن به منافع ملی را ببندند و راضی به انجام تعهدات ناقص اروپایی‌ها در رابطه با برجام نباشند.
حسینی همدانی گفت: اروپایی‌ها تعهدات مختلفی در برجام داشتند که به هیچ کدام عمل نکردند و طوری وانمود می‌کنند که تمام اقدامی که اروپا باید در زمینه برجام انجام می‌داد همین سازوکار ناقص مالی است. تعهداتی مثل سرمایه‌گذاری در نفت و گاز، خدمات بیمه‌ای، مسائل مربوط به کشتیرانی و انتقال فناوری‌ها از جمله دیگر تعهدات اروپایی ها بود که عملی نشده است.
وی در پایان گفت: باید سطح تعیین شده را نادیده بگیریم و با قاطعیت در سطحی بالاتر غنی‌سازی کنیم تا دنیا ببیند ایران در پیگیری منافع ملی‌اش جدی است.
انتهای پیام

 

captcha