کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» وارد بازار نشر شد
کد خبر: 3824007
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» وارد بازار نشر شد

گروه فرهنگی ــ کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» وارد بازار نشر شد

به گزارش ایکنا از البرز، کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» با تألیف دکتر زهرا نورمحمدی، دانشیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.
در مقدمه کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» آمده است «دلایل مهم بودن بررسی تنوع ژنتیكی، استفاده در مدیریت مجموعه‌های ژنتیكی با هدف كاهش هزینه‌ها، افزایش دقت، قابلیت استفاده در برنامه‌های اصلاحی است. اصلاح‌گران در درجه اول و در كوتاه مدت مایلند از محتوای ژنتیكی فعلی مجموعه‌های ژنتیكی مطلع باشند، رابطه و قرابت بین مجموعه‌ها را بدانند، از روابط بین مجموعه‌های ژنتیكی با مجموعه‌های گیاهان اصلاح‌شده آگاهی داشته باشند، بدانند هر مجموعه‌ای دارای چه قابلیت‌های ژنتیكی می‌باشد و میزان همپوشانی مجموعه ژن‌های موجود در یك بانك ژن با ژن‌های موجود در طبیعت و یا سایر مجموعه‌ها چگونه است.
در این کتاب Bretting و Widrlechner كاربرد نشانگرهای ژنتیكی مخصوصا نشانگرهای مولكولی را در مدیریت ژرپلاسم در باغبانی به طور جامع توصیف نموده‌اند. این محققین به كارگیری نشانگرهای مولكولی را بهترین نوع نشانگرهای ژنتیكی معرفی نموده و نقش مهم آنها را در مدیریت منابع ژنتیكی، بررسی تنوع ژنتیكی درون ژرپلاسم‌ها، شناسایی نمونه‌های مضاعف در ژرپلاسم، كاهش تعداد افراد تكراری و حفظ ژرپلاسم، بیان نموده‌اند.
کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» در 159 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 34505151-026 و 77503824-021 تماس بگیرند.
انتهای پیام

captcha