کاهش نرخ ارتکاب جرم در ماه ‌رمضان
کد خبر: 3814427
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

کاهش نرخ ارتکاب جرم در ماه ‌رمضان

گروه اجتماعی ــ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نرخ ارتکاب جرم، بزهکاری و هنجارشکنی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

کاهش نرخ ارتکاب جرم در ماه مبارک رمضان

مهدی جوهری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: در ماه رمضان ارتكاب به جرم ميان مجرمان «غيرحرفه‌ای» كه به طور سهوی يا اتفاقی مرتكب عمل خلاف می‌شوند، به شدت كاهش می‌يابد.
وی افزود: مردم در ماه رمضان به نوعی معنويت‌گرایی همراه با رياضت، خويشتن‌داری و كف نفس يا كنترل درونی روی می‌آورند كه ناشی از فضای حاكم بر جامعه و باورهای مذهبی است، به طوری‌كه زمينه‌های تجمل‌گرایی، رفاه‌طلبی و فاصله طبقاتی به عنوان انگيزه‌های پيدايش جرم كاهش پیدا می‌کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز بیان کرد: علم جرم‌شناسی نشان داده که رفتار انسان تابع شرايط حاکم بر جامعه است و زمانی که فضای معنوی و اخلاقی در جامعه حاصل می‌شود، در حقيقت بر رفتار انسان اثر گذاشته و سبب عدم ارتکاب جرم می‌شود.
جوهری تأکید کرد: اثر مذهب و اعتقاد به ارزش‌های دینی و اصول اخلاقی تا جایی اهمیت دارد که مذهب‌ درمانی به‌عنوان یکی از شیوه‌های رایج در درمان بزهکاران و اصلاح مجرمان جامعه به‌حساب می‌آید.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در ادامه با اشاره به اینکه امروز تأثیر دین در پیشگیری از جرایم و اقدامات خلاف قانون میان جرم‌شناسان مطرح جهان به دو صورت مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برخی معتقدند که عناصر سه‌گانه عقل، دستاوردهای علمی و وجدان اخلاقی به تنهایی برای ایجاد نظم عمومی در جوامع و کاهش جرم کافی است، اما در نقطه مقابل برخی هستند که اعتقادی دیگر داشته و مذهب را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیرانه در وقوع برخی جرایم در جامعه می‌دانند.
وی گفت: شواهد نشان می‌دهد که بیشتر مجرمان، افرادی هستند که از دین و باورهای مذهبی فاصله داشته و یا در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که ارزش‌های معنوی در آن خانواده کم‌رنگ بوده است، بنابراین می‌توان گفت ايمان تنها عامل درونی در بين افراد خلافكار است كه ميزان تخلفات را ميان آن‌ها به حداقل می‌رساند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در پایان با بیان اینکه براساس آموزه‌های دینی روزه گرفتن در تنها تحمل گرسنگی و تشنگی نیست بلکه باید جسم را از گناهان دور نگاه داشت و جامعه را از آلودگی‌های رفتاری مصون داشت، افزود: اگر پذیرش و تمرین آموزه‌ها در این ماه مبارک به طور عمقی در وجود افراد نهادینه شود نه تنها در این ماه بلکه تا پایان عمر باقی می‌ماند اما اگر رفتارها موقت و در محدوده زمانی رمضان باشد تا پایان ماه از یاد می‌رود و تأثیر چندانی نخواهد داشت بنابراین باید بستری را فراهم کنیم تا آموزه‌های دینی و اخلاقی در جامعه نهادینه شود تا کاهش ارتکاب جرم فقط به ماه مبارک رمضان و محرم خلاصه نشود.
انتهای پیام

captcha