نهج‌البلاغه را آسان بخوانیم و بفهمیم
کد خبر: 3813125
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

نهج‌البلاغه را آسان بخوانیم و بفهمیم

گروه معارف ــ رئیس نهضت نهج‌البلاغه خوانی کشور گفت: همراهی و همگامی مردم در حرکت خودجوش و مردمی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی می‌تواند، زمینه مناسبی برای رفع محجوریت این کتاب ارزشمند باشد.

نهج‌البلاغه را آسان بخوانیم و بفهمیم

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی‌ارفع، رئیس نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی کشور، شامگاه یکشنبه، 29 اریبهشت‌ماه با حضور در چهارمین روز برپایی نمایشگاه قرآن که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، اظهار کرد: نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی یک حرکت خودجوش و مردمی است.
وی با اشاره به رویکرد نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی با محوریت آسان‌خوانی و ارزان‌سازی، مطرح کرد: یکی از دلایل روی نیاوردن مردم به خواندن کتاب نهج‌البلاغه، سخت نشان دادن فهم مطالب این کتاب است.
رئیس نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی کشور با اشاره به سخنی از شهید مطهری مبنی بر اینکه ما انسان‌ها به طور معمول، کارهای آسان را سخت نشان می‌دهیم، مطرح کرد: شهید مطهری در مقدمه کتاب داستان راستان به توصیه‌ها و پرهیزهای بعضی طلاب برای چاپ نکردن این کتاب به دلیل سادگی و روانی آن، اشاره می‌کند.
رئیس نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی کشور در ادامه خطاب به خانواده‌ها، بیان کرد: کتاب داستان و راستان، نوشته شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از عمیق‌ترین مباحث فلسفی برای کودکان و نوجوانان به واقع برگرفته از کتاب نهج‌البلاغه است.
مهدوی‌ارفع با اشاره به باور غلط سخت بودن خوانش کتاب نهج‌البلاغه که مانعی جدی در ترویج مطالعه بیانات امام علی(ع) است، افزود: برای اصلاح این باور غلط نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی با اتخاذ راهکاری مبنی بر آسانی‌سازی این کتاب ارزشمند گام برداشته است.
وی تصریح کرد: در گام نخست نهج‌البلاغه را بدون شرح و تنها به زبان فارسی بخوانید که در این زمینه بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته است، ترجمه استاد دشتی به عنوان یکی از بهترین ترجمه‌های کتاب نهج‌البلاغه است.
این استاد نهج البلاغه‌خوانی با بیان اینکه روزی ۱۰ دقیقه برای خوانش نهج‌البلاغه وقت اختصاص دهید، مطرح کرد: اگر روزی تنها ۱۰ دقیقه نهج‌البلاغه را بخوانیم در ظرف چهارماه کل آن را خوانده‌ایم.
وی با توصیه بر این مطلب که نهج‌البلاغه را از آخر به اول بخوانید، بیان کرد: نهج البلاغه سه قسمت است، بخش اول خطبه‌ها، بخش دوم نامه‌ها و بخش سوم که حکمت‌ها است.
رئیس نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در پایان با اشاره به این سخن امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند: «‌شخصیت من در پشت ضریح من نیست، بلکه پشت زبان من است»، بیان کرد: نهج‌البلاغه یکی از کتاب‌های مهم برای مسلمانان است که امروز به دلایل مختلف غریب مانده است ولی همراهی و همگامی مردم در حرکت خودجوش و مردمی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی می‌تواند، زمینه مناسبی برای رفع محجوریت این کتاب ارزشمند باشد.
انتهای پیام

 

captcha