بنیه قرآنی معلمان در آموزش و پرورش تقویت شود‌
کد خبر: 3785017
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
فراز چهلم/۶

بنیه قرآنی معلمان در آموزش و پرورش تقویت شود‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان استان همدان اظهار کرد: ‌آیا وقت آن نرسیده که ما برای توانمندسازی بدنه آموزش و پرورش، کاری کنیم، آیا وقت آن نرسیده که برای ارتقای بنیه علمی معلمان قرآنمان کاری کنیم. به نظرم بهتر بود در ابتدا معلمان به حفظ جزء 30 مسلط می‌شدند و سپس دانش‌آموزان تحت این آموزش‌ها قرار می‌گرفتند، البته این مستلزم تزریق بودجه، تشویق و ترغیب معلمان است.

چشم نداشتن فعالان قرآنی به کمک‌های دولتی؛ دلیل موفقیت در این حوزهدر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان همدان پس از انقلاب، گفت‌وگوهایی با افراد شاخص در این عرصه صورت گرفته است. در این شماره به سراغ یک پیشکسوت قرآنی استان رفته‌ایم.
قاسم جهان‌آرا، مسئول هیئت بازرسین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: با گذشت 40 سال از سابقه فعالیت‌های قرآنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، بی‌شک اگر چشم مردم به کمک‌های دولتی بود، به هیچ وجه همین اندک فعالیت‌های قرآنی که در حال انجام است نیز انجام نمی‌شد.
مدیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان استان همدان افزود: نقش مردم و نیروهای خودجوش مردمی در ترویج فرهنگ قرآنی را هیچ‌گاه نمی‌توان نادیده گرفت چرا‌که اغلب فعالیت‌های صورت گرفته در طول 40 سال گذشته در حوزه فرهنگی، از سوی آحاد ملت و افراد دلسوخته و دغدغه مند جامعه قرآنی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: اگر مردم برای انجام فعالیت‌های قرآنی ذره‌ای چشم به کمک‌های دولتی داشته و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، آتش به اختیار عمل نمی‌کردند، اکنون فعالیت‌های قرآنی آنگونه که هست نبود و تنها فعالیت‌های ضعیفی انجام می‌گرفت.
جهان‌آرا با اشاره به اینکه دولت نیز وظایفی در قبال جامعه قرآنی دارد، اظهار کرد: حمایت، دستگیری و تسهیل و تسریع در امور قرآنی، قطعاً از جمله مهمترین وظایف دولت ‌مقابل فعالیت‌های قرآنی است.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور گفت: حدود 7 سال از فرمایش رهبری می‌گذرد حال باید توجه داشت تاچه اندازه در تحقق این فرمایش موفق عمل کرده‌ایم این در حالی است که آمار و اعلام رسمی متولیان، از عدم موفقیت در این زمینه حکایت دارد.

دولت بودجه‌های قرآنی را در نهادهای دیگر هزینه نکند
مسئول هیئت بازرسین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن انتقاد از کاهش بودجه‌های قرآنی، افزود: اگر در مدت این 7 سال، بخشی از بودجه‌های کلان دولتی در اختیار فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گرفت، پیشرفت‌های چشمگری را در این حوزه شاهد بودیم، دولت نیز نباید بودجه هیچ نهادی را در بخش دیگری هزینه کند.
جهان‌آرا با اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 88 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در این منشور، در رابطه با سیاست‌های کلی آموزش عمومی و آموزش‌های تخصصی قرآن کریم، مواردی تعریف شده و بر اساس آن دولت موظف است نسبت به هدایت، حمایت، توسعه و پشتیبانی این دو حوزه اقدام کند.
وی ابراز کرد: در همین راستا، کمیسیون توسعه آموزش عمومی متشکل از نهادهای مرتبط و با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش عالی نیز با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تشکیل شد که هر یک تعاریف خاص خودشان را دارند.
مسئول هیئت بازرسین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: در رابطه با آموزش عمومی، برنامه‌هایی از جمله، روخوانی، درک مفاهیم، معارف و تفسیر قرآن و از جمله برنامه‌های مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که بر اساس انس آحاد مردم با قرآن کریم سیاست گذاری شده و مأموریت‌هایی در این خصوص به نهاد ذی‌ربط سپرده شده است.
مدیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان استان همدان در ادامه وضعیت این حوزه را نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: برای رفع این وضعیت تأسف‌بار متولیان امور قرآنی باید از انفعال و سکوت خارج شده و انتطارات خود را بیان کنند.

کاهش 73 درصدی بودجه قرآنی در سال جدید
جهان‌آرا با گلایه از کاهش بی‌سابقه سهم قرآن از بودجه سال 98، عنوان کرد: متأسفانه در لایحه بودجه سال 98 شاهد کاهش 73 درصدی سهم قرآن و پیش‌بینی مبلغی در حدود 27 میلیارد تومان هستیم.
وی بیان کرد: این بودجه در سال گذشته نیز با رقمی معادل 40 میلیارد تومان مصوب شد و با پیگیری‌های متولیان، این رقم به 100 میلیارد تومان افزایش یافت، اما تنها 23 درصد از آن تاکنون اختصاص یافته و بخش اعظم این بودجه‌ها همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

ضرورت تقویت بنیه قرآنی معلمان در آموزش و پرورش
وی افزود: اکنون سؤال اینجاست که با این رقم 27 میلیارد تومان پیش‌بینی شده در سال آینده، چطور می‌توان سند راهبری توسعه فرهنگ قرآنی را حمایت کرد، چطور می‌توان فرمایش رهبری را در حوزه حفظ قران اجرایی کرد؟ این‌ها همه جای بحث دارند.
جهان‌آرا گفت: وزارت آموزش و پرورش با حدود 13 میلیون دانش‌آموز و بیش از 350 هزار معلم قرآنی، با تخصص قرآنی، موظف است طرح 1452 را در زمینه حفظ قرآن در سطح مدارس اجرا کند اما واقعاً خروجی این طرح چیست؟
مسئول هیئت بازرسین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور کشور اظهار کرد: آیا وقت آن نرسیده که ما برای توانمندسازی بدنه آموزش و پرورش، کاری کنیم، آیا وقت آن نرسیده که برای ارتقای بنیه علمی معلمان قرآنمان کاری کنیم. به نظرم بهتر بود در ابتدا معلمان به حفظ جزء 30 مسلط می‌شدند و سپس دانش‌آموزان تحت این آموزش‌ها قرار می‌گرفتند، البته این مستلزم تزریق بودجه، تشویق و ترغیب معلمان است.
انتهای پیام

captcha