قرآن، اولین و آخرین مرجع در اندیشه دینی آیت‌الله خامنه‌ای است
کد خبر: 3783291
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
محمدعلی مهدوی‌راد:

قرآن، اولین و آخرین مرجع در اندیشه دینی آیت‌الله خامنه‌ای است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: قرآن به عنوان مرجع اولین و آخرین در فهم دین، جزء اندیشه محوری آیت‌الله خامنه‌ای است.

قرآن، اولین و آخرین مرجع در اندیشه دینی آیت‌الله خامنه‌ای استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه امروز اول بهمن  در کرسی ترویجی بررسی اندیشه کلامی آیت‌الله خامنه‌ای در قم گفت: از سال 1350 به بعد نگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و روزآمد به دین در ‌هدف‌گیری متفکران و اندیشمندان اسلامی در ایران ایجاد شد که بسیار با اهمیت است.

وی افزود: مرحوم مطهری در جزوه‌‌ای در مورد رسالت حوزه فرموده بود که آنچه علمای اسلامی در توحید بحث کرده‌اند، مباحث به نحو مطلوب گفته شده است، لذا ما نیاز به نگاه جدیدی در این عرصه داریم، لذا اگر یادداشت‌های شهید مطهری در امامت و توحید و رهبری را بنگریم، می‌بینیم ایشان بر خلاف عالمان گذشته بر سبک ورود امامت به رهبری جامعه  و نقش اسلام در مدیریت جامعه تأکید دارند.

شاگرد مقام معظم رهبری همچنین با تجلیل از مقام علمی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تصریح کرد: آیت‌الله خامنه‌ای به صورت عجیبی به آقای مطهری عشق می‌ورزیدند که یکی از دلایل آن نزدیکی نگاه فکری این دو بزرگ بوده است.

وی با اشاره به سعه صدر رهبری در شنیدن سخنان دیگران افزود: دأب مقام رهبری این است که با آرامش، سخنان افراد را می‌شنوند و بعد پاسخ می‌دهند؛ خاطرم هست در جلسه‌ای  یکی از طلاب با لحنی تند گفت که حوزه(قبل انقلاب) ما  را در برخی مطالب فقهی مانند طهارت و نجاست متوقف کرده است، در حالی که برخی اندیشمندان (چهره‌های دانشگاهی آن دوره) آثار بزرگی که مورد توجه جامعه است، نوشته‌اند، ولی حوزه حرف جدیدی برای گفتن ندارد؛ آیت‌الله خامنه‌ای کاملا سکوت کرد و حرف‌های وی را شنیدند و بعد پاسخ دادند که مگر شما همه آثار حوزه مانند آثار استاد مطهری و علامه طباطبایی را خوانده‌ای که این طور قضاوت می‌کنی؟ ضمن اینکه امام هم مباحث مهم خود مانند ولایت فقیه را در همین دروس فقهی بیان کردند.

وی تأکید کرد: از دید مقام معظم رهبری، دروس فقهی حتی طهارت و ... هم به طلبه سبک استنباط می‌دهد، ولو اینکه مستقیماً مرتبط با مباحث اجتماعی نباشد.

مهدوی‌راد با اشاره به قرابت فکری رهبری و مرحوم مطهری اظهار کرد: شهید در مقدمه کتاب انسان و سرنوشت در مورد علل انحطاط مسلمین بحث کرده و آیت‌الله خامنه‌ای هم بعدها همین مباحث را در مسجد کرامت بحث و سخنرانی کردند.

وی با بیان اینکه رهبری به بحث نبوت در شروع مباحث کلامی اهمیت زیادی قائل بودند، افزود: ایشان همچنین به مباحث فلسفه تاریخ ورود داشتند، در حالی که شهید صدر این حرف‌ها را هنوز نزده بود و ایشان او را ندیده بودند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر شاگردان ایشان به این مباحث توسعه داده بودند، جریانی اندیشه‌ای و فکری ایجاد می‌شد، بیان کرد: در برخی مباحث مانند سیره ائمه، مطالب ایشان نظیر ندارد همچنین ایشان نگاه قرآن را طوری مطرح می‌کردند و می‌کنند که افراد وقتی آن را می‌خوانند و می‌شنوند، احساس حرکت و جنب و جوش در خود بکنند.

وی با بیان اینکه نگاه به اسلام به عنوان دستگاه فکری جامع و مرکزیت توحید در کلام اسلامی از دیگر ویژگی‌های کلامی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: قرآن به عنوان مرجع اولین و آخرین در فهم دین، جزء اندیشه محوری آیت‌الله خامنه‌ای است.

مهدوی‌راد ادامه داد: آقای خامنه‌ای توجه بسیار عظیمی به سنت و حدیث حاکی از سنت دارند؛ ایشان که از منادیان بازگشت به قرآن هستند، می‌فرمود سهم سنت در تفسیر دین مغفول است، لذا در مسجد کرامت وقتی بحث می‌کردند، به بحث سنت پرداختند که البته تنها بحث صبر ایشان انجام شد.

وی با بیان اینکه توجه به واقع جامعه از نگاه دین از دیگر اصول محوری فکری رهبری است، بیان کرد: رهبری وقتی قبل از انقلاب مباحث کلامی را آغاز می‌کردند، می‌فرمودند شروع این مباحث باید با بحث نبوت باشد، چون کلام باید انگیزش و حرکت برای مخاطب ایجاد کند و به آنان این حس را بدهد همچنین مرکزیت توحید در مباحث رهبری مشهود بود.

وی با بیان اینکه برخی مباحث قرآنی وی نواندیشانه و برخی سنتی است، اظهار کرد: ایشان یکی از مشکلات مباحث تفسیری را تحمیل نگاه فقهی و تاریخی بر تفسیر بر شمرده‌اند، به همین دلیل در تفسیر تعبیر «رفع اغلال» آن را به رفع گمراهی و جهل تفسیر کرده‌اند، ولی اغلب مفسران آن را به یهود و ... تعبیر کرده‌‌اند.

مهدوی‌راد افزود: ایشان همچنین اولی الامر در آیه ولایت را عام می‌دانسته‌اند و نه مختص معصومان(ع)؛ همچنین در بحث مکاسب در بحث ولایت که بنده در درس ایشان بودم، نکاتی بسیار زیبا بیان فرمودند و معتقدم شاگردان ایشان باید این مطالب را در قالب علمی و فنی ارائه کنند.

استاد دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: بررسی اندیشه رهبری چون یک کار حوزوی است، لذا باید با نگاه دقیق‌تری بحث شود.

انتهای پیام

captcha