حضرت فاطمه(س) چه زمان «ام ابیها» شد
کد خبر: 3782849
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
‌معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی:

حضرت فاطمه(س) چه زمان «ام ابیها» شد

گروه جامعه ــ شعب ابی‌طالب، دوران بسیار سختی در تاریخ صدر اسلام است؛ یعنی دعوت پیامبر شروع شده بود، دعوت را علنی کرده بود و در این شرایط، نقش فاطمه زهرا (س) مانند یک مادر، یک مشاور و یک پرستار برای پیامبر بود و آنجا بود که گفتند فاطمه «امّ ابیها» مادر پدرش است.

‌به گزارش ایکنا؛ مراسم تشییع پیکر دو شهید گمنام تازه تفحص شده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حریزاوی، معاون آموزش و پژوهش و جمعی از معاونان و کارکنان این سازمان همزمان با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) صبح امروز یک‌شنبه ۳۰ دی ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی، معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم ضمن تسلیت ایام شهادت دخت گرامی پیامبر (ص) حضرت صدیقه کبری‌فاطمه زهرا (س)، به ویژگی‌ها و شخصیت بارز این حضرت و قیام‌های ایشان در طول زندگی با برکتشان اشاره کرد و گفت: ظلم‌هایی که بر حضرت فاطمه (س) در طول زندگی‌شان و در ایام کوتاه بعد از رحلت پیامبر (ص) شد، بسیار بزرگ بود. ایشان در طول سال‌های عمر پربکتشان در سه قیام بزرگ حضور داشتند و آن‌ها را تجربه کردند که در تمامی آن‌ها نقش بزرگی در حفظ جامعه اسلامی ایفا کردند.

وی افزود: قیام اولی که ایشان تجربه کردند در دوران کودکی و ۶ یا ۷ سالگی و در شعب ابی‌طالب بود. در آن زمان به مدت سه سال حضرت در کنار رسول گرامی اسلام (ص)، با شدید‌ترین حملات و سخت‌ترین شرایط زندگی کردند و در کنار ایشان به این قیام ادامه دادند. شعب ابی‌طالب، دوران بسیار سختی در تاریخ صدر اسلام است؛ یعنی دعوت پیامبر شروع شده بود، دعوت را علنی کرده بود و در این شرایط، نقش فاطمه زهرا (س) مانند یک مادر، یک مشاور و یک پرستار برای پیامبر بود و آنجا بود که گفتند فاطمه «امّ ابیها» مادر پدرش است؛ یعنی یک دختر شش یا هفت‌ساله این‌گونه بوده است. البته در آن دوران و در محیط‌های عربی و در محیط‌های گرم، دختران زودتر رشد جسمی و روحی می‌کنند؛ مثلا به اندازه‌ رشد یک دختر 10، دوازده‌ساله امروز رشد می‌کردند.

معاون پژوهش سازمان تبلغات اسلامی ادامه داد: قیام دوم حضرت زهرا (س) در جوار مردی به نام امیرالمومنین (ع) آغاز شد. مردی که تمام زندگی‌اش را به جهاد در راه خدا اختصاص داده بود و در آن دوران حضرت زهرا (س)، در حدود ۹ سال سن داشتند. ایشان در آن دوران حضرت علی(ع) را با تمام ابعاد وسیع شخصیتی ایشان از جمله جنگ و جهاد پذیرفته بودند. حضرت علی (ع) کسی بود که به تنهایی مدیریت جنگ احزاب را بر عهده گرفت و آن را به پایان رساند. مدیریتی که حضرت در این جنگ از خود نشان دادند بی‌بدیل بود و نمونه آن را تا کنون ندیده‌ایم.
 
مدیران فرهنگی رهبران فرهنگی خرد و کلان جامعه باشد
حجت‌الاسلام حریزاوی در ادامه به جایگاه مدیریت فرهنگی در اسلام اشاره کرد و گفت: امروز کسی که می‌خواهد در مسند مدیریت فرهنگی جامعه قرار گیرد باید، رهبران فرهنگی خرد و کلان جامعه باشد و این مسئله در تمامی کارکنان و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی صدق می‌کند.

وی اظهار کرد: زمانی که حضرت علی (ع) همسر حضرت زهرا (س) بودند در عین حفظ روحیه انقلابی که تجلی آن پایان عمر حضرت بود مانع از رشد شخصیت معنوی ایشان نشد. آنجا که حضرت محمد (ص)، در مورد شخصیت ایشان می‌فرمایند در قیامت فاطمه (س) بر مرکبی از نور سوار است که ۲۸۰ هزار فرشته در هر طرف، او را همراهی می‌کنند. در این زمان حضرت زهرا (س)،  زنان مومن و شیعیان را به بهشت هدایت می‌کنند.

معاون پژوهش سازمان تبلغات اسلامی با بیان اینکه قیام حضرت صدیقه کبری (س) یک اقدام با اهداف شخصی نبود بلکه قیام برای دفاع از ارزش‌های ثابت و احکام الهی بود؛ اظهار کرد: در زمانی که حضرت در کنار امیرالمومنین(ع) زندگی می‌کردند، دوران جهادی عمر بابرکتشان بود. به گونه‌ای که مقام معظم رهبری حضرت زهرا را مؤسس انقلاب اسلامی تشیع می‌دانند و ایشان را اولین انقلابی شیعه معرفی می‌کنند.

سه فضیلت حضرت زهرا (س)
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در این دوران سه فضیلت داشتند که هچکدام بر دیگری مانع نبود. اولین ویژگی شخصیت یک زن مسلمان و وظیفه‌مند خانه را داشتند که آن را به خوبی انجام می‌دادند. دومین ویژگی ایشان غیور بودن، خستگی‌ناپذیری ایشان و جهاد در راه اسلام بعد از وفات حضرت محمد (ص) بود. در آن ایام ایشان با سخنرانی‌های کوبنده مردم را بیدار می‌کنند. شخصیت سوم ایشان یک عبادت‌گر در شب‌های تار و قیام‌کننده‌ای خاضع و خاشع برای پروردگارشان بودند. در این خصوص از حضرت امام حسن مجتبی روایت است که ایشان شب تا صبح را به عبادت می‌گذراند و در روایت دیگر آمده است که عبادت ایشان به حدی بود که مفاصلشان از خستگی متورم می‌شد.
 
حجت‌الاسلام حریزاوی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س)، یک مربی تمام عیار بودند، ادامه داد: در روش تربیتی حضرت زهرا (س)، آمده است که ایشان به خاطر اینکه از سیر علمی رسول خدا (ص)، و از مسیر تربیتی ایشان عقب نماند حسنین (ع) را مکلف می‌کردند که به خدمت رسول خدا (ص) برسند و ببیند که پدربزرگشان چه مطالبی را بیان می‌کنند و آن‌ها را می‌فرستاد تا فرمایشان رسول خدا را حفظ کنند و برای حضرت زهرا(س) نقل کنند. حضرت یک مسابقه بین حسنین (ع) در فراگیری سخنان رسول خدا (ص) برگزار می‌کرد. ایشان در این مدت احادیث را به حسنین (ع)، آموزش دادند و امام شدن را در محضر رسول اکرم به ایشان آموزش داد و خودشان هم از این فضا بهره‌مند می‌شدند.

معاون آموزشی و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان اینکه حضرت زهرا (س)، یک آقازاده تراز اسلام بودند، افزود: ایشان اولین آقا‌زاده اسلام بودند و نشان دادند که معنا و مفهوم آقازادگی در اسلام به چه معنی است و آن را ترسیم کردند؛ مسئله آقازادگی یکی از بحران‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم. بحرانی که امت اسلام هم بعد از وفات رسول خدا گرفتارش شد. حضرت زهرا (س) الگوی آقازادگی است و این را به خوبی به ما نشان دادند.
 
آخرین قیام حضرت زهرا(س)
وی بیان کرد: آخرین قیام حضرت زهرا (س)، به شهادت ایشان ختم می‌شود و این مزد مجاهدان فی‌سبیل‌الله است. قیامی که نیازمند بصیرت و بینش است. دورانی که رسول خدا (ص) نیست و حضرت علی (ع)، موظف به سکوت است و جامعه گرفتار شبه شده بود. در این جامعه و با این شرایط حضرت زهرا (س)، قیام کردند. ایشان در خطبه تاریخی فدکیه با صراحت اعلام کرد که خداوند امامت را برای ما قرار داده و فلسفه آن را چنین بیان کرد: «وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة؛ و اطاعت ما را برای نظم یافتن ملّت اسلام و امامت را برای ایمن ماندن از تفرقه قرار داد». در جای دیگر فرمودند: «قَطَعْتُمْ أَمْرَکُمْ بَیْنَکُمْ لَم تسْتَأْمِرُونَّا وَ صَنَعْتُمْ بِنَا مَا صَنَعْتُمْ وَ لَمْ تَرَوْا لَنَا حَقّاً؛ امر خلافت را میان خودتان قطعی کردید و از ما نظرخواهی نکردید و آنچه را خواستید، انجام دادید و حقی برای ما قائل نشدید».

معاون آموزشی و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خطبه مبارک حضرت زهرا(س) با مضامین بلند و در عین حال زیبای خویش جلوه وحی قرآنی است و یکی از بهترین و افتخارآمیزترین منابع شیعی به شمار می‌آید. این خطبه از نظر فصاحت و بلاغت، اتقان مطالب و شیوه استدلال، جدال و مناظره در اوج است و چکیده‌ای از عقاید مذهب شیعه به‌شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام حریزاوی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) برای احقاق حق امام علی(ع) از مهاجرین و انصار یاری خواستن و به دیدار آنان می‌رفتند؛ در روایت است که امام علی(ع)، فاطمه (س) را شبانه بر مرکب سوار می‌کرد و او را به مجالس انصار می‌برد و فاطمه(س) از آن‌ها درخواست نصرت می‌کرد و آن‌ها در پاسخ او می‌گفتند‌ای دختر رسول خدا(ص) ما با این مرد بیعت کرده‌ایم و اگر همسر و پسرعمویت پیش از ابوبکر به سوی ما آمده بود، ما از او عدول نمی‌کردیم. سپس علی(ع) می‌فرمود آیا من بدن رسول خدا (ص) را در خانه خودش رها می‌کردم و دفن نمی‌نمودم و بیرون می‌آمدم و برای سلطنت و در دست گرفتن قدرت با مردم به نزاع می‌پرداختم؟! فاطمه(س) می‌فرمود: ابو الحسن(ع) کاری جز آنچه شایسته و سزاوار بوده، انجام نداده است و خداوند هم مردم را به سبب آنچه کرده‌اند محاسبه و مطالبه خواهد کرد».
 
به گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم، تشییع پیکر دو شهید گمنام هشت‌سال دفاع مقدس با نوحه‌خوانی و سینه‌زینی حاضرین به پایان رسید.
انتهای پیام
captcha