همراه با پیشتازان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن/ نیروی انسانی و سرمایه مادی؛ دو عامل پیشتازی
کد خبر: 3782608
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

همراه با پیشتازان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن/ نیروی انسانی و سرمایه مادی؛ دو عامل پیشتازی

گروه مسابقات ــ هرچند احتمال می‌رود که استقبال از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، همچون سال گذشته، در روزهای پایانی بسیار بیشتر شود و رده‌بندی برترین‌ها تغییر کند، اما تاکنون نام استان‌های کرمانشاه، قم، اصفهان و مؤسسه جامعةالقرآن بانوان شاهرود بیشتر از بقیه شنیده شده است. شاید برای برخی این سؤال پیش آمده باشد که آنها برای رسیدن به صدر رده‌بندی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

یکشنبه//////////همراه با پیشتازان آزمون سراسری حفظ قرآن / نیروی انسانی  و سرمایه مادی دو عامل پیشتازی

به گزارش ایکنا؛ ثبت‌‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، که از آن به مثابه بزرگترین آزمون قرآنی کشور یاد می‌شود، از 10 دی‌ماه شروع شده است و تا 5 بهمن ادامه خواهد داشت.
هرچند پیش‌بینی می‌شود همچون سال‌های گذشته بازه زمانی این آزمون چند باری تمدید شود، اما تا به اینجای کار و با گذشت حدود 20 روز از آغاز و یکی دو روز مانده به پایان مهلت اولیه ثبت‌‌نام، حدود 75 هزار نفر برای حضور در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، چیزی بین یک‌سوم تا یک‌چهارم تعداد کل ثبت‌‌نام‌کننده‌ها در سال قبل؛ این در حالی است که دوره گذشته بازه زمانی ثبت‌‌نام پس از تمدیدهای چندباره به 50 روز رسید و پس از آن بود که تعداد کل ثبت‌نام‌کننده‌ها در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم به 241 هزار نفر رسید.
سال گذشته تعداد افراد ثبت‌‌نام شده در آزمون در حالی به بیش از 240 هزار نفر رسید که در بازه زمانی 18 آذر تا پایان دی‌ماه یعنی بیش از 40 روز، کمتر از 150 هزار نفر در آزمون ثبت‌نام کرده بودند، همین استقبال کم باعث شد تا یک بار دیگر و این بار برای شش روز زمان ثبت‌نام تمدید شود. در همین بازه کوتاه زمانی بیش از 100 هزار نفر در آزمون ثبت‌نام کردند تا تعداد کل ثبت‌نام‌کننده‌ها در نهایت بالغ بر 240 هزار نفر شود.

پیشتازان آزمون 97

هرچند احتمال می‌رود که استقبال از آزمون همچون سال گذشته در روزهای پایانی بسیار بیشتر شود و رده‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها و موسسات پیشتاز تغییراتی کند، اما تاکنون نام استان‌های کرمانشاه، شهر قم و مؤسسه جامعةالقرآن بانوان شاهرود در صدر بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کننده‌ها جای دارد. (طی روزهای اخیر و بعد از تهیه این گزارش استان اصفهان به صدر رده‌بندی استان‌ها رسید.)
نام‌هایی که در دو دوره گذشته آزمون سراسری حفظ قرآن کمتر به گوش خورده بودند، حالا در این دوره خیال کوتاه آمدن ندارند و به نظر می‌رسد از همین حالا و حداقل تا قبل از تمدید زمان ثبت‌نام باید آنها را پیشتازان آزمون امسال قلمداد کنیم.
اما شاید برای بسیاری این سؤال پیش آمده باشد که چگونه این استان‌ها صدر رده‌بندی استان‌ها را پیدا کرده‌اند. مسئولان این استان‌ها چه اقدامات و راهکارهایی انجام داده‌اند تا بیشترین تعداد ثبت‌نامی را در این دوره داشته باشند.
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات به سراغ مسئولان آزمون سراسری حفظ قرآن استان‌های کرمانشاه، شهر قم و مؤسسه جامعةالقرآن بانوان شاهرود رفته‌ایم که فقط موفق به گفت‌وگو با دو نفر از آنها شدیم که در ادامه آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه سال گذشته این استان با ثبت‌نام از حدود 10 هزار شرکت‌کننده در آزمون سراسری حفظ قرآن رتبه چهارم را از حیث تعداد ثبت‌نام‌کننده‌ها به دست آورده است، در پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث شده است تا در این استان شاهد بیشترین استقبال برای حضور در آزمون حفظ قرآن باشیم، گفت: فعالیت‌های قرآنی از دیرباز در استان کرمانشاه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است. مجموعه اوقاف نیز در همین راستا برای تجهیز و راه‌اندازی تعدادی از مراکز قرآنی و بقاع متبرکه و مؤسسات قرآنی در سراسر استان اقدام کرده است.

پیش‌بینی افزایش 10 تا 15 درصدی
میرزایی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با سال گذشته حداقل 10 تا 15 درصد افزایش ثبت‌نام داشته باشند، اظهار کرد: با وجود اینکه امسال بخش دانش‌آموزی از بدنه جدا شده و رشته حفظ سوره‌های منتخب که سال گذشته حدود چهار هزار ثبت‌نامی داشت، نیز حذف شده است، اما با وجود این پیش‌بینی می‌شود افزایش 10 تا 15 درصدی را شاهد باشیم.
وی با اشاره به برگزاری 11 دوره تربیت مربی و خروجی هزار و 100 مربی قرآن از این دوره‌ها در استان کرمانشاه، افزود: هر کدام از خروجی‌های این دوره‌ها در مراکز قرآنی سراسر استان مشغول فعالیت و آموزش حفظ قرآن کریم و روخوانی و روان‌خوانی و تجوید هستند. همچنین از قِبَل موقوفات قرآنی که در استان وجود دارد و عواید آن که صرف تبلیغ و ترویج قرآن کریم می‌شود، نیز استفاده شده است. بنا بر این دو ظرفیت نیروی انسانی و ظرفیت مادی موقوفات در کنار هم قرار گرفت و امسال شاهد رشد و بالندگی خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی خصوصاً حفظ قرآن کریم بودیم.
مسئول اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه در ادامه به بیان راهکارهایی برای افزایش تعداد مخاطبان آزمون سراسری حفظ قرآن کریم در سایر استان‌ها پرداخت و گفت: مهم‌ترین هدفی که باید دنبال شود این است که بطن جامعه را با مفاهیم قرآن آشنا کنیم. طرح بشارت کمک زیادی در این زمینه کرده است. یک استدلال در بین عامه وجود دارد که حفظ قرآن کار سنگینی است. باید این تصور را به انحای مختلف از بین ببریم.
میرزایی افزود: آسان‌سازی حفظ قرآن کریم برای تمامی سنین یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید به دنبال این باشیم که حفظ را فراگیر کنیم نه اینکه بخواهیم حافظ کل قرآن کریم تربیت کنیم، کما اینکه اگر حافظ کل هم تربیت کردیم، کار بزرگ و پسندیده‌ای انجام داده‌ایم. همین که فرد یک سوره یا یک آیه و تعدادی از سوره‌های خاص را حفظ کرد آن فرد با بخشی از مفاهیم قرآن کریم آشنایی پیدا کرده است. اگر به دنبال این باشیم که گستردگی مفاهیم قرآن در زندگی مردم و در بین جوانان اشاعه پیدا کند، می‌توانیم در جذب آنها به آزمون موفق شویم.

امکان حضور 10 درصد جمعیت استان کرمانشاه
وی در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد ظرفیت استان کرمانشاه برای استقبال از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، گفت: این تنها ظرفیت دستگاه‌هایی مانند سازمان اوقاف و وزارت ارشاد بوده است. قطعاً اگر مخاطبان هر دستگاهی بتوانند تنها برای مرتبطان با آن دستگاه برنامه‌ریزی منسجم انجام دهند و همچنین تمامی مؤسسات درگیر این کار شوند، قطعاً شاهد حضور تعداد بسیار بیشتری خواهیم بود. در حال حاضر بخشی از جامعه شاید با ما همراهی نکرده است و نتوانسته خود را با ما همراه کند. الان قریب 74 هزار دانش‌آموز در این آزمون در استان ثبت‌نام کرده‌اند که اگر در کنار آن 15 هزار نفر قرار بگیرد، رقم بالایی خواهد شد. معتقدم می‌توانیم به جایی برسیم که حداقل 10 درصد جمعیت استان بلکه بیشتر را درگیر آزمون کنیم. ظرفیت استان بیش از این خواهد بود.

براساس گزارش ایکنا، سیدمحمد صالحی‌نژاد، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، نیز که به عنوان یکی از برترین‌های آزمون امسال تا به اینجای کار فعالیت داشته است، با اشاره به اینکه سال گذشته شهر قم با ثبت‌نام نزدیک‌ به ۱۰ هزار نفر در آزمون رتبه اول شهرستان‌ها را کسب کرد، گفت: علاوه بر تعداد ثبت‌نام، در بخش‌های میزان حضور در آزمون و میزان نمره قبولی نیز رتبه برتر کشور را به دست آوردیم. با توجه به اقداماتی که سال گذشته انجام شد، امسال رقابت بین مؤسسات برای ثبت‌نام بیشتر به وجود آمد که در نهایت منجر به کسب رتبه برتر این شهرستان در آزمون به لحاظ میزان ثبت‌نام شد.
وی در ادامه به سابقه شهر قم و استقبال شهروندان از فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در این شهر اشاره کرد و افزود: در این استان مؤسسات قرآنی در سطح بالایی فعالیت دارند ودر تمام کشور شعبه دایر کرده‌اند. همین امر می‌تواند یکی از عوامل استقبال بیشتر مردم از آزمون حفظ قرآن به شمار بیاید.

در انتظار روزهای پایانی ثبت‌نام
صالحی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که با توجه به سابقه مذهبی قم، آیا استقبال یک درصد مردم این استان از آزمون قرآنی مطلوب است یا خیر، گفت: جمعیت قم یک میلیون نفر است، اما میزان ثبت‌نام‌ها در قیاس با استان‌هایی که جمعیت بالاتری دارند بسیار بیشتر است. استقبال از آزمون در مقایسه با شهرهای دیگر خوب بوده است. ضمن اینکه هنوز ثبت‌‌نام ادامه دارد و معمولاً میزان ثبت‌نام در روزهای پایانی بیشتر می‌شود.
مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: با توجه به تبلیغاتی که شده است و همچنین در جلسات متعدد که از تمامی دستگاه‌ها خواسته شده است تا مشارکت جدی‌تری در آزمون داشته باشند، پیش‌بینی می‌شود رقم بیشتری در آزمون امسال حضور یابند. ما به دنبال این هستیم که امسال به ۱۵ هزار ثبت‌نامی در آزمون دست پیدا کنیم.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه با یک‌ همت جهادی و فعال کردن همه ظرفیت‌ها می‌توان میزان استقبال از آزمون را بسیار بیشتر کرد، افزود: هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و همراه کردن مؤسسات و نهادها برای مشارکت در آزمون نیز می‌تواند میزان استقبال را به مراتب بیشتر کند.
صالحی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا حضور ۲۵۰ هزار نفر در یک آزمون قرآنی در کشور را مطلوب می‌داند یا ظرفیت جذب افراد بیشتر نیز وجود دارد، گفت: در جایگاه کارشناس اعتقاد دارم که ظرفیت آزمون بسیار بیشتر از این ارقام است. جمعیت بیشتری می‌توانند درگیر آزمون شوند، اما دلایل زیادی وجود دارد که این جمعیت بالقوه باقی مانده و به فعلیت درنیامده است.
وی در پایان بیان کرد: هر چقدر بتوانیم آموزش‌های بیشتری را در طول سال ارائه دهیم و افراد بیشتری را درگیر آموزش کنیم، افراد بیشتری جذب آزمون خواهند شد. متأسفانه در حال حاضر آموزش به خوبی ارائه نمی‌شود. فرایند آزمون نتیجه یک آموزش است. اگر آموزش قوی شود، طبیعتاً افراد بیشتری برای سنجش آموخته‌های خود در آزمون حضور می‌یابند.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha