حیات طیبه در قاموس حسینی با آزادگی توأم است
کد خبر: 3756111
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

حیات طیبه در قاموس حسینی با آزادگی توأم است

کانون خبرنگاران نبأ ــ خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه امام حسین(ع)، مفهوم حقیقی عزت‎خواهی را در عمل نشان داد، افزود: حیات طیبه در قاموس ایشان با شرافت و آزادگی همراه است. در فرهنگ حماسی امام، مرگ با عزت عین زندگی و زندگی ذلیلانه عین مرگ و خواری است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی صالحی‎خوانساری، 23 مهرماه در ویژه‌برنامه شب شهادت حضرت رقیه(س) که بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: برای شناخت حضرت سیدالشهدا(ع) باید به مناجات‎های ایشان دقت کرد؛ به‌عنوان مثال حضرت در روز عرفه می‎فرمایند که الهی «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و ما الذی فَقَدَ مَن وَجَدَک... به این معنا که پروردگارم، آنکه تو را باخت چه یافته و آنکه تو را یافت چه از دست داده...» این فراز از مناجات ایشان نشان از روح بلند و عرفانی حضرت‎شان دارد.
وی ادامه داد: البته یاران امام حسین(ع) نیز دارای احوال خوش عرفانی و ولایت‎مداری بودند، وقتی در شب عاشورا حضرت به اصحاب‎شان فرمودند که من بیعت خویش را از شما برداشتم لذا اگر می‎خواهید بروید، همه صحابه با گفتارهای شورانگیز و توأم با تعقل ابراز ولایت‎مداری و پایداری کردند.
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: امام حسین(ع) در روایتی به مؤمنان توصیه می‎کند که همه انسان‎ها در گرو اعمال خویش هستند، لذا در روند زندگی باید طوری عمل کنیم که در آخرت بتوانیم پاسخگوی آن باشیم.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع)، مفهوم حقیقی عزت‎خواهی را در عمل نشان داد، افزود: حیات طیبه در قاموس ایشان با شرافت و آزادگی همراه است. در فرهنگ حماسی امام، مرگ با عزت عین زندگی و زندگی ذلیلانه عین مرگ و خواری است.
صالحی خوانساری ادامه داد: شعار «مرگ با عزت از زندگى ننگین بهتر است» از مهم‎ترین پیام‎هاى عاشوراست؛ پیامى که مى‎تواند سراسر تاریخ بشر را روشن کند، و به استعمار، استثمار و بردگى انسان‎ها پایان دهد.
وی گفت: درست است که امام حسین(ع) با این شعار به استقبال یزیدیان رفت و در یک نبرد نابرابر شهید شد، اما شهادت او سرآغازى براى قیام‎هاى مکرر بر ضد مزدوران بنى‎امیه و بنى‎مروان شد که مى‎رفت آثار رسول خدا(ص) را محو و نابود کنند و سنت‎هاى جاهلى را به جاى آنان بنشانند.
یادآور می‌شود، در بخش پایانی برنامه مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع) به مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی پرداختند.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha