بررسی دلایل کم اثر بودن حدود 30 هزار مجموعه‌ قرآنی کشور
کد خبر: 3751424
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
در نشست بازخوانی نقش مدیران مطرح شد؛

بررسی دلایل کم اثر بودن حدود 30 هزار مجموعه‌ قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نشست «بازخوانی نقش مدیران قرآنی در توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و پیشنهاد الگوی رشد و توانمندسازی آنها» روز گذشته در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست علمی ـ تخصصی با موضوع «بازخوانی نقش مدیران قرآنی در توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و پیشنهاد الگوی رشد و توانمندسازی آنها» روز گذشته، هفتم مهرماه به‌‌میزبانی دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور جمعی از مسئولان و مدیران قرآنی کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد قاسمی، دبیرعلمی این نشست، به‌بیان اهداف برگزاری آن پرداخت و گفت: فراهم کردن زمینه‌های رشد و توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی کشور ازجمله اهداف برگزاری این نشست است که در سه حوزه آسیب‌شناسی مدیریت دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی کشور، ارائه سیمای مدیران قرآنی طراز انقلاب اسلامی و مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های ایشان و ارائه الگوی رشد و توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی و بررسی تحلیلی - انتقادی تجربه دوره‌های آموزشی برگزار شده جهت اعتلای مدیران توسط ارگان‌های مختلف، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تبیین دلایل کم اثر بودن مجموعه‌های قرآنی کشور / فعالیت 20 تا 30 هزار مجموعه
در ادامه این نشست نیز محمود حاجیلویی، مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اهمیت بازآرایی و تقویت ظرفیت‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کشور، به‌تبیین و بررسی وضعیت مدیریت دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی پرداخت.
وی با اشاره به‌اینکه محیط آکادمیکِ اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها زمینه‌ای مناسب برای تعامل اندیشه‌ها و تضارب آرا به‌منظور ارائه راهبردها و طراحی دوره‌های تخصصی جهت ارتقای دانش و مهارت مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی است، گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) بر ضمن استفاده از تجربیاتِ مجموعه‌های مربوطه، بر این مهم تأکید دارد.
در ادامه این نشست دوساعته حسین اسدی، مشاور رئیس جامعة المصطفی العالمیه(ص) نیز در سخنانی با اشاره به خواستگاه قرآنی انقلاب اسلامی، یکی از لوازم توسعه فرهنگ قرآنی در کشور را منابع انسانی برخوردار از دانش مدیریتی، آرمان‌خواه و تحول‌گرا عنوان کرد و گفت: یکی از بایسته‌های مهارتی مدیران قرآنی، آشنایی با اصول مدیریتی است و الزاماً قاری یا حافظ قرآن بودن مبنای دقیقی برای انتصاب مدیران قرآنی نخواهد بود.
اسدی با تأکید اینکه در مجموع توسعه قرآنی کشور گام مهمی در این زمینه (هم در حوزه و هم در دانشگاه) برداشته نشده است بیان کرد: به عنوان مثال رشته و گرایش دانشگاهی به‌منظور تربیت مدیران مؤسسات و مجامع قرآنی وجود ندارد.
اسدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست یکی از ضعف‌ها در این عرصه را کمبود زیرساخت‌ها و قوانین انگیزشی مناسب برای مدیران قرآنی برشمرد و عنوان کرد: نهادهایی که مسئولیت تقنین و سیاست‌گذاری را برعهده دارند، این موضوع را لحاظ کنند. باید حوزه‌های علمیه و نهادهای قرآنی مردمی هر یک سهم خود را در توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی ایفا کنند و سهم اصلی بودجه قرآنی کشور در حوزه آموزش، باید به این مهم اختصاص یابد.
مشاور رئیس جامعة المصطفی العالمیه(ص) در ادامه به ارائه فهرستی جامع از ویژگی‌های مدیران قرآنی طراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: جامعه‌المصطفی(ص) تاکنون اقدام به برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی متعددی برای مدیران مؤسسات قرآنی کرده است که به‌صورت دوره‌های فشرده 40 ساعته مدیریت بر سازمان‌های کوچک فرهنگی تعریف شده است.

تبیین دلایل کم اثر بودن مجموعه‌های قرآنی کشور / فعالیت 20 تا 30 هزار مجموعه
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی به تشریح وضعیت مدیریت قرآنی در کشور، پرداخت و گفت: با توجه به تعداد بسیار بالای مؤسسات قرآنی مستقل که قریب به 5000 مؤسسه است نیز با لحاظ کردن مجموعه‌های قرآنی متعددی که ذیل سایر ارگان‌ها در سطح کشور در حال فعالیت هستند، تعداد مجموعه‌های قرآنی کشور حود 20 تا 30 هزار مجموعه است.
وی در ادامه به تبیین دلایل کم اثر بودن فعالیت‌های چنین ارگان‌هایی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای مجموعه‌های قرآنی کشور استقلال و خودکفایی مالی مؤسسات است که مصداق بارز فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد فرهنگ است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه جابجایی و انتقال مدیران قوی قرآنی به‌منظور تصدی پست‌های اجرایی و ستادی را یکی دیگر از مشکلات موجود در این عرصه عنوان کرد و در ادامه آن گفت: در زمینه تبیین ویژگی‌های مدیران قرآنی شایسته، می‌توان پژوهش‌های میان‌رشته‌ای صورت گرفته را، در فضای قرآنی بومی‌سازی کرد.
حسین بهبودی، مدیرکل امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم یکی دیگر از حاضران در این نشست بود که به بیان مباحثی پرداخت. وی مباحث مرتبط با رشد و توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی را از موضوعات بدیع و مهمی عنوان کرد که باید با جدیت و اهتمام دنبال شود.
بهبودی گفت: نوع نگاه حال حاضر به‌مدیریت مدلِ غرب‌مآبانه است که باید بر روی بومی‌سازی مبانی و اصول مدیریتِ فضای قرآنی کشور، براساس مبانی و اصول برگرفته از معارف قرآن و معیارهای دینی تمرکز شود.
مدیرکل امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه به ارائه گزارشی از شرایط مدیریت قرآنی کشور در حوزه مؤسسات قرآنی پرداخت و گفت: سازمان دارالقرآن، تاکنون بیش از سی دوره آموزشی در حوزه توانمندسازی و ارتقاء مدیران مؤسسات قرآنی برگزار کرده است که با طرح دوره و سرفصل معین، مبتنی بر نیازها و مسائل، با تدوین محتوای کاربردی در قالب مجموعه کتاب سه‌جلدی، در سطوح مختلف برای مدیران مؤسسات قرآنی بوده است.

انتهای پیام

captcha