استبعاد در طول عمر امام زمان(عج) نشانه ناآشنایی با قرآن است/ کسب فیض اخص؛ نتیجه بهره‌گیری از فیض عام
کد خبر: 3738414
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
حجت‌الاسلام شهامت:

استبعاد در طول عمر امام زمان(عج) نشانه ناآشنایی با قرآن است/ کسب فیض اخص؛ نتیجه بهره‌گیری از فیض عام

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وظیفه مومنین، کسب فیض اخص الهی است گفت: برخی در طول عمر امام زمام(عج) و کمی سن امامت، استبعاد و تردید می‌کنند که نشانه ناآشنایی آنان با قرآن است.

استبعاد در طول عمر امام زمان(عج) نشانه ناآشنایی با  قرآن است/ کسب فیض اخص؛ وظیفه مومنانحجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهامت، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: خداوند فیاض مطلق است و فیض و جود ذاتی خداوند است و این نظام احسن عالم را که خلق کرد برای آن، بهترین و گل سرسبد، یعنی انسان را انتخاب و او را خلیفه خود قرار داد و برای او نعمت را تمام کرد.

وی افزود: خداوند هم از جهت فیزیکی و جسمانی احسن‌الخالقین است؛ زیرا هیچ کسی نتوانسته و نمی‌تواند نسخه‌ای شبیه او بیافریند و برای جنبه‌های معنوی نیز بهترین خلقت را قرار داده است.

شهامت عنوان کرد: خداوند انسان را رها نکرده لذا فرمود در غذائی که می‌خورید دقت کنید؛ زیرا اگر در خوردن دقت نکنید از طی کردن کمالات خود باز می‌مانید؛ کسانی که اهل کفر هستند تقوا و ضابطه و قاعده ندارند و گوشت خوک، سگ، گربه، دزدی، نجس، حلال، حرام و ... را می‌خوردند و خوردن آنان همانند خوردن انعام است.

این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه اگر انسان در خوراکش دقت نکند اهل آتش می‌شود، بیان کرد: از ناحیه همین خورد و خوراک است که کار انسان به جای باریک کشیده می‌شود؛ نداشتن انصاف، پرهیز نداشتن و ... سبب شد تا حضرت سیدالشهداء(ع) در صحرای کربلا به‌صراحت بفرمایند که شکم‌های آنان از مال حرام پر شده است؛ لذا خوردن حرام انسان را به جنگ و جدال با ولی الله می‌کشاند.

شهامت تصریح کرد: اگر یک بررسی تاریخی داشته باشیم می‌بینیم کسانی که به قتل انبیاء و اولیاء پرداخته‌اند عمدتا ناشی از لقمه‌های حرام بوده است و امروز هم همین طور است؛ در یمن شاهدیم که وهابی‌ها اتوبوس حامل کودکان را به‌طرز وحشیانه نابود کرده‌اند؛ این وحشی‌گری نشانه حرام‌خوری آنان است و آخرت خود را هم به تباهی می‌کشانند.

شهامت با بیان اینکه فیض الهی عام برای همه انسان‌هاست عنوان کرد: اعطای عقل و حجت درونی و حجت‌های ظاهری مانند انبیاء و اولیاء نشانه فیض الهی است؛ خدا برای لحظه لحظه عمر ما راهنما قرار داده تا راه را به خطا نرویم البته خداوند فیض خاصی هم عنایت فرموده است که مخصوص کسانی است که از فیض عام خدا به‌خوبی بهره برده‌اند.

وی تاکید کرد: فیض خاص به تناسب ظرفیت خود آن فرد است؛ لذا خداوند فیض خاصی به انبیاء، ائمه(ع) و حتی مومنان می‌‌دهد؛ به تعبیر علامه طباطبایی، کسی که از فیض عام به‌خوبی بهره ببرد، مشمول فیض خاص خواهد شد.

این استاد حوزه تصریح کرد: دستوراتی که در مورد انفاق و صلح رحم و احترام به بزرگان و اهل جمعه و جماعات داده شده آثار و فیض خاص آن را خواهد دید، همچنین نسبت به تربیت اولاد وظایفی به ما داده‌اند که اگر رعایت کنیم، مشمول فیض خاص خواهیم شد؛ گاهی می‌بینیم از نسل یک انسان معمولی آیت‌الله العظمی و انسان‌هایی به دنیا می‌آیند که تحول در جامعه ایجاد می‌کنند یا کسی مانند کربلائی کاظم می‌شود که در عین بی سوادی حافظ کل قرآن است و نور قرآن را تشخیص می‌دهد.

شهامت با بیان اینکه ما مامور به کسب فیض خاص هستیم تصریح کرد: درجات بهشت بسته به کسب فیوضات خاص و اخص است و انبیاء و ائمه(ع) در بالاترین مرتبه فیض خاص هستند و مومنان در ذیل چتر آنان در درجات پائین‌تر این فیض هستند.

وی افزود: برخی فیوضات اخص و خیلی ویژه است؛ در طول تاریخ انبیاء بوده است، همان‌طور که در برخی آیات آمده است؛ برخی آیات جنبه محوری دارد و در هر آیه، هزار آیه نهفته و خدا در آن به فیض اخص تجلی کرده همان طور که در وجود حضرت مریم(س)، تجلی کرده است؛ در این زن و فرزند او برکات ویژه قرار داد؛ عبادات و حالات معنوی و آیات بیناتی که در عبادت ها دید، فیض اخص است و کمتر برای دیگری اتفاق افتاده است.

شهامت عنوان کرد: آنچه برای ابراهیم(ع)، موسی(ع) و انبیاء دیگر و در راس آنان پیامبر(ص) اسلام رخ داد اخص فیوضاتی است که خداوند اعطا کرده است و در زندگی ائمه(ع) که همه نور واحد هستند برای سیدالشهدا(ع) قرار داد؛ همه ائمه(ع) ما دارای جلوه‌ای از جلوات فیوضات الهی هستند ولی برخی ائمه(ع) در نقطه عطف قرار گرفته و فیض اخص در وجود آنان متجلی است.

وی افزود: در مورد امام جواد(ع) مثلا رسیدن به امامت در سن کودکی نشانه فیض اخص است؛ زیرا ائمه(ع) همگی در سنین بزرگی به امامت می‌رسیدند اما این امام در سن کودکی به این درجه رسید.

شهامت تصریح کرد: کسانی که مسئله طول عمر و امامت امام را در خردسالی استبعاد می‌کنند درک درستی از قرآن ندارند؛ زیرا حضرت عیسی(ع) در کودکی به سخن آمد و خود را عبد و پیامبر معرفی کرد؛ عیسی(ع) خود را مولودی مبارک معرفی کرد و این آثار برای امام جواد(ع) هم مطرح است، همچنین در مسئله طول عمر، عمر حضرت نوح، بالارفتن عیسی(ع) به آسمان و عمر حضرت خضر در قرآن مطرح شده است.

این استاد حوزه عنوان کرد: شیعه در مسئله انتظار، دچار انفکاک نشد؛ زیرا ائمه(ع) به خصوص امام رضا(ع) و امام جواد(ع) این پایه را محکم‌کاری کردند و زمینه پذیرش مهدویت و امامت حجت در سن خردسالی ایجاد شد به گونه‌ای که افراد اهل تبعیت از حق، ذره‌ای دچار تردید نشدند.

انتهای پیام

captcha