کار جهاددانشگاهی مشروط به امکانات نیست/ با قرآن به داد جوانان برسید
کد خبر: 3737551
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
دکتر منتظری در جمع دانشجو معلمان قرآن عنوان کرد:

کار جهاددانشگاهی مشروط به امکانات نیست/ با قرآن به داد جوانان برسید

گروه دانشگاه ــ رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین دوره طرح ملی دانشجو معلم قرآن با نقد نگاه تشریفاتی در آموزش قرآن، اظهار کرد: ما خودمان را اسیر تشریفات و تریبون‌ها کرده‌ایم، در حالی که جوانان امروز بی‌پناه‌اند، با قرآن به داد آن‌ها برسیم.

علی منتظری

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در حاشیه سخنرانی در جمع دانشجو معلمان قرآن کریم در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: کاری بهتر و بالاتر از آموزش قرآن نداریم. ما به عنوان نیرو‌هایی که باید حافظ انقلاب و فرهنگ اسلامی و قرآنی باشیم، در این روزگار وظایف سختی به دوش داریم؛ به‌ویژه آنکه در شرایطی هستیم که هرچه جهادگران عرصه  فرهنگ تلاش می‌کنند و کار‌های مؤثری انجام می‌دهند، کارگزاران سیاست آن‌ها را به باد می‌دهند. هرچه ما تلاش می‌کنیم مردم با انقلاب ارتباط بیشتری داشته باشند، آنها نمی‌گذارند و مردم را از این مسیر دورتر می‌کنند.
 
وی ادامه داد: با وجود حب جاه، نفس و قدرت، کار جهادگران عرصه فرهنگ سخت و دشوار می‌شود. در عرصه‌ فرهنگی هم  فعالیت‌های قرآنی کار دشوارتری است، آن هم آموزش قرآن به جوان‌هایی که امروز تشویق و ترغیب می‌شوند که با زبان‌های دنیا غیر از زبان دین خودشان آشنا شوند و مبالغ زیادی هم برای این آموزش‌ها می‌پردازند.

منتظری افزود: طرحی که از ابتدا برای آموزش قرآن مدنظر بود این است که دایره بسته‌ای که فقط خودمان در برنامه‌ها شرکت کنیم و حضور داشته باشیم و خودمان به خودمان جایزه دهیم، گسترده شود. نظر ما این بود تا  آوا و صدای قرآن را به کسانی برسانیم که تا به حال نشنیده‌اند؛ نه آنکه در امر آموزش قرآن با هزینه‌های زیاد مراسمی برگزار کنیم که هیچ فایده ای برای جوانان نداشته باشد.

آموزش قرآن در ۱۰ ساعت را تبلیغ کنید

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با بیان اینکه باید کاری کنیم دانشجو بتواند به آسانی و روان از روی قرآن بخواند، گفت: آموزش روخوانی و روان‌خوانی در ۱۰ جلسه یک ساعته امکان‌پذیر است. اگر ما رابطه دوستانه با آنها برقرار کنبم حتماً از این برنامه استقبال خواهند کرد کما اینکه تا کنون استقبال کرده اند.

به گفته منتظری، فاصله از جوانان باعث می‌شود آن‌ها  از فرهنگ، دین و خانواده فاصله بگیرند؛ لذا اصل کار این است که دانشجویان را گرد خود جمع کنید و بدون آنکه وقت آن‌ها گرفته شود، قرآن یاد بگیرند.

وی افزود: نگرانی من بیشتر این است که این دوره‌ها مانند هر کار دیگری که گرفتار تشریفات می‌شود، دچار تشریفات شود. ما باید تلاش کنیم صدای قرآن به گوش جوانان برسد. شنیدن صوت قرآن آثار وضعی دارد. اگر با لحن و صوت خوب هم خوانده شود قلب ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علی منتظری

منتظری با اشاره به دو نوع فعالیت‌های فرهنگی مؤثر و مخرب گفت: برخی فعالیت‌های فرهنگی امروز ما ضد فرهنگ است و بر ضد خود عمل می‌کند. وی گفت در مقابل  البته بخشی از فعالیت‌ها که خالصانه و صادقانه و بدون تشریفات انجام می شود برکات فراوانی دارند و به‌سرعت تکثیر می‌شوند. در آموزش روخوانی قرآن ما باید این دست از فعالیتها را الگوی خود قرار دهیم تا تعداد وسیعی از دانشجویان تحت پوشش قرار گیرند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی همچنین توجه به ظرافت‌ها در امر آموزش قرآن را لازم دانست و گفت: یکی از ظرافت‌ها این است که اگر دانشجویان وقت ندارند و یا ترجیح می‌دهند وقت خود را صرف تفریح و سرگرمی کنند، برای آموزش قرآن وقت کمتری از آن‌ها بگیریم و آموزش‌ها در راستای تفریحات آن‌ها باشد.

کار در جهاد دانشگاهی مشروط به امکانات نیست

وی با بیان اینکه باید با کم کردن تشریفات و برگزاری ساده این برنامه ها این طرح را توسعه دهیم، افزود: در فرهنگ جهاد نباید مشروط به شرایط حرکت کرد. حرکت ما جوهری و تابع فلسفه صدرایی است که امام خمینی (ره) از آن یاد کردند. در واقع حرکت مشروط به شرایط  تفکرماتریالیستی است. از این جهت جهادگران نباید معطل امکانات در حد اعلای آن باشند. به محض فراهم شدن حداقل امکانات لازم است برنامه های ما عملیاتی شود. خلاصه اینکه منتظر پوستر و بنر و.... نمانید.  

با قرآن به داد جوانان برسید؛ جوانان امروز بی پناه‌اند

منتظری خاطرنشان کرد: اکنون ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم و این‌ها به امان خدا رها هستند. هیچ کس نیست برای این‌ها کاری کند و قدمی بردارد. جوانان امروز بی‌پناه‌اند، مشکل دارند، با قرآن به داد آن‌ها برسیم و خود را اسیر تشریفات و ظواهر نکنیم.

وی در پایان سخنانش افزود: در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان حدود ۴۰ دانشجو از کشورهای مختلف جهان شرکت داشتند، چند نفر آن‌ها را می‌شناسند؟ چه میزان از دانشجویان کشور از این برنامه باخبر شدند و یا از آن استفاده کردند؟ به جای آنکه تصویر مسئولان حاضر در مراسم افتتاحیه و اختتامیه را منتشر کنید، دانشجویان را نشان دهید، آن‌ها را معرفی کنید. یک جوان احتیاج به دیده شدن دارد. می‌دانم که به طور فطری همه ما با این حرف‌ها موافقیم اما چرا ما بازتاب آن را در عمل نمی‌بینیم. به هرحال بیش از این شما را خسته نکنم. امیدوارم برنامه دانشجو معلم قرآن کریم با حضور دانشجویان و جهادگران خستگی ناپذیر هر روز گسترده تر و کامل تر به اجرا درآید و نام همه شما در زمره خدمتگزاران قرآن کریم ضبط و ثبت شود. توفیق روز افزون شما را خواهانم.

انتهای پیام

captcha