علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با
ایکنا؛ و در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیتها و اقدامات این معاونت در رابطه با آموزشهای تربیتی با نگاه دینی و قرآنی در حوزه مسائل جنسیتی گفت: ما در آموزش و پرورش به مسئله تربیت جنسی میپردازیم، چراکه این موضوع از مسائل مهمی است که در همه خانوادهها باید مد نظر قرار داده شود.
وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای ما در خصوص احکام و تکالیف دینی دانشآموزان است که طبیعتا ممکن است مقداری با حوزه تربیت جنسی مرتبط باشد. اکثر فعالیتهایی که آموزش و پرورش در حوزه تربیت جنسی دارد آموزشهای غیر مستقیم است و هنوز در آموزش و پرورش هیچ بسته خاص آموزشی که بخواهد این موارد را به صورت مستقیم آموزش دهد تدوین نکردهایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دستگاههایی که در این حوزه باید حضور داشته باشند در حال مطالعه هستند و مجموعههایی هم که باید در این زمینه کار بکنند قطعا اطلاعرسانی در این زمینه خواهند داشت.
شخصا اطلاع دقیقی از حوزه تربیت جنسی دانشآموزان ندارم
کاظمی با بیان اینکه شخصا اطلاع دقیقی از حوزه تربیت جنسی دانشآموزان ندارم، اظهار کرد: ما بیشتر در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری برنامهریزی داریم و فعالیتهای خودمان را انجام میدهیم. مباحث تربیتی هم در حوزه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است که طبیعتا اگر آنها تشخیص دهند در این حوزه ورود پیدا خواهند کرد که اطلاع دقیقی از فعالیتهای این حوزه هم ندارم.
وی در خصوص برنامههای این معاونت در رابطه با آموزش خانوادهها هم در این حوزه گفت: برای آموزش خانوادهها باید به سراغ انجمن اولیا و مربیان رفت. ما بحث آموزشهای مهارتهای ارتباطی دانشآموزان را در دستور کار خودمان داریم و برنامههای زیادی در حوزه مهارتهای ارتباطی داریم که با این مسائل متفاوت است.
معاون فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای توانمندیهای دانشآموزان و مهارتهای دانشآموزی به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در دستور کار ما است، گفت: در این حوزه برنامه داریم که آنها را هم به زودی اجرایی خواهیم کرد و یکی از استراتژیهای اولویتدار ما هم در این حوزه آسیبهای اجتماعی است.
طراحی نقشه خطرپذیری دانشآموزان
وی با اشاره به مهمترین برنامههای این معاونت در سال تحصیلی جدید هم گفت: ما چندین طرح را برای سال تحصیلی جدید پیشبینی کردهایم که مهمترین برنامه ما ارتقای توسعه مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با استفاده از مبانی دینی و قرآنی در قالب برنامههای درس ملی و هم در قالب فعالیتهای فوق برنامه است. همچنین در این زمینه ارتقای توانمندی روانی دانشآموزان را داریم که ما در این برنامه تلاش میکنیم در وهله اول غربالگری دانشآموزان را انجام دهیم و نقشه خطرپذیری دانشآموزان را طراحی کنیم.
از ۲ میلیون دانشآموز آزمون سلامت روان گرفته میشود
کاظمی ادامه داد: در این برنامه از ۲ میلیون دانشآموز آزمون سلامت روان گرفته میشود که در محورهای متعددی دانشاموزان غربالگری میشوند و در نهایت مشخص میشود؛ در این برنامه دانشآموزان در حوزه نگاه به خانواده، به مدرسه، مسئله اعتماد به نفس، خشم، افسردگی و اضطراب سنجیده میشوند.
معاون فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه از یک درجه به بالا باید به فکر درمان بود و از سطوحی هم باید به فکر تقویت آنها باشیم، افزود: آموزش و پرورش در هردوی این حوزهها برنامه دارد. در بخش درمانی با استفاده از هستههای مشاوره و مراکز مشاوره اقدامات و فعالیتهایی را انجام میدهیم. همچنین در بحث تقویت هم دورههای آموزشی متعددی را برای دانشآموزان پیشبینی کردهایم.
ارتقا توانمندیهای دانشآموزان در حوزه فضائل اخلاقی
وی بیان کرد: بر این اساس یکسری محتواهایی را برای آنها تولید کردهایم که با توجه به مبانی دینی و قرآنی ۱۰ فضیلت اخلاقی را برای آنها و ۲۲ مهارت اخلاقی را بهعنوان فضائل اخلاقی تولید کرده و در اختیار آنها قرار میدهیم. این محتواها برای اول مهر به دست دانش آموزان خواهند رسید و دانشآموزان میتواند با توجه به این محتوا توانمندیهای خودشان را در حوزههای فضائل اخلاقی ارتقا دهند.
کاظمی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این اهداف و موفق بودن در انجام وظایف، نیازمند توانمندسازی دانشآموزان هستیم، گفت: بدون توانمندسازی نمیتوانیم موفق باشیم؛ البته خانواده و جامعه در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان نقش بزرگی دارند، که آموزش و پرورش در این میان بیشترین سهم را در تعلیم و تربیت دارد.
معاون فرهنگی آموزش و پرورش به برخی اقدامات دیگر این معاونت برای سال تحصیلی جدید هم اشاره کرد و به ایکنا گفت: حمایت از کالای ایرانی، توسعه و ترویج امربهمعروف و نهی از منکر و برنامهریزی برای برگزاری هرچه باشکوهتر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر برنامهها و اقدامات ما در این معاونت برای سال جاری است.
انتهای پیام