نذری از جنس خبر/ تنها منتظر تبریک نماندیم
کد خبر: 3737005
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

نذری از جنس خبر/ تنها منتظر تبریک نماندیم

گروه جامعه ــ ایکنا تلاش کرد در روز خبرنگار از آنچه دارد به سایرین نیز اختصاص دهد و تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به عرصه خبرنگاری را با کار در عرصه رسانه آشنا کند تا به بالاتر بردن حس همدلی، دگرخواهی و مسئولیت‌پذیری در آحاد جامعه کمک کند.

ییبه گزارش ایکنا؛ نذر فرهنگی پروسه‌ای است که طی سال‌های گذشته تا حدودی مرسوم شده و نذر کننده، کاری فکری خلاقانه فرهنگی یا تخصصی را برای دیگران انجام می‌دهد. برخلاف نذرهای عمومی که مورد نذری عمدتا مادی و شامل مواردی مانند اطعام دیگران است، نذر فرهنگی شامل انجام یک کار فرهنگی و فکری برای فرد یا گروهی از افراد می‌شود و در قالب نذر وقت و مهارت تعریف می‌شود.

خبرگزاری ایکنا هم  بنا به رسالت فرهنگی که بر دوش دارد به این موضوع ورود پیدا کرد و همزمان با روز خبرنگار به علاقه‌مندان به حوزه رسانه و خبرنگاری آموزش‌هایی را ارائه داد.

نذر فرهنگی ایکنا ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تهران و مددجویان سازمان بهزیستی بود به نحوی که 60 نفر از علاقه‌مندان در مرحله اول در کارگاه آموزشی حضور پیدا کردند و با رسالت‌های رسانه و تأثیری که می‌تواند در جامعه داشته باشد آشنا شدند. همچنین حاضران در این کارگاه تفاوت‌های کاری در یک رسانه خبری قرآنی را آموختند و تکنیک‌های خبرنویسی و عکاسی را تا حدودی فراگرفتند.

در این کارگاه ابتدا شرکت کنندگان به بیان مشکلاتی که در جامعه احساس می‌کنند پرداختند و از مواردی همچون؛ بیکاری، فقر و گرانی، تجمل گرایی، فساد در اقتصاد، تکدی گری، اعتیاد و... نام بردند و آموختند که در هر یک از این موضوعات باید به چه مؤلفه‌ها‌یی توجه داشته باشند و از چه نهادها و سازمان‌هایی مطالبه‌گری کنند.

مدرسان این کلاس‌ها به مخاطبان آموزش دادند که باید با آگاهی بر وضعیت جامعه برای سوژه خبری خود سناریو داشته باشند و با نگاه جزئی به مسائل بنگرند. همچنین درصدد تزریق نشاط به جامعه باشند و رصد و تحلیل شرایط را به گلایه‌های مکرر بغض آلود تبدیل نکنند.

از دیگر سرفصل‌های آموزشی این کارگاه خبری آشنایی با نحوه خبرنگاری قرآنی بود. مدرس کارگاه به حاضران آموخت که سرتاسر قرآن مملو از راهکارهایی است که می‌توان برای حل معضلات اجتماعی بدان مراجعه کرد اما آنچه در این میان نیاز است، نگاه تیزبین وحساس خبرنگاری بصیر است.

در بخش دیگری از این نذر فرهنگی دانش آموزان و دانشجویان از تحریریه داخلی و خبرنگاران افتخاری ایکنا(نبأ) بازدید کردند و به صورت عینی با نحوه کار خبرنویسی آشنا شدند.

ایکنا تلاش کرد در روز خبرنگار از آنچه دارد به سایرین نیز اختصاص دهد و تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به عرصه خبرنگاری را با کار در عرصه رسانه قرانی آشنا کند تا به دور از روحیه بی‌تفاوتی در جامعه به جایگزین کردن همیاری و کمک به همنوع و در کنار همه این‌ها به بالاتر بردن حس همدلی، دگرخواهی و مسئولیت‌پذیری در آحاد جامعه کمک کند.

انتهای پیام

captcha