تولید قرائت احسن تولید ملی ما است/ علوم قاری در خدمت معانی برای اهتمام مستمع به آن باشد
کد خبر: 3717568
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹
حامد شاکرنژاد در گفتگو با ایکنا:

تولید قرائت احسن تولید ملی ما است/ علوم قاری در خدمت معانی برای اهتمام مستمع به آن باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ حامد شاکرنژاد با تاکید بر اینکه تولید یک تلاوت احسن، تولید ملی ما است، تصریح کرد: تا به حال نیاز به انقلاب سیاسی و اجتماعی داشتیم که مبتنی بر قرآن و مباحث فرهنگی بود ولی از این به بعد انقلاب قرآنی نیاز داریم. نباید این اتفاق رخ دهد که قاری، آیات قرآن را در خدمت علومی مثل صوت، لحن، تجوید قرار دهد.

تولید قرائت احسن تولید ملی ما است/ علوم قاری در خدمت معانی برای اهتمام مستمع به آن باشد

به گزارش ایکنا از خوزستان، حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان در غرفه خبرگزاری ایکنا در دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت حضور یافت.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی در استان خوزستان گفت: استان خوزستان اساساً استانی قرآنی است؛ استانی است که قراء، گروه‌ها و حافظان خوبی را تحویل کشور داده و از اثرات و فیوضات آن ما هم بهره‌مند هستیم. آنچه که خصوصاً در سال‌های اخیر در استان اتفاق افتاده پررنگ‌تر شدن کرسی‌های تلاوت بوده که یکی از منویات مقام معظم رهبری است.

شاکرنژاد ادامه داد: امسال هم به همت شهرداری اهواز به استان خوزستان و اهواز دعوت شدیم و سلسله‌ برنامه‌هایی در شب‌های مختلف داشتیم. شاید خودم احساسم این بود که در شب‌های ابتدایی ماه رمضان حضور آنقدر در محافل قرآنی پررنگ نباشد اما در خوزستان و اهواز، محافل قرآنی از همان روزهای ابتدایی ماه رمضان پررنگ و پرفروغ و جذاب است. 

این قاری قرآن اضافه کرد: اساساً محافل قرآنی از حضور جوانان و نوجوانان تشکیل شده و این خیلی مهم است، چراکه زیربنا و آینده جامعه ما به وسیله اینها ساخته می‌شود و این برای ما نعمت به شمار می‌رود فقط آنچه که مهم است خط‌ دهی فکری و تولید محتوا است. ما به عنوان قاری قرآن که در محافل و جلسات دعوت می‌شویم، وظیفه خطیری را بر عهده داریم و آن اینکه در تلاوتمان، عملمان و رفتارمان همه آنچه که مربوط به قرآن کریم و یک قاری است را باید انجام دهیم. در کنار آن تبلیغات قرآنی که وظیفه مسئولین ما است، به خوبی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تحقق تلاوت معنامحور عنوان کرد: برای قاریان قرآن، تلاوت زمانی اثرگذار است که قاری آن را حس کند، بفهمد، درک کند و با حس و روح بخواند. تلاوت اثرگذار با تدبر، تفکر و تأمل همراه است. یک قاری موفق، علوم خودش را در خدمت معانی قرآن قرار می‌دهد و از آن چیزی برداشت کرده و آن را تلاوت می‌کند.

شاکرنژاد اضافه کرد: نباید این اتفاق رخ دهد که قاری، آیات قرآن را در خدمت علومی مثل صوت، لحن، تجوید قرار دهد بلکه باید علوم ما در خدمت معانی برای القا و انتقال به مستمع برای درک بیشتر و اهتمام به آن باشد.

قاری بین‌المللی درباره تحقق تلاوت معنامحور برای قاریان گفت: تحقق هر امری نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی است؛ استادان ما تا به الان زحمات زیادی کشیدند و از این به بعد نگاه باید جامع‌تر باشد، از فرآیند کلاس‌داری کمّی باید به سمت هدف کیفی حرکت کنیم. کشور ما پس از انقلاب اسلامی و با اهتمام رهبر معظم انقلاب از لحاظ کمی و کیفی در عرصه قرآنی رشد داشته است اما سهم بُعد کمّی در این زمینه خیلی بیشتر است و نیاز هست تا در جنبه کیفی هم ما به درجات بیشتری برسیم.

وی با تاکید براینکه تولید یک تلاوت و قرائت احسن تولید ملی ما است، تصریح کرد: ما تا به حال شاید نیاز به انقلاب سیاسی و اجتماعی داشتیم که مبتنی بر قرآن و مباحث فرهنگی بود. از این به بعد انقلاب قرآنی نیاز داریم. ما باید مبلغ به دیگر کشورها اعزام کنیم و می‌توانیم حرفمان را در دنیا با چند آیه و قرائت قرآن کریم بیان کنیم. چراکه زبان واحد ما در کشورهای مختلف قرآن است؛ قرآن را می‌خوانیم و پیام جمهوری اسلامی را به شنوندگان می‌رسانیم. اگر می‌بینید که ما این‌طور تلاوت می‌کنیم و شما مستمعین این‌قدر شوق و ذوق دارید به برکت انقلاب ما است که انقلابی قرآنی و مقام معظم رهبری بزرگ‌ مشوق ما هستند.

شاکرنژاد با اشاره به حدیث امام علی(ع) «العلم في الصغر كالنقش على الحجر» گفت: اهتمام همیشه ما باید به نوجوانان باشد. زمانی که سخن از سازمان ملی جوانان می‌شد من گفتم دیر است ما نیاز به سازمان ملی اطفال داریم تا کودکان را از خردسالی تربیت کنیم.

وی در پایان خطاب به قاریان نوجوان گفت: نفس حضور در جلسات قرآنی برکت، معنویت و توفیق است اما نیاز به یک برنامه‌ریزی و طرح‌ هدفدار است تا در مباحث قرآنی به نتیجه برسیم ما می‌خواهیم در عرصه قرآنی به تولید برسیم و راه آن داشتن طرح هدفدار است.

عکسهای حضور حامد شاکرنژاد در غرفه ایکنا را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha