سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند
کد خبر: 3716860
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند

گروه جامعه ـ بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی در رواق شرقی فعالیت می‌کند که با تنوع طرح‌هایی که در زمینه چادر، روسری و مانتو ارائه کرده، مخاطبانش را جذب کرده است اما نوسان قیمت‌ها و بعضا اذعان به بالا بودن قیمت‌ها مخاطبان را از خرید دلسرد می‌کند.

 

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ بیدادگری مد ایرانی اسلامی در نمایشگاه قرآن/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند

به گزارش ایکنا؛ در حالی شاهد برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستیم که از فعالیت بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه حدود شش سال می‌گذرد که با استقبال مخاطبان نیز روبرو بوده است، امسال شاهد برپایی بخش عفاف و حجاب در رواق شرقی مصلی در دو بخش A و B هستیم با بیش از 130 غرفه؛ که به اذعان یکی از ناظران، به دلیل استقبال صورت گرفته از سوی فروشندگان این ملزومات، تعداد غرفه‌ها رو به افزایش است و شاید بیشتر نیز شود.

شاید این بخش از جمله بخشهایی‌ست که در کنار بخش کودک و نوجوان رقابت تنگاتنگی در جذب مخاطب دارد، با این تفاوت که در آن بخش، فرزندان موجبات حضور والدین و مادران را فراهم می‌کنند و در این بخش مادران زمینه حضور فرزندانشان را فراهم می کنند.

تنوع و طیف گسترده محصولات این قسمت زمینه حضور بانوانی با عقاید مختلف را فراهم آورده است، چادرها با مدل‌های مختلف، تن‌پوش‌های دخترانه برای تشویق آنها به رعایت حجاب، روسری‌ با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، مانتوهای اداری، مجلسی و سنتی و ساق‌ها و پاپوش‌های مناسب با هر ذوق و سلیقه....

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ بیدادگری مد ایرانی اسلامی در نمایشگاه قرآن/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند
در کنار این چادرهای آماده، طاقه‌هایی از پارچه‌های مشکی و رنگی چادری به چشم می‌خورد که با وجود نبود طرح‌های مدنظرمخاطبان و علاقه مندان به تهیه چادرهای ایرانی بتوانند به راحتی آنها را با سلیقه خود خریداری کنند و از آن استفاده کنند، وجود دارد. روسری‌های رنگارنگ‌ و طرح‌های مختلف دست دوز و معمولی، لباس‌های مردانه و عبا و نعلین و دیگر اقلام و کالای عفاف و حجاب از جمله مواردی‌ست که در این بخش عرضه می‌شود.

اکرم، دختر نوجوانی که به اتفاق دوستانش در این بخش آمده است، می‌گوید: برای نخستین باری‌ست که به دعوت یکی از دوستانم به این نمایشگاه آمده‌ام. وی که از تنوع طرح‌ها، آن هم در یک جا ابراز خوشحالی می‌کند، گفت: چقدر جالب است که در اینجا این‌همه طرح‌های مختلف از ملزومات حجاب است. اما مثلا هزینه مانتوهای مجلسی به دلیل دارا بودن گلدوزی‌ و دست‌دوز بودن و یا برندهای عربی، گزاف است.

وجود غرفه‌هایی از گروه‌های تولید نگار، سحر، حجاب نیک، پوشاک اسلامی مطهره، عفاف ایرانی، حجاب در میان، خانه بهشتی، عباسرا، فاطمه، تولیدی درین حجاب، مؤسسه حلما ـ هلما، برترین حجاب، حجاب برتر جباری، گالری مروارید، تولیدی خاتون، شایستگان مهر، حجاب ریحانه، الزهرا شهرری، سرای جاب ترمه و رضوان و... از جمله فروشندگان و تولیدکنندگان این عرصه هست.

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ بیدادگری مد ایرانی اسلامی در نمایشگاه قرآن/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند
نژادی که برای چندمین سال هست که در نمایشگاه قرآن به دلیل بخش عفاف و حجاب حاضر شده است از قیمت‌های بالای این بخش می گوید و عنوان می‌کند: در اینجا با طرح‌های متفاوت و رنگارنگ روبرو هستیم اما متأسفانه هزینه بالای برخی از این کالا خارج از توان خانواده‌ها است.

زهرا که به اتفاق همسر و دختر تقریبا سه ساله ‌اش در نمایشگاه حضور یافته است، اظهار می کند: تنوع نمایشگاه و محصولاتی که عرضه کرده‌اند خوب است.

وی که برای دومین بار است که در این نمایشگاه حضور است عنوان می کند: کاش مسئولان از تبلیغات بیشتری برای اطلاع رسانی این بخش استفاده می کردند و برخی از اجناس با تخفیفاتی که ارائه می شود تازه به اندازه قیمت بازار در بیرون می‌شود.

زهرا در خصوص میزان ارائه کالای ایرانی اسلامی، بیان می‌کند: کالاهایی که ارائه شده همه اینگونه ویژگی را ندارد، جنس برخی از پارچه‌ها کره و برخی از طرح‌های چادرها تولید کشورمان نیست و برند آنها برای کشورهای ژاپنی است که این با شعار سال که اقتصاد مقاومتی در تناقض فاحش است.

وی همچنین از اینکه چرا باید برخی از غرفه‌ها که اقدام به فروش مانتوهای بانوان با طرح‌های ایرانی کرده‌اند، با قیمت‌های بالا آنها را عرضه کنند، گلایه کرد.

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ بیدادگری مد ایرانی اسلامی در نمایشگاه قرآن/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند
در ادامه علی اکبر زیلائی، معاون بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه در خصوص تعداد غرفه‌های این بخش عنوان کرد: این بخش امسال براساس سیاست‌های برگزارکنندگان بیست و ششمین دوره نمایشگاه در دو سالن A و B در رواق شرقی مصلای امام خمینی(ره) مستقر شد.
وی با اشاره به اینکه شعار این بخش «با افتخار، ساخت ایران» کارش را آغاز کرده است، اظهار کرد: فعالیت‌های این بخش تبلیغی و ترویجی و عرضه محصولات عفاف و حجاب است که در این بخش بیش از 130 غرفه با توجه به محدودیت مکانی نمایشگاه جانمایی شده است.
زیلائی عنوان کرد: در انتخاب نهایی غرفه ها سعی شده است که شاخص های مختلف چون برند بودن در حوزه تولید و اشتغال نیروی انسانی و داشتن نشان شیما از کارگروه مد و لباس و شرکت در ادوار و دوره‌های مختلف جشنواره‌های در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: این بخش در رسته‌های مختلف تولید چادرهای آماده، مانتوی اجتماع کودک، بزرگسال و پوشاک آقایان و ملزومات عفاف و حجاب و پوشش سر و روسری و شال و مقنعه و عرضه کنندگان پارچه های چادری برپا شده است.
معاون بخش عفاف و حجاب در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود شعار این بخش اما شاهد روسری‌هایی با برند کشور ترکیه، طاقه‌هایی از پارچه‌های چادری کشورهای ژاپن، مانتو‌هایی با عنوان اماراتی و چینی هستیم، اظهار کرد: متأسفانه نقاط ضعفی در حوزه تولید و فناوری داریم. تولید کنندگان و کارخانه جات نساجی کشورمان چون شهرکرد و کرپ ناز تمام همت و تلاششان بر اینست که انچه که شایسته ایرانی است را تولید کنند اما اینها متأسفانه کافی نیست و در حوزه ورود پارچه مشکی متأسفانه تا حوزه آرمانی و خودکفایی دور هستیم.
وی ادامه داد: غیر از حوزه پارچه مشکی در سایر ملزومات چون لباس مردانه، شال و روسری و چادرهای نماز و سایر اقلام و کالاهای عفاف و حجاب در ایین‌نامه انضباطی این تعهد اخذ شده است که حتی کالاهایی که مشابه داخلی دارند به هیچ عنوان اجازه ورود در این بخش را ندارند.
زیلائی در خصوص میزان نظارتی که در این بخش انجام می‌شود، گفت: کمیسیون نظارت و ارزشیابی این بخش متشکل از افرادی هستند که برای قیمت گذاری تمامی کالاها اقدام می کنند این قیمت‌گذاری‌ها براساس اتکیکت‌های هماهنگی که تعبیه شده است بر همه اجناس و محصولات موجود در غرفه نصب و الصاق می شود ناظرین به صورت محسوس و غیر محسوس طی برپایی ایام نمایشگاه این قیمت‌گذاری‌ها را کنترل می‌کنندو با متخلفین احتمالی برخورد می کنند تا مصرف کننده واقعی و مردم از این لحاظ مشکل ودغدغه‌ای نداشته باشند.

سایه گرانی‌ بر بخش عفاف و حجاب/ بخشی با تمام سلائق/ تنوع طرح‌هایی که در سایه گرانی گم شدند
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از اجناس به دلیلی چون طراحی ایرانی ـ اسلامی با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود و حال آنکه انتظار بازدیدکننده و مراجعه‌کننده به این بخش خلاف این است، عنوان کرد: این موارد خاص که گفتید و تا کنون چنین گزارشی به ما نرسیده است اما مواردی که به صورت تک دوزی و هنرمندانه آماده می شود به دلیل خرج کار طراح اینگونه عرضه می شود و مطمئن باشید که اگر در این خصوص بحث تجاری سازی و انبوه سازی در نظر گرفته شود و همان مانتو با همان کیفیت با همان قیمت قابل عرضه برای مردم است.

شعار «با افتخار ساخت ایران» در بخش عفاف و حجاب کاش به معنای واقعی عملی می شد و یا جایگاه بهتری برای غرفه دارانی که محصولات واقعی ایرانی و تولیدات کشورمان را دارند، در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه در نظر گرفته می‌شد تا با خودنمایی آنها شعار این بخش نیز به تحقق نزدیک‌تر شود.

یادآور می‌شود بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» از یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان است.

گزارش از سمیرا انصاری
انتهای پیام

captcha