تقویت معنویت در جامعه با فعالیت مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3690132
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

تقویت معنویت در جامعه با فعالیت مؤسسات قرآنی

گروه شهرستان‌ها - مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی پردیس کاشمر، فعالیت مؤسسات قرآنی و کانون‌ها را برای تقویت معنویت در جامعه ضروری دانست و افزود: مردم به فراگیری قرآن علاقه‌مند هستند و هرکدام توانایی خاصی دارند لذا نیاز است مؤسسات قرآنی و کانون‌ها به جای موازی‌کاری هرکدام روی بخشی از آموزش‌های قرآنی فعالیت کنند تا کیفیت کار بهتر نمود یابد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اگر از اصحاب فرهنگ و هنر شهر کاشمر بخواهیم، یکی از قدیمی‌ترین، تأثیرگذارترین و به یادماندنی‎ترین کسانی را که برای این حوزه تلاش کرده و خود را به آب آتش زده تا چراغ فرهنگ و هنر این شهر پُرسُو بماند، بلافاصله از غلامرضا نیازی یاد می‌کنند.

نیازی، یکی از خادمان قرآن شهرستان کاشمر نیز هست، وی که در این راه مویی سپید کرده، از سال 83، مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی پردیس را در این شهرستان راه‌اندازی کرده است.

غلامرضا نیازی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی پردیس که اولین رئیس بازنشسته اداره ارشاد کاشمر است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: کار دولتی را در سال 1354 با تأسیس اولین کتابخانه عمومی در کاشمر آغاز کردم و پس از انقلاب اسلامی با فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این اداره منصوب شدم و تا زمان بازنشستگی در این سمت مشغول به خدمت بودم.
نیازی افزود: از همان ابتدا در کنار کلاس‌های متفاوت نقاشی، موسیقی، خطاطی و تئاتر، برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن هم برای مردم با اهمیت بود و ما هم این کلاس‌ها را برگزار می‌کردیم.
وی به رونق کلاس‌های قرآنی توسط جامعه قاریان قرآن مشهد اشاره کرد و گفت: مرکز تربیت مدرس قرآن در کاشمر را در سال 1383 راه‌اندازی کردیم.
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی پردیس که از زمان بازنشستگی‌اش مدیریت مرکز تربیت مدرس شهرستان کاشمر را برعهده دارد، با مقایسه دوره‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های قرآنی، گفت: با راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در وزارت ارشاد، فعالیت‌های قرآنی در همه شهرها پررنگ‌تر شد، در کاشمر هم همین گونه بود و از آنجا که همیشه تلاش داشتم قرآن به صورت سنتی آموزش داده شود تا مسائلی در زمینه آشنایی با قرآن، روانشناسی قرآن، فن معلمی و ... به علاقه مندان یاد بدهیم که خوشبختانه در این کار موفق شدیم.
نیازی بیان کرد: شاید در ماه مبارک رمضان، جلسات قرآنی پررنگتر و با شکوه‌تر در سطح شهر دیده می‌شود ولی در طول سال، مؤسسات قرآنی در این حوزه فعالند و قرآن را به صورت فراگیر به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

در عرصه قرآنی، بانوان از آقایان پیشی گرفته‌اند
وی افزود: هم اکنون در عرصه قرآنی، بانوان از آقایان پیشی گرفته‌اند تا جایی که بانوان توانسته‌اند در سطح کشوری، مقام کسب کنند.
نیازی، تنوع موضوعات مختلف قرآن را از زیبایی‌های فعالیت‌های آموزش در حوزه قرآن عنوان نموده و ادامه داد: متأسفانه در زمینه تربیت و آموزش قاریان در سطح بین‌المللی کوتاهی‌هایی صورت گرفته است به طوری که هم اکنون چندین قاری ممتاز در شهرستان داریم ولی این افراد به تربیت و آموزش افراد دیگری روی نیاورده‌اند تا با آموزش افراد دیگر جهت کسب مقام‌های کشوری و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی بیان کرد: در بین خواهران نیز اگر چه تعداد اندکی مقام‌های کشوری دارند، اما در زمینه آموزش به افراد دیگر کوتاهی شده و در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.
نیازی، حضور پزشکان، پرستاران، دبیران و اقشار مختلف را در کلاس‌ها از برکات قرآن عنوان کرد و گفت: هم اکنون در کاشمر در بین بانوان و آقایان به ویژه جوانان استقبال گسترده‌ای نسبت به فراگیری علوم قرآنی دارند به طوری که فقط در این مؤسسه بیش از دو هزار نفر آموزش‌های لازم در رشته‌های مختلف قرآنی را فراگرفته‌اند.

فعالیت مؤسسات قرآنی راهی برای تقویت معنویت در جامعه
وی، فعالیت مؤسسات قرآنی و کانون‌ها را برای تقویت معنویت در جامعه ضروری دانست و افزود: مردم به فراگیری قرآن علاقه‌مند هستند و هرکدام توانایی خاصی دارند لذا نیاز است مؤسسات قرآنی و کانون‌ها به جای موازی‌کاری هرکدام روی بخشی از آموزش‌های قرآنی فعالیت کنند تا کیفیت کار بهتر نمود یابد.
مدیر مرکز تربیت مدرس شهرستان کاشمر با بیان اینکه در هر کاری نیاز به تشویق است، اظهار کرد: خوشبختانه دولت از سال 1383 با نگاه ویژه به قرآن، شتاب بیشتری در حوزه آموزش و فراگیری علوم قرآنی داده است و چنانچه این حمایت‌ها حذف شود، مؤسسات قرآنی فعالیت شان کُندتر می‌شود.
وی با اشاره به وجود استعدادهای فراوان در بین جوانان در زمینه فعالیت‌های قرآنی، عنوان کرد: برای کسب توفیقات بیشتر نیاز است تا روز به روز مشوّق‌های بهتری برای ورود جوانان به این حوزه وجود داشته باشد.
نیازی در پایان با بیان اینکه هم اکنون جوانان قرآنی خود را در آزمون‌های کشوری محک می‌زنند و به رتبه‌های خوبی دست می‌یابند، گفت: با برگزاری آزمونهای کشوری، توانایی هر شهرستان محک زده می‌شود و توانایی هر مؤسسه هم اگرچه تاکنون هیچ رتبه‌بندی صورت نگرفته اما در زمینه کیفیت آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha