ایجاد دیرهنگام اتحادیه مدغم تخصیص بودجه به مؤسسات قرآنی را به تأخیر می‌اندازد
کد خبر: 3675286
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
امیدیان:

ایجاد دیرهنگام اتحادیه مدغم تخصیص بودجه به مؤسسات قرآنی را به تأخیر می‌اندازد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مدغم قرآنی لرستان گفت: متأسفانه تأخیر در روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور سبب به وجود آمدن خلأهایی شده است که نماینده‌های اتحادیه‌ها نتوانند رسالتشان را در خصوص دیگر تشکل‌های مردمی به درستی انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص ادغام اتحادیه کشوری، اظهار کرد: تأثیر در ادغام اتحادیه‌ها و خلأیی که در بحث کشوری است یقیناً وضع تعاملی را با بحث دولت و جذب اعتبارات کاهش می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های حاکمیتی که دغدغه بودجه‌های قرآنی دارند، به فکر فعالیت خود هستند تا فعالیت‌های حوزه مردمی، ادامه داد: درست است که بعضاً نیز حوزه‌های مردمی به عنوان بازوان آنها فعالیت می‌کنند اما اساساً باید دولت جمهوری اسلامی در راستای تحقق‌بخشی اصل قانون اساسی و زیربنا و شالوده قانون اساسی که بر محوریت قرآن پایبند است، اهتمامش در زمینه بودجه با رویکرد قرآنی و از دیگرسو مردمی بودن تحقق پیدا کند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان با ابراز گلایه از کاهش بودجه قرآنی طی این سال‌ها، بیان کرد: بخشی از بودجه‌هایی که به دستگاه‌های حاکمیتی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد و بعضاً نیز بودجه‌ قرآنی شورای توسعه نیز به این دستگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند که عملاً این بودجه مکمل است به گونه‌ای که کاستی‌ها را باید از طریق تزریق این بودجه رفع، تحول‌ها ایجاد و توسعه‌های کیفی در فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.
امیدیان با اشاره به رسالت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شواری عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، عنوان کرد: شالوده کار در حوزه قرآنی به دست مؤسسات مردمی ـ قرآنی است که باید به آنها نگاه ویژه شود و از فعالیت آنها حمایت‌های لازم شود. لذا اهمیت و رسالت فعالیت‌های قرآنی در اختیار مؤسسات قرآنی است که اینها اصلاً دیده نمی‌شوند و بعضاً بودجه‌های کمی به آنها اختصاص پیدا می‌کند و بعضاً نیز در مسائل کلان قرآنی کشور دیده نمی‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه فرآیند ادغام اتحادیه کشوری به صورت قوی باید شکل گیرد تا این موضوع را مطالبه کند، عنوان کرد: متأسفانه تأخیر در روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور سبب به وجود آمدن خلأهایی شده است که نماینده‌های اتحادیه نتوانند رسالتشان را در خصوص دیگر تشکل‌های مردمی به درستی انجام دهند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان اظهار کرد: انتظاری که مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استانی از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی دارد، این است که هر چه زودتر تکلیف اتحادیه مدغم را مشخص کند. پیش‌نویس اساسنامه گویا تهیه شده است و آیا این از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است یا خیر؟ اگر تصویب شده است هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی آن را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: تقریباً دو ماه فرصت می‌برد که این اساسنامه و اتحادیه مدغم کشوری اجرایی شود که از الان باید ادغام صورت گیرد تا پیش از آغاز سال نو نیز شاهد ادغام باشیم و اگر هم تصویب نشده است که اشکال به شورای توسعه وارد است که از مرداد تا پایان مهرماه امسال روند ادغام اتحادیه‌های استانی شکل گرفته است، چرا روند اتحادیه مدغم قرآنی کشور هنوز انجام و اجرایی نشده است.
امیدیان تصریح کرد: عملاً با تأخیر در ادغام راه را برای تخصیص بودجه قرآنی برای مؤسسات قرآنی بسته‌اند. یعنی سال 97 جهشی را در برنامه‌های اتحادیه‌های قرآنی نخواهیم دید چون اتحادیه‌ها ستاد هستند و نیازمند بودجه حمایتی و اگر این اتحادیه مدغم کشوری شکل نگیرد و اگر به صورت قوی نیز مطالبه‌گر حق و حقوق مؤسسات قرآنی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی نباشد، فعالیت تشکل‌های قرآنی ـ مردمی با رکود روبرو خواهد بود.

captcha