«دبیرخانه هماهنگی تربیت قاریان نوجوان» تشکیل می‌شود
کد خبر: 3671327
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
محمدتقی میرزاجانی:

«دبیرخانه هماهنگی تربیت قاریان نوجوان» تشکیل می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن ارائه گزارشی از نخستین نشست هماهنگی فعالیت‌های تخصصی قرائت قرآن ویژه نوجوان، از تشکیل دبیرخانه هماهنگی تربیت قاریان نوجوان خبر داد.

«دبیرخانه هماهنگی تربیت قاریان نوجوان» تشکیل می‌شود

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ضمن ارائه گزارشی از اولین نشست هماهنگی فعالیت‌های تخصصی قرائت قرآن بیان کرد: اولین جلسه‌ای بود که تحت عنوان «نشست هماهنگی فعالیت‌های تخصصی قرائت قرآن ویژه نوجوان» تشکیل شد.
وی در ادامه افزود: بحمد الله در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه آموزش و تربیت قاریان نوجوان توسط نهادهای مختلف دولتی، مردمی و موسسات قرآنی در حال برگزاری است اما آنچه که لازم به نظر می‌رسید و در جلسات و مجامع مختلف مباحثی را نسبت به این موضوع مطرح کرده بودند هماهنگ شدن این فعالیت‌ها و به یک نوعی ایجاد هم افزایی در این حوزه بود که خیلی مهم و ضروری به نظر می‌رسید.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: در نتیجه بنا شد که تمهیداتی اندیشیده شود که جلوی موازی کاری‌ها در این عرصه گرفته شود و با یک سمت و سو و جهت مشخص این فعالیت‌ها به کار خود ادامه دهند تا خروجی‌های مطمئن‌تری را از این حرکات ارزشمند اما پراکنده بتوان به دست آورد که همین مسأله ضرورت هم‌گرایی و هم‌افزایی و برگزاری نشست‌های مشترک را تشکیل داد.
میرزاجانی در ادامه بیان کرد: طی ماه‌های گذشته هماهنگی‌های غیر حضوری انجام شد و به نوعی مجموعه‌هایی که در عرصه تربیت قاریان نوجوان فعالیت دارند گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود ارسال کردند و ما نیز از آنها و نمایندگان این طرح‌ها دعوت کردیم که نهایتا جلسه آن امروز برگزار شد.
وی تصریح کرد: این جلسه چهار ساعت به طول انجامید و حول همین مسائل گفت‌و‌گوهایی مطرح شد، ابتدا به این دلیل که آشنایی جزئی‌تری با این مجموعه‌ها پیدا شود گزارشی را نمایندگان این مجموعه‌ها ارائه کردند و بعد از آن هم در خصوص راه کارهایی که برای این هدف‌گذاری انجام شده تبادل نظر شد و نهایتا یکی از مصوبات این جلسه این بود که دبیرخانه دائمی به این منظور و با عنوان «دبیرخانه هماهنگی تربیت قاریان نوجوان» تاسیس شود و متعاقب آن، جلسات کارشناسی منظمی برگزار گردد تا بتوانیم به راه کارهای عملیاتی برسیم و یک تقسیم کار منظمی بین اعضای این دبیرخانه صورت بدهیم که جهت نیل به رسیدن به آن اهداف، کار در یک قاعده منظمی پیش رود. البته روی عنوان این دبیرخانه هنوز به اجماع نرسیده‌ایم و این عنوان یک نام اجمالی است.
میرزاجانی بیان کرد: در این نشست امروز که اولین جلسه بود، علاوه بر بنده به عنوان معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر طرح اسوه، آقایان سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قران، باقری، معاون اداره کل قرآن‌‌، عترت و نماز آموزش و پرورش، مرتضی بشیری، مدیر عامل موسسه بینه اصفهان، آقامحمدیان، مدیر جامعه قاریان قرآن مشهد و مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت حضور داشتند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح‌هایی مانند اسوه و طرح ملی تلاوت تجمیع می‌شوند یا خیر؟ تصریح کرد: در طرح اسوه که پای این کار آمدیم، به این نقطه رسیده بودیم که هر کدام از این مجموعه‌ها کار ارزشمندی انجام می‌دهند، اما رابطه این طرح‌ها و فعالیت‌ها خیلی مشخص نیست، لذا یکی از کارکردهای این دبیرخانه در همین راستا است و باید به این نقطه برسیم که این طرح‌ها چگونه می‌توانند در جای خود به صورت مطلوب کار کنند و در کنار هم تاثیر داشته باشند، مثلا اینکه یک طرحی چگونه می‌تواند از استعدادیابی شروع و به قله برسد باید تعریف شود.
میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش ظرفیت ارزنده‌ای است، در بین دانش آموزان ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، علاوه بر این مجموعه‌های مردمی و موسسات که حضور می‌یابند نیز ظرفیت‌های خوبی دارند که شورای عالی قرآن نیز برای هماهنگی این ظرفیت‌ها پیش قدم شد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: اگر این ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و هماهنگی‌ها نیز صورت گیرد، انتظار می‌رود که یک کار جدی در راستای تربیت قاریان نوجوان صورت پذیرد که البته این تربیت نیز شامل بُعد فنی و تربیت به معنای پرورش قرآنی است، اعضای جلسه نیز روی این مسأله تأکید داشتند که برنامه‌ریزی‌ها باید طوری باشد که در حوزه نوجوانان فقط به مباحث فنی اکتفا نشود، بلکه پروش قرآنی نیز در دستور کار قرار گیرد.

captcha