توسعه صنعت بیمه در گرو ارزیابی مدیران ارشد
کد خبر: 3671203
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

توسعه صنعت بیمه در گرو ارزیابی مدیران ارشد

بیمه مرکزی در اقدامی مهم و جدید تصمیم به ارزیابی عملکرد مدیران بیمه‌ای گرفته است و برای این موضوع یک کمیته تشکیل داده است. برای پرداختن به اهمیت این موضوع باید گریزی به صنعت بانک‌داری داشته باشیم. وزیر اقتصاد به دلیل ناکارآمدی عملکرد مدیران بانک‌ها به تازگی تصمیم به تغییر مدیران بانک‌ها کرده است و به همین دلیل در چند هفته گذشته در اولین قدم مدیر عامل بانک ملت تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: با توجه به مطلب فوق بیمه مرکزی در صدد پیش‌گیری از تضعیف صنعت بیمه و تخلف مدیران بیمه است تا نکند روزی شرکت‌های بیمه مانند بانک‌ها پس رفت نکند.

هدف از تشکیل کمیته ارزیابی عملکرد مدیران کلیدی در بیمه مرکزی رصد عملکرد مدیران فعال است یعنی اگر مدیری امتیاز منفی عملکرد خود را از حد مشخصی بالاتر ببرد، مدیر سلب صلاحیت حرفه‌ای خواهد شد و اگر مجموع امتیازات منفی همه مدیران کلیدی یک شرکت افزایش یابد با شرکت برخورد می‌شود.

یکی دیگر از مزایای کمیته ارزیابی عملکرد مدیران کلیدی صنعت بیمه آن است که مدیران در صدد ارتقاء جایگاه شغلی خود تلاش خواهند کرد، بدین ترتیب بهترین مدیران به بهترین شرکت‌های بیمه خواهند رفت و حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد و خدمات بهتری ارائه خواهند نمود.

متاسفانه در کشور ما مدیریت ریسک از اهمیت کمی برخوردار است و مدیران بیشتر به دنبال فروش بیه نامه هستند، نتیجه این عمل مدیران چیزی نیست جز پس رفت صنعت بیمه، اما مدیران کارآمد به مدیریت ریسک توجه ویژه دارند و در کنار مدیریت ریسک به دنبال فروش بیمه نامه بیش‌تر و افزایش پرتفوی هستند.

امروزه صنعت بیمه شاهد رقابت ناسالم میان شرکت‌های بیمه است و مانند یک ویروس در تمام شرکت‌های بیمه پخش شده است آن‌چه این ویروس را از بین خواهد برد همین کمیته ارزیابی عملکرد مدیران است. یعنی این کمیته رقابت سالم را در شرکت‌های بیمه ترویج می‌کند و با ایجاد رقابت سالم و اعمال مدیریت صحیح ریسک به جای نرخ‌شکنی‌های بی‌رویه خواهیم توانست نسبت به جلب هر چه بیشتر اعتماد مردم به صنعت بیمه، اقدامات مثبتی را صورت دهیم.

به طور کلی نتیجه ارزیابی مدیران افزایش رتبه شرکت‌های بیمه است، شرکت‌هایی بیش‌ترین رتبه را کسب خواهند کرد که بهترین مدیران را جذب کنند. شرکت‌هایی که بیش‌ترین رتبه را کسب کنند بالاترین اعتماد و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جذب و بیش‌ترین سود را کسب خواهند کرد.

بی‌شک با گذشت زمان نتیجه این اقدام بیمه مرکزی موجب بین‌المللی شدن شرکت‌های بیمه خواهد شد.

یک اقدام بیمه مرکزی که در این زمینه می‌تواند مفید باشد این است که ملاک‌های ارزیابی مدیران شرکت‌های بیمه در کشورهای مطرح دنیا را بررسی کند تا بهترین ملاک‌ها را برگزیند تا بهترین نتایج را کسب کند.

مرتضی ابراهیمی

captcha