بین‌المللی شدن «مدهامتان» در فرآیندی پنج‌ساله/ تقویت بعد هنری در ادوار آینده
کد خبر: 3671171
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
طی نشستی خبری عنوان شد؛

بین‌المللی شدن «مدهامتان» در فرآیندی پنج‌ساله/ تقویت بعد هنری در ادوار آینده

گروه مسابقات: دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد از پررنگ شدن رویکرد هنری مسابقات مدهامتان در سال‌های آتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان صبح امروز 19 آذرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دبیرخانه این ستاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام ارزانی طی سخنانی با اشاره به اینکه برخی زمان‌ها چیزی را ایجاد می‌کنیم تا در مواقع خاص مورد استفاده قرار گیرد، گفت: قرآن اینگونه نیست، خداوند قرآن را نازل کرد تا در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. قرآن کتابی برای تمام اعصار و قرون است و لذا خدا طریق هدایت قرآن را اقوم می‌شمارد.
وی افزود: خدا این کتاب را برای هدایت بشر می‌داند و برای همین است که این کتاب هر کسی را در هر جای عالم می‌تواند، هدایت کند.
ارزانی همچنین با تاکید بر اینکه برخی از بخش نامه‌ها دارای اعوجاج و پیچیدگی خاصی هستند که استفاده از آنها را سخت می‌کند، بیان کرد: خداوند در این کتاب آسمانی قرآن را فرقان معرفی کرده است. قرآن، متمایزکننده حق و باطل است و لذا نیاز نیست قرائت کننده آن زبان خاصی را بداند.
وی خاطرنشان کرد: خدا در معرفی قرآن می‌فرماید، باطل در آن راه ندارد و لذا نورانیت آن از ابتدا تا انتهاست. در قرآن بر عقل، فکر و تدبر تاکید شده است که بحث مهمی بوده و نیاز به تأمل دارد. خداوند همچنین در قرآن می‌فرماید کسانی که به آخرت ایمان دارند به قرآن نیز ایمان دارند. بنابر این ارتباط کامل و مستقیم بین این دو وجود دارد.
ارزانی در ادامه یکی از محاسن قرآن را تصدیق کننده تورات و انجیل و پیامبران پیشین عنوان کرد و در مورد اطلاق لفظ مدهامتان برای این جشنواره گفت: مدهامتان نمادی از بهشت است که تراکم درختان بهشتی را متصور می‌سازد. در این جشنواره با توجه به اینکه مشهد، پایتخت جهان اسلام در سال 2017  است، لذا میزبان این جشنواره شهر مشهد معرفی شده است.
وی افزود: فراخوان این جشنواره از 15 مرداد 96 آغاز شد و مراحل استانی از شهریورماه تا دهه اول آبان ماه برگزار شد. در این جشنواره مجموعا 17 هزار و 300 نفر ثبت نام کردند که مجموعا 270 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.
ارزانی تصریح کرد: مرحله کشوری طی روزهای 20 تا 24 آذرماه برگزار می‌شود و در حال تلاش هستیم تا نگاه هنری به تمامی مسائل و جشنواره را تقویت کنیم تا جذب جوانان و نوجوانان بیشتری به مساجد شاهد باشیم.
همچنین در بخشی از این نشست خبری طاهریان، معاون فرهنگی، هنری و آموزشی ستاد عالی کانون‌های مساجد در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد در دستور بررسی بودن بحث بین‌المللی شدن این جشنواره گفت: یکی از آرزوهای ما بین‌المللی شدن این جشنواره است که در راه رسیدن به آن هم تلاش‌هایی صورت گرفته است.
وی افزود: بین‌المللی شدن این مسابقات، نیاز به برخی هماهنگی‌های بیشتر با نهادهایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات و ... دارد. بنابر این رسیدن این مسابقات به جایگاه بین‌المللی نیاز به یک فرآیند پنج ساله دارد.

در ادامه این نشست خبری سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی که میزبانی این دوره از جشنواره مدهامتان را بر عهده دارد، به دلایل انتخاب مشهد برای میزبانی این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شد، 172 فعالیت و برنامه مختلف را در ستاد برگزاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعریف کردیم و در حال حاضر که در روزهای پایانی سال 2017 هستیم، 85 درصد فعالیت‌ها اجرا شده است. از جمله برنامه‌هایی که در شورای سیاست‌گذاری مطرح شد، برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان در پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود.
وی افزود: مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دارای مزیت‌های متعددی است و یکی از این مزیت‌ها عرصه فعالیت‌های قرآنی است که به لحاظ کمی و کیفی همواره پیشتاز بوده و جایگاه ویژه‌ای در سطح جهان اسلام داشته و دارد. به همین جهت مجموعه فعالیت‌هایی که در سطح کشور قرار بود، اجرا شود، تعریف کردیم که یکی از این برنامه‌ها جشنواره مدهامتان بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا سال 2029 این اجازه را داریم که از عنوان پایتختی جهان اسلام برای مشهد استفاده کنیم، بیان کرد: تا این سال شهر دیگری از ایران این عنوان را تصاحب خواهد کرد و لذا تا آن سال مشهد می‌تواند، این عنوان را استفاده کند.
سرابی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌هایی در مشهد برای این مسابقات در نظر گرفته شده است تا بتوانیم آنگونه که شأن و منزلت قرآن کریم این جشنواره را برگزار کنیم. افتتاحیه مسابقات ساعت 18 روز سه‌شنبه و در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با حضور میهمانان و اصحاب قرآنی برگزار می‌شود. مسابقات نیز در طول دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه خواهد بود و اختتامیه نیز شامگاه روز پنج‌شنبه در تالار هتل ولایت برگزار خواهد شد.
وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن اعلام اسامی داوران این دوره از جشنواره، اظهار کرد: برای داوری مسابقات سعی شده است تا از اساتید در زمینه‌های مختلف و در سطح بین‌المللی و کشوری استفاده شود. سعی شده است تا چهره‌های بین‌المللی بیشتری در بخش داوری این مسابقات حضور داشته باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی همچنین خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره 270 نفر حضور دارند که از این جمع 59 نفر در بخش بانوان و سایر آنها در بخش آقایان هستند. بیشترین شرکت‌کننده در مرحله کشوری متعلق به استان خراسان رضوی و کمترین تعداد شرکت‌کننده نیز متعلق به استان کردستان است. این مسابقات در سالن‌های مختلف در هتل ولایت و سالن همجوار آن برگزار می‌شود.
در ادامه این نشست خبری مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی، هنری و آموزشی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز در سخنانی به سوابق این جشنواره پرداخت و گفت: این مسابقات در سطح کشور به شکل ویژه مورد توجه اصحاب قرآنی و ستاد عالی مسابقات بوده است.
وی افزود: بر همین اساس ما طی چند سال اخیر سهمیه‌های ویژه‌ای برای حضور در مسابقات سراسری قرآن دریافت کرده‌ایم. نفرات برتر رشته قرائت و حفظ قرآن کریم به صورت مستقیم به مرحله کشوری مسابقات اوقاف راه پیدا می‌کنند و در هر دوره چهار نفر را باید به مسابقات کشوری اوقاف معرفی کنیم.
طاهریان خاطرنشان کرد: سیاست ما بر این بوده که هر دوره از این جشنواره در یکی از استان‌ها برگزار شود. نگاهی که مجموعه ستاد داشته است این بوده که برنامه‌ها در استان‌ها و حتی روستاها برگزار شود. سال گذشته نیز شهر مقدس قم میزبان مسابقات بود. ان شاالله این سیاست ادامه دارد و نه تنها این جشنواره بلکه برنامه‌های دیگر ستاد نیز به این صورت خواهد بود.
معاون فرهنگی، هنری و آموزشی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه همیشه در مسابقات مدهامتان شاهد کسب رتبه توسط نمایندگان خراسان رضوی بوده‌ایم، اذعان کرد: بر همین اساس لازم بود بعد از سال‌ها این استان مجدد به عنوان میزبان جشنواره انتخاب شود و خوشحال هستیم که در این دوره این اتفاق رخ داد.
طاهریان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر بین‌المللی شدن این جشنواره،‌ گفت: در گفت‌وگوهای گذشته اعلام کرده‌ام که برگزاری بین‌المللی این جشنواره از آرزوهای دیرینه ما هست. در گذشته اعلام شد که برگزاری بین‌المللی این مسابقات نیاز به یک فرآیند پنج ساله دارد.
وی افزود: ضمن اینکه باید هماهنگی‌های لازم با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجموعه‌هایی که خارج از کشور در حال فعالیت هستند، داشته باشیم. همچنین برگزاری بین‌المللی این مسابقات نیاز به مصوبه ستاد عالی مسابقات کشور دارد. جزء برنامه‌های ما بوده و امیدواریم این مراحل طی شود تأییده‌های لازم اخذ شود تا با مشارکت آن دستگاه‌ها جشنواره را برگزار کنیم. فعلاً این قضیه در مراحل کارشناسی و اداری است.
همچنین حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در تکمیل پاسخ داده شده به این سوال، گفت: با توجه به اینکه جشنواره مدهامتان 12 سال است که برگزار می‌شود، در تلاش هستیم تا بعد از برگزاری مرحله کشوری این جشنواره ارزیابی کلی از آن داشته باشیم و فرصت‌ها و تهدیدها را مورد بررسی قرار دهیم تا پس از آن اعلام کنیم مسابقات با چه کیفیت و چه ساختاری برگزار خواهد شد.

captcha