تدوین شیوه‌نامه اجرایی گردشگری حلال در کشور
کد خبر: 3671155
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
مونسان خبر داد:

تدوین شیوه‌نامه اجرایی گردشگری حلال در کشور

گروه جامعه: رئیس سازمان میراث فرهنگی از تدوین شیوه نامه اجرایی گردشگری حلال خبر داد و عنوان کرد: با تدوین این شیوه نامه درصدد هستیم تا مسلمانان جهان و کشورهای مسلمان پیرامون خود را با ظرفیت های موجود در کشور آشنا کنیم.  

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز، ۱۹ آذرماه، به همراه معاونان خود در نشستی خبری حضور یافت و به ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه این سازمان پرداخت و گفت: در زمینه گردشگری حلال ظرفیت‌های خوبی در کشور ما وجود دارد که باید از آن بهره‌مندی بهینه تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور ایران ظرفیت‌های خوبی برای جذب توریست در زمینه گردشگری حلال وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و امکانات کشور که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد به دور از هر مقوله حرامی است؛ بنابراین کشور ما می تواند یکی از بهره مندان از صنعت گردشگری حلال باشد.
مونسان از تدوین شیوه نامه اجرایی گردشگری حلال خبر داد و عنوان کرد: با تدوین این شیوه نامه درصدد هستیم تا مسلمانان جهان و کشورهای مسلمان پیرامون خود را با ظرفیت‌های موجود در کشور آشنا کنیم.

وی از مذاکرات صورت گرفته با سایر کشورهای مسلمان خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای تبلیغ و بازاریابی داریم اما به طور ویژه بحث گردشگری حلال را به منظور جذب گردشگر دنبال می کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه از اجرای طرح «بازاریاب» خبر داد و گفت: درصدد هستیم از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج کشور استفاده کنیم؛ به نحوی که در قالب بسته‌های تشویقی به ازای معرفی هر پنج نفر توریست، یک بلیط رایگان برای سفر به ایران در اختیار شخص معرفی کننده قرار گیرد. در این راستا از ظرفیت پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور به عنوان بازاریاب بهره می‌گیریم.

تلاش برای ایجاد نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری در 40 کشور

وی با تأکید بر اینکه از داشته‌های خود نتوانسته‌ایم به خوبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری خود استفاده کنیم، گفت: پورتال جامعی در این زمینه در حال راه‌اندازی است و از ظرفیت استارتاپ‌ها نیز در حال بهره‌مندی هستیم. با 40 کشور هدف نیز مذاکراتی داشته‌ایم تا نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری در کشورشان ایجاد کنیم.

وی به رویداد تبریز 2018 و برگزاری افتتاحیه این رویداد در فروردین‌ماه سال آینده، اشاره و عنوان کرد: تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شده است و برنامه‌های مرتبط با این رویداد از ابتدای سال میلادی 2018 آغاز می‌شود. بهره‌مندی از این ظرفیت برای معرفی جاذبه‌های ایران و به ویژه تبریز بسیار حائز اهمیت است.

مونسان در تبیین فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه معاونت میراث فرهنگی از تهیه حریم و حدود برای 150 اثر غیرمنقول خبر داد و گفت: 80 اثر تاریخی برای حفاظت بهتر به تملک این سازمان درآمده و مرمت 700 بنای تاریخی را در دستور کار خود داریم.

وی با بیان اینکه اولین اثر طبیعی ایران که به ثبت جهانی رسید بیابان‌های لوت بوده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا جنگل‌های ارسباران را به عنوان دومین اثر طبیعی به ثبت جهانی برسانیم.

وی به حوزه صنایع دستی اشاره و عنوان کرد: در این حوزه می‌توان با حداقل سرمایه گذاری به ایجاد شغل کمک کرد به نحوی که هر 50 میلیون تومان در عرصه صنایع دستی منجر به ایجاد یک شغل می‌شود در صورتی که این رقم در سایر عرصه‌ها بسیار افزون‌تر است.

صنایع دستی؛ عاملی برای توزیع عادلانه ثروت

مونسان حوزه صنایع دستی را کمکی برای توزیع عادلانه ثروت دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 37 هزار شغل در این بخش ساماندهی و ایجاد شده است و برای سال آینده نیز در صورت وجود امکانات ایجاد 70 هزار شغل را در دستور کار داریم.

وی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته را برگزاری 13 نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی برای ارائه صنایع دستی و راه‌اندازی کمپین صادراتی «آنلاین شوید، جهانی بفروشید» برشمرد و گفت: 22 هزار و 600 نفر زیر نظر استادکاران به منظور رشد تولیدات و ایجاد شغل در زمینه صنایع دستی آموزش دیدند.

مونسان در بخش دیگری از سخنان خود از نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری ابزار نارضایتی کرد و گفت: در این زمینه هنوز عقب هستیم در صورتی  که ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور ما وجود دارد و در حال حاضر نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم داریم تا بتوانیم به یک نقطه قابل قبول برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تخصیص منابعی از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های گردشگری خبر داد و عنوان کرد: هزار و 700 پروژه در حال ساخت در بخش گردشگری داریم  که به وسیله این تسهیلات می‌تواند به نتیجه برسد.

مونسان با اشاره به اینکه از پروژه‌هایی که بتواند در روستاها ایجاد شغل کند حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: صنایع دستی می‌تواند سبب ایجاد شغل شود و ما سال آینده شاهد جهشی در این زمینه در روستاها و مناطق عشایری خواهیم بود.

وی افزود: 621 پروژه گردشگری بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و در تلاش هستیم برای به ثمر رساند آنان تخصیص اعتبار داشته باشیم. در مناطق روستایی نیز 430 پروژه در حال اجرا و تصویب طرح است که تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مونسان میزان درآمدی که هر توریست می‌تواند برای ایران داشته باشد را بین هزار و 200 تا هزار و 500 دلار خواند و تصریح کرد: به ازای هر شش تا هشت نفر گردشگر می‌توان یک شغل ایجاد کرد.

رفع خلأهای قانونی در حفاظت از آثار تاریخی

مونسان از ابلاغیه رئیس جمهور مبنی بر رفع خلاهای قانونی در حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و گفت: این ابلاغیه امروز 19 آذرماه به دست ما رسیده است ولی ما پیشتر کار را آغاز کرده بودیم و فاز اول تکمیل شده است.

وی به همکاری سایر نهادها برای محافظت از آثار تاریخی اشاره و عنوان کرد: اینکه حاکمیت آثار بر عهده چه کسانی باشد تفاوتی ندارد، بلکه مهم این است که به خاطر تعدد آثار و بناها سایر ارگان‌هایی که پای کار آمده‌اند طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی اقدام کنند. البته این سازمان نیز بر عملکرد آنان نظارت دارد.

اجرای طرح کاشی‌های ماندگار ادامه دارد

وی به طرح کاشی‌های ماندگار نیز اشاره کردو افزود: این طرح مرتبط با مفاخر کشور است و در هر زمینه‌ای می‌تواند ورود پیدا کند. بنابراین این طرح را با جدیت ادامه می‌دهیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۸:۳۵
0
0
ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه ۱۳۹۶-۱۴۰۰
الف- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است تا پایان سال
اول اجرای قانون برنامه، سند راهبردی توسعه گردشگری را درچهارچوب قوانین مربوطه با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی جهت تصویب
هیأت وزیران ارائه نماید.
چرا سند راهبردی توسعه گردشگری با وجود اینکه کمتر از ۴ ماه تا پایان سال باقی نمانده به هیأت وزیران جهت تصویب ارائه نگردیده؟
captcha