فضای بسته فرهنگی در اصفهان؛ مانع فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3671019
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

فضای بسته فرهنگی در اصفهان؛ مانع فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان گفت: در استان اصفهان برای انجام فعالیت‌های مختلف با کمبود بودجه، امکانات و با یک نوع فضا و جو بسته فرهنگی مواجه‌ایم که تا این فضا به این شکل باشد، نباید انتظار کار جدی داشته باشیم، کما اینکه تاکنون نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی شاهد کار جدی چندانی در این استان نبوده‌ایم.

محمدرضا ستوده‌نیا، عضوهیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان از دیرباز دارالمومنین و مهد تمدن بوده و به لحاظ علمی، مذهبی، فرهنگی، هنری و... پیشگام بوده است و در دامن آن شخصیت‌های بزرگی همچون میرداماد و شیخ بهایی پرورش یافته‌اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز اصفهان به لحاظ فرهنگی، هنری، علمی و قرآنی از استعدادها و ظرفیت‌های زیادی برخوردار است، افزود: این استان اکنون  از چهره‌ها و نخبگان زیادی نیز برخوردار می‌باشد که عمدتا در خارج از این استان و در شهرهای تهران، قم و حتی خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند و متاسفانه از این ظرفیت‌ها در خود استان کم‌تر استفاده شده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: استان اصفهان در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی نیز پیشگام است، به طور مثال در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اصفهانی‌ها به لحاظ کسب رتبه‌های برتر سرآمد بوده‌اند.
وی افزود: در رشته تفسیر و علوم قرآن نیز نویسندگان اصفهانی کارهای ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند که البته عمده آن‌ها در قم انجام شده، به این دلیل که از آن‌ها در استان اصفهان کم‌تر حمایت شده است، در حالی که می‌شود این ظرفیت‌ها را در خود این استان متمرکز کرد.
ستوده‌نیا با بیان اینکه متاسفانه در استان اصفهان برای انجام فعالیت‌های مختلف، نوعی دید و فضای بسته وجود دارد، گفت: در شهرهای تهران، قم و خراسان با تخصیص بودجه‌های مناسب و دید باز نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مواجه هستیم. اما در استان اصفهان برای انجام فعالیت‌های مختلف با کمبود بودجه، امکانات و با یک نوع فضا و جو بسته فرهنگی مواجه‌ایم که تا این فضا به این شکل باشد، نباید انتظار کار جدی داشته باشیم، کما اینکه تاکنون نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی شاهد کار جدی چندانی نبوده‌ایم.
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم تصریح کرد: کسانی هم که از استان اصفهان در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند، ناشی از تلاش‌ها و پیگیری‌های شخصی خود آن قرآن آموزان و بهره‌گیری از اساتید مربوط بوده است که به صورت شخصی و خصوصی به این مرحله رسیده‌اند. در واقع هنوز ما به صورت سازمانی نتوانسته‌ایم جایگاه واقعی قرآن را در اصفهان نهادینه کنیم.
وی ادامه داد: اکنون بیشتر داوران بین‌المللی مسابقات قرآن از استان اصفهان هستند که اکنون باید سوال کرد تا چه اندازه از این ظرفیت‌ها استفاده شده است؟ در واقع اینکه می‌گوئیم در اصفهان با یک فضای بسته فرهنگی مواجه هستیم به این دلیل می‌باشد که از استعدادها و ظرفیت‌های استان در جای خود استفاده نمی‌شود.
وی در ادامه به هم‌افزایی بین موسسات و نهادهای قرآنی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اکنون تا حدودی بین موسسات قرآنی مردمی در استان، هم‌افزایی وجود دارد، اما مشکل اساسی این است که در انجام فعالیت‌های قرآنی برنامه منسجمی وجود ندارد و روحیه کار گروهی در این بخش کم‌رنگ است.

captcha