37 هزار پرستار یاور سلامت معنوی/ تجهیز بیمارستان‌ها به وضویار
کد خبر: 3653645
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
شکوری عنوان کرد:

37 هزار پرستار یاور سلامت معنوی/ تجهیز بیمارستان‌ها به وضویار

گروه سلامت: مدیر آموزشی ستاد اقامه نماز کشور از آموزش 37 هزار پرستار برای ارائه کمک به اقامه نماز بیماران خبر داد و گفت: تا سه سال آینده 77 هزار پرستار این آموزش‌های تخصصی را دریافت می‌کنند.

بهروز شکوری، مدیر آموزشی ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اجرای برنامه سلامت معنوی که در حال حاضر در بیمارستان های کشور در حال اجرا است، گفت: این برنامه به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری بین ستاد اقامه نماز و وزارت بهداشت آغاز شد.

وی در خصوص مفاد تفاهم نامه صورت گرفته گفت: در این تفاهم نامه دو نکته اساسی دیده شد؛ اول اینکه پرستاران، مدیران پرستاری و بهیاران دوره ویژه ای را سپری کنند که در این دوره به آنها یاد داده شود چگونه به بیماران بستری در بیمارستان‌ها کمک کنند نماز خود را اقامه کنند و دیگر اینکه بیمارستان‌ها به تجهیزات و لوازم مورد نیاز اقامه نماز بیماران مجهز شود.

شکوری با تأکید بر اینکه نماز فریضه واجبی است که در هیچ شرایطی از انسان ساقط نمی شود، گفت: سایر عبادت‌ها مثل حج فقط یکبار در صورت استطاعت بر مسلمان واجب می شود، اگر درامد مازاد بر اضافه باشد خمس بر مسلمان واجب می شود و... اما در مورد نماز بعد از اینکه انسان به سن تکلیف رسید در هر شرایطی این فریضه بر وی واجب است. این وجوب علاوه بر نمازهای روزانه، هنگام زلزله، کسوف، خسوف و حتی وقتی فردی می میرد (نماز میت) نیز ایجاد می شود که نشان دهنده اهمیت نماز است.

مدیر آموزشی ستاد اقامه نماز کشور تشریح کرد: در مورد اقامه نماز در شرایط مختلف خداوند در قرآن فرموده است اگر می توانید، ایستاده، نشسته، به پهلو دراز کشیده و ... نماز بخوانید. بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند نیز به دلیل شرایط ویژه ای که دارند شرایط وضو و اقامه نماز آنها ویژه می شود و نیاز دارند به عنوان مثال به جای وضوی معمولی، وضوی جبیره بگیرند و یا به صورت دراز کشیده اقامه نماز کنند بر همین اساس ما به پرستان این آداب را توسط اساتید متخصص دوره آموزش می دهیم.

وقتی یک پزشک جرقه های سلامت معنوی را می زند

شکوری به پیشینه آغاز این طرح و نیازسنجی صورت گرفته برای آن توسط یک پزشک متخصص و متعهد نیز اشاره و اظهار کرد: این طرح از سال 94 شروع شده و تاکنون 37 هزار پرستار در سطح کشور غالباً در بیمارستان های دولتی، به ندرت در بیمارستان های تأمین اجتماعی و در بیمارستان های خصوصی که خودشان تمایل داشته‌اند برگزار شده است. در ابتدا دکتر اصغر قربانی پزشک متخصص کودکان که طرح خود را در استان قزوین می‌گذراندند از بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شدند سؤال می‌کرد که آیا مشکل اقامه نماز در بیمارستان داشته‌اند؟ که غالب بیماران اعلام می کردند با چند مشکل عمده مواجه بوده‌اند یکی اینکه اصلاً نمی‌دانستند قبله کدام طرف است، مشکل دوم اینکه نمی دانستند چگونه باید وضو بگیرند و مشکل سوم اینکه لوازم نماز در اختیار نداشتند. جرقه طرح سلامت معنوی از اقدامات این پزشک متعهد آغاز شد.

77 هزار پرستار آموزش اقامه نماز خواهند دید

شکوری در پاسخ به این سؤال که اجرای این طرح تا چه سالی ادامه خواهد داشت و تا کجا پیش خواهد رفت؟ گفت: به طور کلی 77 هزار پرستار در بیمارستان های دولتی کار می کنند و تا سه سال آینده تمام پرستاران بیمارستان های دولتی این آموزش‌ها را دریافت خواهند کرد. اگر بیمارستان های تأمین اجتماعی و خصوصی هم درخواست کنند این دوره‌ها برای پرستان آنها نیز برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته این طرح با تدریس دکتر قربانی در همدان اجرا شد و هفته آینده نیز در قم برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این طرح در همه استان‌هایی که تجمع بالای 200 پرستار داشته باشند برگزار می شود.

تجهیز بیمارستان‌ها به لوازم مخصوص اقامه نماز بیماران

مدیر آموزشی ستاد اقامه نماز کشور افزود: یکی دیگر از اقدامات ما تهیه تجهیزات لازم نماز در بیمارستان ها است. سنگ تیمم، سجاده مخصوص که آب در آن نفوذ نمی کند حتی اگر کف بیمارستان‌ها احتیاط داشته باشد و این سجاده به زمین بیفتد باز هم آلوده نمی شود، قبله نما با تصویر زیبایی از کعبه، وضویار ویژه بیمارانی که نمی توانند از تخت پایین بروند و وضو بگیرند که این وسیله کمک کند بر روی تخت خود وضو بگیرند بدون اینکه آب بر زمین بریزد و ... از جمله لوازمی است که هر بیمارستانی که این طرح در ان اجرا شده، به این لوازم نیز تجهیز شده است از بیمارستان بهارلو، امام خمینی(ره).

وی از رضایت بالای بیماران از اجرای این طرح خبر داد و گفت: بیش از 100 استاد و طلبه داریم که برای اجرای این طرح به استان ها اعزام می شوند.

captcha