شجاعی طباطبایی: کاریکاتور، واکنش سریع در مواجهه با رویدادهای سیاسی است
کد خبر: 3653576
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» افتتاح شد؛

شجاعی طباطبایی: کاریکاتور، واکنش سریع در مواجهه با رویدادهای سیاسی است

گروه هنر: مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه اغلب آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» در کمتر از دو روز پدید آورده شده‌اند گفت: کاریکاتور واکنش سریع در مواجهه با رویدادهای سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» عصر امروز دوشنبه 24 مهر به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور امریکا علیه ایران و استفاده وی از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس در طبق همکف ساختمان اداری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گشایش یافت.

در حاشیه این نمایشگاه سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به ایراد سخن پرداخت و گفت: پس از سخنان ابلهانه رئیس جمهور امریکا و توهین مستقیم او به ملت شریف ایران و همچنین به کار بردن واژه مجعول خلیج عربی به جای خلیج فارس، اعتراضات گسترده‌ای را از سوی اقشار مختلف مردم در واکنش به این یاوه‌سرایی ترامپ در سراسر کشور شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه البته این‌گونه اظهارات از سوی دونالد ترامپ چیز تازه‌ای نیست گفت: چنین سخنانی نشان از عدم اشراف او به مسائل سیاسی و جهانی دارد و حتی همگی شاهد بودیم که او این سخنان را از روی نسخه‌ای دستنویس و دیکته شده ایراد می‌کرد، با این حال مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پیشتر در قالب مسابقه بزرگ کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» به تحلیل شخصیت وی که مجسمه بلاهت است پرداخته که خوشبختانه استقبال از آن مسابقه نیز از سوی هنرمندان سراسر جهان بسیار چشمگیر بود و ما از 75 کشور جهان در آن مسابقه اثر کارتون و کاریکاتور داشتیم.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: جامعه هنری به ویژه هنرمندان کاریکاتوریست نیز هم دوش سایر اعتراضات و واکنش‌ها نسبت به اظهارات اخیر ترامپ با تمرکز بر این موضوع که او از واژه خلیج عربی در نطق خود استفاده کرد سکوت نکرده و دست به کار شدند و آثاری را خلق کردند که در این نمایشگاه شاهد آنها هستید.

وی افزود: البته به غیر از چند اثر معدود سایر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه آثار جدیدی هستند که در فاصله همین چند روزه پس از اظهارات ترامپ دوستان هنرمند اقدام به آفرینش آنها کرده‌اند که جا دارد از آنها نهایت تشکر را داشته باشم چرا که بسیاری از آنها برای خلق چنین آثاری به شکل شبانه‌روزی کار کردند تا آثار به نمایشگاهی که شاهد آن هستید، برسد و ذکر این نکته را نیز لازم می‌دانم و آن اینکه بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه حاصل تلاش دوستان هنرمند کاریکاتوریست شهرستانی ما هستند که به همین دلیل هم در این نمایشگاه شاهد حضور آنها نیستیم.

این هنرمند کاریکاتوریست ادامه داد: حتی همین الان که در حال گفت‌و‌گو با شما هستم، دوستان هنرمند دیگری هم از سراسر ایران در تماس با ما خواستار ارسال آثار خود به منظور شرکت در این نمایشگاه هستند و این نشان از این مسئله دارد که عرصه کاریکاتور تا چه اندازه در واکنش‌های بهنگام و لحظه‌ای در برابر رویدادها و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قدرتمند است و باید آن را به ویژه در رویارویی با مسائل سیاسی اقدامی واکنش سریع محسوب کرد که البته اثرات آن به سبب علاقه‌مندی مردم به فضای کاریکاتور و زبان طنز بسیار بیشتر از سایر حوزه‌های مرتبط با هنرهای تجسمی است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تأکید کرد: خوشبختانه در همین دو سه روز که دوستان هنرمند در حال آفرینش آثار هنری خود در قالب کاریکاتور بودند، شاهد آن بودیم که مسئولان در مدیریت فرهنگی شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران در اقدامی جهادی اقدام به انتشار برخی از آثار منتخب این نمایشگاه در قالب نصب بر بیلبورد و تابلوهای اعلانات شهری کردند و ما به جهت بازتاب بین‌المللی این اتفاق بزرگ درصدد هستیم تا با انتشار آثار در فضای مجازی و سایت‌های تخصصی و بین‌المللی هنرهای تجسمی ثمرات این حرکت خودجوش فرهنگی و هنری را با هنرمندان دیگر کشورهای جهان نیز در میان بگذاریم که خوشبختانه در فاصله کمی بعد از انتشار برخی از این آثار در فضای مجازی شاهد هستیم که آنها مورد استقبال کاربران قرار گرفته و تعداد دفعات زیادی، آثار از سوی کاربران اینترنت توئیت شده است.

وی در پایان گفت: برخی از آثار این نمایشگاه نیز با شرحی که در کنار آنها نوشته شده است قالب آثار کارتونی را به خود گرفته‌اند که خوشبختانه مخاطبان به سبب پیش‌زمینه ذهنی آثار کاریکاتور موسوم به گل‌آقایی که شرحی نیز بر آنها نوشته می‌شد با این آثار نیز ارتباط خوبی برقرار کردند اما غالب آثار بدون شرح هستند  تا هر مخاطبی با توجه به فضای ذهنی خود با آنها ارتباط معنایی و حسی برقرار کند.

این گزارش حاکی است در حاشیه این نمایشگاه از اثر نقاشی محمدعلی نادری با موضوع شهید مدافع حرم «محمد احمدی جوان» نیز رونمایی شد.

اما آثار کاریکاتور به نمایش درآمده در نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» حاصل تلاش گروهی از هنرمندان فعال در عرصه کارتون و کاریکاتور همچون محمدرضا دوست‌محمدی، داوود کاظمی، محمدصابر شیخ‌رضایی، بهرام عظیمی، حسن کریم‌زاده، افشین سبوکی، داریوش رمضانی، علی درخشی، علی میرایی و... است.

امیر سجاد دبیریان

  

  

 

    

 

   

 

 

 

captcha