ضرورت اهتمام ویژه به طرح تحکیم و تعالی خانواده در برنامه‌ها‌ی پنج ساله
کد خبر: 3653187
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
اسحاقی تصریح کرد:

ضرورت اهتمام ویژه به طرح تحکیم و تعالی خانواده در برنامه‌ها‌ی پنج ساله

گروه جامعه: معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی لازمه ثمربخشی برنامه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده را مورد توجه قرار گرفتن آن در برنامه‌های پنج ساله دانست.

محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اجرای طرح آموزش‌های هنگام ازدواج گفت: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور راهبردها و اقدامات فرهنگی در بحث خانواده در مورد تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و پیشگیری از طلاق و ایمنی‌بخشی دیده شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این راهبردها برنامه جامعه تحکیم و تعالی خانواده تدوین شد، اظهار کرد: این برنامه در ستاد ملی زن و خانواده تصویب شد و بخش‌های مختلفی برای اجرایی شدن دارد که یکی از آنها کنترل و کاهش طلاق است چرا که به لحاظ آماری خانواده‌ها در این زمینه با مشکل جدی مواجه هستند.

اسحاقی برنامه کنترل و کاهش طلاق را دارای هفت محور خواند و گفت: در محور آموزش به ارائه آموزش‌های قبل، هنگام و پس از ازدواج پرداخته‌ایم. برای آموزش‌های هنگام ازدواج مقرر شد زمان مراجعه زوجین به مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت، آموزش‌های فعلی از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده برای ۵۰ سال آینده محور خانواده در کشور اهداف کمی و کیفی و برنامه عملیاتی دارد، عنوان کرد: لازمه ثمربخشی این برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفتن آن در برنامه‌های پنج ساله است.

ارائه گزارش به مقام معظم رهبری
 
وی با تأکید بر اینکه این برنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی کشور مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این برنامه در قالب گزارش‌های آسیب‌های اجتماعی نیز بررسی و هر شش ماه یکبار به محضر مقام ‌معظم رهبری ارائه می‌شود. نقاط ضعف و کم کاری دستگاه‌ها رصد و به این شوراها گزارش می‌شود.

مصوبه و قانون با صرف ابلاغ اجرایی نمی‌شود

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در زمینه خانواده برنامه‌های متعددی تا کنون تدوین شده که خروجی چندان موثری نداشته است، گفت: بسیاری از این برنامه‌ها قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن ندارند و رصد نمی‌شوند. مصوبه و قانون با صرف ابلاغ اجرایی نمی‌شود و نیاز به فراهم کردن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری دارد.

وی بر ضرورت پیگیری قوانین برای آگاهی از  قرار گرفتن در ریل اجرا تأکید و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی کلان، رصد و پایش و ایجاد هماهنگی‌‌های بین دستگاهی را دارد ولی وظیفه اجرا ندارد و صرفا به دستگاه‌های مختلف در زمینه اجرا کمک می‌کند.
captcha