آمریکا شکست‌های منطقه‌ای خود را از قدرت سپاه می‌داند/ انزوای آمریکا؛ خروجی مدیریت ترامپی
کد خبر: 3653120
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
حمید رضا ترقی:

آمریکا شکست‌های منطقه‌ای خود را از قدرت سپاه می‌داند/ انزوای آمریکا؛ خروجی مدیریت ترامپی

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه عمده پروژه‌های امریکا در غرب آسیا توسط سپاه خنثی شده، گفت: آمریکا اکنون در وضعیتی قرار گرفته که نه می‌تواند ایران را تهدید نظامی کند، نه می‌تواند اهداف خود را در غرب آسیا تحقق بخشد و نه می‌تواند به مانند سابق از گروه‌های تروریستی حمایت کند و همه این ناکامی‌ها را ناشی از قدرت سپاه می‌داند.

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره سخنرانی ترامپ و اتهام‌‌زنی‌های وی به بهانه برجام علیه ملت ایران و نوع پاسخ رئیس‌جمهور کشورمان گفت: صحبت‌های آقای ترامپ براساس اطلاعات و داده‌های منافقین و اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج از کشور و برخی گراها و صحبت‌های بعضی مسئولان کشور در خصوص سپاه و شرایط اقتصادی کشور بیان شده است.

ناکامی ترامپ در ایجاد شکاف میان ملت و نظام


وی ادامه داد: این مجموعه اطلاعات، این تحلیل را برای آقای ترامپ و مشاوران وی فراهم کرد که می‌توان با حمله و فشار به سپاه پاسداران و دفاع از بخشی از جریان‌های سیاسی داخلی کشور، شکاف‌ها و اختلافات سطحی موجود را تعمیق و بین ملت و نظام شکاف ایجاد کنند و از این راه فشار سیاسی داخلی علیه نظام را محقق کرده تا منجر به تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی در منطقه و دست برداشتن نظام از آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی شود.

ترقی اظهار کرد: آقای ترامپ براین اساس پروژه‌ای را از قبل طراحی کرده بود اما اکنون از سخنانش نتیجه دیگری بیرون آمد و نشان داد که از زمان طرح این پروژه تا عملیاتی شدنش، به علت واکنش‌های ایران، وی مجبور به عقب‌نشینی از مواضع اولیه خود شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: این عقب‌نشینی بیانگر آن است که اطلاعات آقای ترامپ و تیم مشاوران وی از داخل کشور ما ناقص، ضعیف و مبتنی بر اطلاعات غیر واقعی ضد انقلاب و منافقین است. بر همین اساس ترامپ دچار یک آشفتگی در موضع‌گیری شد و این آشفتگی او را به سمت فحاشی و اهانت هدایت کرد و موجب شد موضعی که اتخاذ کرد نه‌تنها نتواند او را به اهدافش برساند بلکه فرصتی برای ملت ایران در جهت تقویت اتحاد و انسجام ملی فراهم ساخت.

وی با بیان اینکه صحبت‌های ترامپ از مبانی غیر مستند و غلط شکل گرفته بود و سرشار از تهمت، افترا، دروغ و خیالبافی و بعضا انکار بدیهی‌ترین واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی بود، گفت: در کنار این، برخلاف ادعاهای اولیه وی نسبت به سپاه مبنی بر تروریست بودن این نهاد، او کل ملت ایران را تروریست خطاب کرد، اما از آن سو به خزانه‌داری آمریکا دستور داد به جای اینکه سپاه را گروه تروریستی اعلام کند آنها را تحریم کند که این یک عقب‌نشینی شاخص از موضع اولیه بود و نشان‌دهنده تأثیر موضع‌گیری قاطع سپاه در برابر آمریکا بود.

سخنان ترامپ به تعمیق وحدت و همبستگی ملی انجامید


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه یادآور شد: در مقابل این سخنان، رئیس جمهوری بلافاصله موضع قاطع و مقتدرانه‌ای گرفتند و این پاسخ نشان داد که تلاش ترامپ برای ایجاد شکاف بین مسئولان نظام تلاشی واهی است و همه مسئولان نظام حول محور رهبری و تبعیت از ولایت فقیه در مقابل آمریکا و توطئه جدیدش ایستاده‌اند و از مواضع خودشان هم به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند.

وی افزود: رئیس جمهور در سخنانش اثبات کرد که همه اتهامات ترامپ به ملت ایران مربوط به خودش و و عملکرد خود آمریکاست و از این موضع‌گیری رئیس‌جمهور هم همه جناح‌های سیاسی کشور حمایت کردند. در واقع اقدام ترامپ موجب تقویت و تعمیق وحدت و همبستگی ملی حول محور رهبری در برابر دشمن شد و ماهیت عهدشکن آمریکا را بیش از گذشته مشخص کرد.

ترقی ابراز کرد: همچنین این سخنان ترامپ موجب شد خیلی از کسانی که در کشور ما ساده‌لوحانه به آمریکا اعتماد کرده بودند و تصور می‌کردند مشکلات کشور از طریق برجام حل می‌شود متوجه اشتباه‌شان شوند و پی ببرند که پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری مبنی بر قابل اعتماد نبودن آمریکا کاملا واقع‌بینانه، دوراندیشانه و دقیق بوده است.

چرا آمریکا دشمنی عمیقی با سپاه دارد؟


ترقی درباره دلایل افزایش فشارها و حملات دولتمردان آمریکا در این برهه زمانی و شرایط منطقه به سپاه پاسداران گفت: قطعا افزایش این لفاظی‌ها و خصومت‌ها علیه سپاه نسبت مستقیمی با موفقیت‌های سپاه در منطقه دارد. عمده پروژه‌های امریکا در غرب آسیا توسط سپاه خنثی شده و هنوز سپاه وارد تجزیه و تحلیل و بیان مستندات خودش در قبال جنایات آمریکا در منطقه برنیامده و فقط عملا توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های آمریکا را خنثی کرده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر سپاه تبلور خوداتکایی و خودکفایی نظامی کشور است و توان موشکی سپاه به عنوان یک سپر دفاعی برای کشور تقریبا تمام نقشه‌های آمریکا را برای تهدیدات نظامی علیه ایران با شکست مواجه ساخته است.

ترقی اظهار کرد: آمریکا الان در وضعیتی است که نه می‌تواند ایران را تهدید نظامی کند، نه می‌تواند اهداف خود را در غرب آسیا تحقق بخشد و نه می‌تواند به مانند سابق از گروه‌های تروریستی حمایت کند و همه این موارد را ناشی از قدرت سپاه می‌داند لذا طبیعی است که دشمنی عمیقی با سپاه داشته باشد.

انزوای آمریکا و تقویت چندجانبه‌گرایی؛ نتیجه روش مدیریتی ترامپ

ترقی درباره مخالفت جهانی با سخنان ترامپ و نسبت آن با افول و نزول جایگاه بین‌المللی آمریکا گفت: سخنرانی آقای ترامپ به تعبیر برخی سیاستمداران و نخبگان آمریکایی موجب شد که مردم دنیا آمریکایی‌ها را احمق تصور کنند. این سخنرانی اولا نخبگان آمریکا را شرمنده کرد، ثانیا مشخص کرد که ترامپ عصاره رذایل آمریکاست که بهره‌ای از تمدن، فرهنگ و اخلاق نبرده است و اقرار بسیاری از نخبگان آمریکایی این است که ترامپ آمریکا را فدای اسرائیل کرده و هر دو نیز به سمت چاه عمیق اضمحلال فرو می‌روند.

وی ادامه داد: در واقع از نگاه اغلب نخبگان و سیاستمداران آمریکایی، روش مدیریتی ترامپ هم امریکا و هم اسرائیل را به باتلاقی فرو می‌برد که بیرون آمدن از آن بسیار مشکل و دشوار خواهد بود و یقینا این اتفاق به تسریع چندجانبه‌گرایی در دنیا کمک خواهد کرد.

ترقی عنوان کرد: در حالی که ما باید میلیون‌ها دلار خرج می‌کردیم تا بتوانیم آمریکا، اسرائیل و عربستان را در کنار هم قرار دهیم و مردم دنیا هم ببینند این رژیم‌های کودک‌کش و ضد حقوق بشر چه جنایاتی در منطقه انجام می‌دهند و چگونه با هم متحد و منسجم هستند یا چقدر باید هزینه می‌کردیم که حمایت قدرت‌های بزرگ را از ملت ایران و حقوق ملت ایران جلب کنیم ولی ترامپ با سخنان و اقدامات خودش جای دفاعی برای اروپا باقی نگذاشت و سبب شد کشورهای اروپایی در مقابل این سخنان و اقدامات آمریکا بیانیه بدهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سخنان ترامپ نقش عمده‌ای در منزوی کردن آمریکا در عرصه بین‌المللی خواهد گذاشت، گفت: از طرفی این سخنان، جمهوری اسلامی را هم به لحاظ داخلی متحدتر و منسجم‌تر کرد و هم حقانیت ما را در منطقه و جهان اثبات کرد و مجموعه این موارد به نفوذ و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی افزود و با چنین آرایش قدرت شکل گرفته در سطح جهانی هیچ‌کدام از اهداف ترامپ و دولتمردانش علیه جمهوری اسلامی تحقق نخواهد یافت.               
captcha