پیشگیری تنها راهکار مؤثر در مقابله با تب کریمه کنگو است
کد خبر: 3608759
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
بختیاری:

پیشگیری تنها راهکار مؤثر در مقابله با تب کریمه کنگو است

گروه اجتماعی: فرماندار اراک گفت: بهترین روش مقابله با تب کریمه کنگو تقویت حوزه پیشگری و اقدامات کاربردی و به موقع در این خصوص است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین بختیاری، فرماندار اراک امروز، یکشنبه 21 خردادماه در جلسه مدیریت بحران اراک که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد گفت: خوشبختانه تب کریمه کنگو د کشور به حالت کنترل در آمده است ولی بدین معنا نیست که دستگاه‌های استان از جمله اراک در کنترل این بیماری کاری نکنند، می‌بایست بطور ویژه برای ریشه کنی این بیماری اقدامات اساسی انجام شود.
وی در ادامه گفت: اولین روزهایی که شیوع این بیماری اعلام شد کارگروه‌های مختلفی همچون پدافند غیرعامل، حوادث و... در استان تشکیل شد و اقدامات لازم برای پیشگیری با همکاری دستگاه‌های متولی همچون شهرداری، دام پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و... صورت گرفت.
بختیاری تصریح کرد: 20 الی 50 درصد نرخ مرگ برای این بیماری از لحاظ کادر بهداشت و درمان نرخ بالایی است زیرا بهبود این بیماری در مراحل پایانی عملاٌ امکان پذیر نیست.
فرماندار اراک تأکید کرد: بهترین روش برای مقابله با تب کریمه کنگو این است که حوزه پیشگری تقویت و اقدامات کاربردی، بهنگام در این خصوص صورت گیرد. در کنار پیشگری، آموزش بالخص بخش روستایی که در آن کشتار صنعتی صورت نمی‌گیرد باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته و نسبت به گذشته بیشتر به آن توجه کنند. 
بختیاری گفت: کارشناسان عنوان می‌کنند برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، گوشت بعد از ذبح حیوان باید بین 24 تا 48 ساعت در سردخانه بماند بارها در جلساتی که با کشتارگاه‌ها داشتم عنوان می‌کنند وزن گوشت در سردخانه کم می‌شود و به ضرر دامدار است؛ لذا تمام کشتارگاه‌ها باید از این پس نه 48 ساعت بلکه همان 24 ساعت، گوشت را در سردخانه نگهدارند.
وی گفت: طی مصوباتی که در مدیریت بحران، کمیته حوادث، پدافند غیرعامل و امنیت غذایی استان صورت گرفت تصمیم بر این شد اقدامات کنترل این بیماری در قالب مصوبات جلسات اجرا شود که در شهر اراک هم همین مصوبات با کمی تغییر لازم‌ الاجرا است.
فرماندار اراک در تشریح مصوبات گفت: شهرداری اراک با همکاری دامپزشکی و اداره بهداشت باید نظارت کامل و منظم روی کشتارگاه‌ها داشته باشد، تمام کشتارگاه‌ها باید سیستم سردخانه‌ای خود را فعال و پرسنل با لباس‌های مخصوص در این اماکن کار کنند.
وی ادامه داد: سم پاشی دقیق و جامع در مراکز نگهداری دام‌ها با همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی اراک صورت گیرد و در کنار آن اجازه ورود و خروج هیچ دامی بدون برگه ورود و خروج، تاییده دامپزشکی از گلوگاه‌های شهر اراک وجود ندارد و در صورت مشاهده نیروی انتظامی با فرد متخلف برخورد قانونی می‌کند.
بختیاری گفت: علوم پزشکی باید زیر ساخت‌ها و شرایط نگهداری افراد مبتلا به این بیماری را فراهم آورده و داروی‌های لازم جهت درمان از طریق مرکز بهداشت توزیع شود. توجه ویژه‌ای به اطلاع رسانی افراد جامعه بالخص جامعه روستایی شود و کلیه بخشداری‌ها، خانه بهداشت و... موظف هستند اقدامات لازم در این زمینه را بصورت رایگان انجام دهند.
captcha