طهارت؛ رمز فهم معارف قرآنی
کد خبر: 3536050
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
حجت‌الاسلام محمدیان عنوان کرد:

طهارت؛ رمز فهم معارف قرآنی

گروه اندیشه: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: انسا‌ن‌ها برای این‌که راه معارف قرآنی بر روی آن‌ها باز شود باید طهارت داشته باشند و تا زمانی که دارای این ویژگی نباشند این اتفاق رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم «گرد‌همایی دانشجویان عاشورایی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها روز پنج‌شنبه 15 مهرماه در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی، مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاه‌ها نیز حضور داشت از چند کتاب با مضمون کودک و نوجوان و کتاب سبک زندگی قرآنی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، در این مراسم به سخنرانی درباره طهارت پرداخت و در این خصوص بیان کرد: نگاه راهبردی به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن برگرفته از آیه « فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ: در آن مردانى‏ اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏ اند دوست مى دارد.»( توبه/108) و این گام اول و راه ورود به معارف دینی که مجموع آن قرآن است باز می‌شود و تا طهارت را بدست نیاورند این راه باز نخواهد شد، البته کسانی که اهل طهارت هستند، ویژگی دیگری نیز دارند و آن تطهیر دیگران است که نام این حرکت را جهاد علمی فرهنگی قرار داده‌اند.

وی افزود: با توجه به این‌که به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم، نکته‌ای را باید درباره طهارت در نظر بگیریم و آن مطلبی است که مردم کوفه مکرر درباره امام حسین(ع) می‌گفتند؛ «قلوبکم معک و سیوفهم علیک: دل‌های ما با تو و شمشمیرهای ما نیز بر روی تو است.

محمدیان ببیان کرد: همه ما می‌دانیم که مردم کوفه معرفت و علاقه زیادی نسبت به امام حسین(ع) داشتند، اما چه مشکلی پیش آمد که آن اتفاق تلخ رخ داد، با این‌که دل‌هایشان با امام حسین(ع) بود اما در عمل شمشیر‌هایشان رو به امام حسین(ع) بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: دلیل این این اتفاق این است که روز عاشورا هنگامی که برای نبرد صف آرایی کردند، امام از دشمنان خواست به حرفشان گوش دهند، اما آن‌ها با ایجاد همهمه مانع از این کار شدند و امام حسین(ع) به آن‌ها گفت: علت این‌که شما به حرف‌های من گوش نمی‌کنید و کارتان به اینجا کشیده است به این دلیل است که شکم‌های شما از لقمه حرام پر شده است و نتیجه حرام خوری این است که دل‌هایتان قفل شده است.

وی گفت: حال سؤال این است؛ مردم کوفه که نسبت به امام حسین(ع) بسیار معرفت داشتند، چه حرامی را خوردند که کارشان به اینجا کشیده شد، شاید فکر کنیم که مردم کوفه از یکدیگر دزدی می‌کردند و این خیلی بعید است چون هیچ گزارشی از این کار وجود ندارد، اما باید گفت که حرام‎خوری ملت کوفه مربوط به خوردن فراوان بیت‌المال بود که آن را از شیر مادر نیز حلال‌تر می‌دانستند.

محمدیان اظهار کرد: بعد از این‌که اوضاع شام بسیار نامناسب شد، یزید ناچار بر این شد که قتل امام حسین(ع) را بر گردن کسی دیگری بیندازد و در جلسه‌ای که لشگریان و اعیان کوفه و شام حضور داشتند، یزید این سؤال را پرسید که امام حسین(ع) را چه کسی به شهادت رسانده‌است و همه با هم براین عقیده شدند که شمر سر مبارک امام حسین(ع) را از بدنش جدا کرد.

وی ادامه داد: یزید از شمر پرسید که چرا امام حسین(ع) را به قتل رساندی و شمر در پاسخ به یزید گفت؛ امام حسین(ع) را من به قتل نرسانده‌ام بلکه آن کسی که در بیت‌المال را روی مردم باز کرد، آن فرد امام حسین(ع) را به قتل رسانده‌ است.

حجت‌الاسالم محمدیان گفت: بالاترین معرفت را کسی کسب می‌کند که بیشترین محبت را نسبت به اولیا خدا داشته باشد، اما اگر یک لقمه حرام در شکم او باشد همه این فضائل را از دست خواهد داد و هیچ یک از اعمال او مورد قبول قرار نخواهد گرفت و بعد از مرگ مستقیم به جهنم خواهد رفت.

وی بیان کرد: باید به سمت این‌که معرفت بیشتری به دست آوریم و به سمت این‌که در دل‌ها‌ی ما هیچ چیزی غیر از خدا نباشد گام برداریم، که این نیز شرط اساسی دارد و آن این است که در شکم ما هیچ لقمه حرامی نباشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: اگر امروز در جامعه ما عده‌ای حقوق‌های نامتعارف را توجیه‌ می‌کنند و آن را حق عده‌ای از مسؤلان می‌دانند، مطمئن باشید این افراد نه‌ این‌که از نظام دفاع نخواهند کرد، بلکه اگر زمینه آن پیش آید شمشیر بر روی این نظام خواهند کشید.

وی گفت: مردم کوفه نیز به یکباره این طور نشدند و آن‌قدر از لقمه‌های حرام شکمشان را انباشته کردند که کارشان به جایی رسید بر روی نوه پیامبر(ص) شمشیر بکشند و این نتیجه حرام خواری است که باعث می‌شود بحث معرفت وجود نداشته باشد.

محمدیان در پایان گفت: اگر محبت خدا را می‌خواهیم و می‌خواهیم در زیر خیمه اهل بیت(ع) تا ابد باقی بمانیم، تصمیم بگیریم که آلوده حرام نشویم و در استفاده از بیت‌المال مراقب باشیم و اجازه ندهیم این‌گونه اتفاق برای ما پیش آید.

captcha