هیچ‌کس غیر از پیامبر(ص)، بهشت موعود را ندیده است/ وجود شفاعت در عالم برزخ
کد خبر: 3313845
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری در جلسه تفسیر:

هیچ‌کس غیر از پیامبر(ص)، بهشت موعود را ندیده است/ وجود شفاعت در عالم برزخ

گروه اندیشه: مفسر قرآن کریم با اشاره به این سؤال که آیا در عالم برزخ هم شفاعت هست یا خیر؟ گفت: در عالم برزخ هم شفاعت خواهد بود که اگر دنیا با توبه تمام نشده شفاعت در صورت صلاحدید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی جواد غروی علیاری در جلسه تفسیر خود، با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبِیرٌ؛ کسانى که در نهان از پروردگارشان مى‏ترسند آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود»، (ملک/12) گفت: در گذشته درباره مسئله خوف و رجا صحبت کردیم تا به خوف از نزول بلایا در نتیجه اعمال خلاف و عصیان من و شما رسیدیم؛ کارهایی کرده‌ایم و مستحق عذاب هستیم و خوف آن را داریم که گرفتار بلاها شویم.
وی افزود: مرحله ششم از مراحل خوف، خوف از عالم برزخ است. این دنیا محل خوف و رجای الهی است که پنج مرحله خوف در این دنیاست. خوف دیگر، خوف عالم برزخ است. من و شما که می‌میریم در ظاهر ما را در قبر می‌گذارند ولی قبر که محل ماندن و بقا نیست. به طور موقت و برای حساب و کتاب اولیه در قبر هستیم، بعد از آنجا به عالمی به نام عالم برزخ منتقل می‌شویم.
آیا در عالم برزخ هم شفاعت هست یا نه؟
این مفسر قرآن ضمن اشاره به این مطلب که برزخ میان قیامت و این عالم است، اظهار کرد: برزخ به معنای مانع و حجاب است، خوشا به حال آن‌هایی که عالم برزخ را آباد کردند و آن را خراب نکرده‌اند. تمام عناوین قیامت در عالم برزخ است. بین علما بحث است که آیا در عالم برزخ هم شفاعت هست یا نه؟ اگر اهل صواب باشید در عالم برزخ از نعمت‌های الهی منتعم می‌شوید.
وی اظهار کرد: برخی قائل به این هستند که در عالم برزخ شفاعت نیست؛ فقط عنایات و کرامات ربانی است. در عالم برزخ رسیدگی موقتی، حساب و کتاب موقتی و رفتن به بهشت و جهنم موقتی است. از بزرگان علما مثل علامه حلی قائل به این هستند که عین عالم قیامت در عالم برزخ هست. با تمام شدن عالم برزخ عمر این دنیا تمام می‌شود. مادامی که عمر این دنیا تمام نشده برزخ به قوت خودش باقی است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: بعد از آنکه از قبر به عالم برزخ منتقل می‌شویم یک رسیدگی صورت می‌گیرد. اعمالی که در این مدت زندگی در دنیا انجام دادیم رسیدگی می‌شوند و بعد از رسیدگی به ما اجازه می‌دهند که از نعمت‌های موقتی خداوند عالم بهره‌مند شویم.
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: تا بحال کسی به بهشت موعود همیشگی نرفته است. هیچ کس غیر از پیغمبر(ص) که آن را مشاهده فرموده است تا به حال آن را ندیده است. اینکه گفته شده حضرت آدم(ع) از بهشت رانده شده آن بهشت موعود نبود. هیچ کس حق ندارد به آنجا وارد شود. در رضوان اکبر که جایی غیر از بهشت موعود است، جایگاهی است که پیامبر(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امامان حسن(ع) و حسین(ع) در آن‌جا هستند.
وی ادامه داد: برای انبیا هم جایگاهی است. اولیا، صدیقین، ابرار و عرفا همه در جایگاه خودشان خواهند بود و از نعمت‌های خداوند تا عمر این دنیا تمام شود متنعم می‌شوند. در عالم برزخ زیارت پیامبر(ص) و ائمه(ع) ممکن است، شب‌های جمعه اجازه داده می‌شود. در این دنیا به زیارت قبرها می‌رویم اما آنجا حضور است. امام زمان(عج) ازدواج نکرده و نخواهد کرد. حضرات ‌یحیی(ع)، عیسی بن مریم(ع) و امام زمان(عج) صلاح نبوده که در این دنیا همسر اختیار کنند. برای ایشان محدودیت از نظر زمان و مکان نیست. طی‌الارض برای امام زمان(عج) چیزی معمولی است. امام زمان(عج) در همه جا حضور دارد.
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری با اشاره به دوران چهارساله امامت حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: در آن دوران لذت بندگی، اطاعت، عدالت، انصاف و مروت چشیده می‌شود. از عدالت در این دنیای ظلمانی خبری نیست؛ فقط وقتی امام زمان(عج) تشریف بیاورند مردم حکومت عدل الهی را لمس خواهند کرد و دنیا مدینه فاضله می شود. در عالم برزخ هم شفاعت خواهد بود که اگر دنیا با توبه تمام نشده شفاعت در صورت صلاحدید انجام شود.
یادآور می‌شود، این جلسه تفسیر قرآن در مسجد فاطمیه به نشانی خیابان دماوند، وحیدیه، میدان تسلیحات در روز جمعه، 22 خردادماه برگزار شد.

captcha