جلسات خانگی قرآن؛ کلید تأسیس مؤسسه طلیعه‌نور کوثر شهریار/ پرورش ‌۵۰۰ قرآن‌آموز در طول سال
کد خبر: 3311647
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

جلسات خانگی قرآن؛ کلید تأسیس مؤسسه طلیعه‌نور کوثر شهریار/ پرورش ‌۵۰۰ قرآن‌آموز در طول سال

‌گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: استقبال روزافزون بانوان از جلسات قرآن خانگی موجب شد تا «مریم حسین‌لو» پیگیر تأسیس مؤسسه‌ای قرآنی با نام طلیعه نور کوثر ‌ویژه تمامی مقاطع سنی بانوان و آقایان در شهرستان شهریار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مریم حسین‌لو، بانویی که 37 بهار از عمرش می‌گذرد و با وجود دارا بودن دو مدرک دانشگاهی تولید داروهای گیاهی و علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی، به‌دنبال فراگیری قرآن و پس از آن ‌راهی برای پرداخت زکات علمش و آموزش قرآن بوده است تا در جهت خدمت به ساحت قرآن و عترت گام‌های مؤثری بردارد.

او تا قبل از سال 85 در منزلش جلسات قرآن ثاتبی را ویژه بانوان بزرگسال برای آموزش قرآن داشته است. حسین‌لو هنگامی‌که علاقه و استقبال این بانوان را برای آموزش‌های رشته‌های متعدد قرآنی چون مفاهیم، تجوید و حفظ قرآن ‌و از آن مهمتر عشق و اشتیاق خردسالانی که به همراه مادرانشان در جلسه حاضر شده‌اند برای خواندن قرآن می‌بیند و برای اینکه مبادا آنها از قرآن دور شوند و تشویقی برای حضور بیشتر آنها به همراه والدینشان در این جلسات قرآن باشد، از آنها می‌خواست که بعضاً سوره‌هایی را که حفظ هستند و یا اگر توانایی روخوانی قرآن دارند، آیاتی را برایش بخوانند.

آغاز فعالیت رسمی از سال 85

او فعالیتش را به‌صورت رسمی در سال  85 و با اخذ مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و هم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران، با عنوان مؤسسه قرآنی طلیعه نور کوثر در محدوده شهریار آغاز کرد.

هنگامی‌که از حسین‌لو درباره اهداف و موضوع فعالیت مؤسسه سؤال می‌پرسم، اظهار می‌کند: این مؤسسه به‌دلیل علاقه‌ای که به گسترش آموزش قرآن میان مردم داشتم و باهدف نشر قرآن و عترت گروه سنی چهار سال به بالا ویژه دختران و پسران، بانوان و آقایان راه‌اندازی شد.

وی ادامه می‌دهد: رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، مفاهیم و حفظ قرآن، تجوید صوت و لحن و همچنین دوره‌های تربیت مربی قرآن در تمامی ایام سال به‌صورت مقطعی و ترمی ویژه عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

پرورش حدود 500 قرآن‌آموز به‌صورت سالیانه

حسین‌لو که همسر یکی از جانبازان کشورمان است، تصریح می‌کند: تاکنون چهار دوره تربیت مربی قرآن برگزار شده است که بیشتر شرکت‌کنندگان در دوره به‌عنوان معلم جذب مؤسسات قرآنی و آموزش و پروش شدند.

در این مؤسسه سالیانه حدود 500 قرآن‌آموز تحت آموزش قرار می‌گیرند البته این تعداد در ایام تابستان به 700 نفر نیز افزایش می‌یابد و طی این چند سال اخیر 10 حافظ کل قرآن تربیت کرده است. همچنین اعضای هیئت مدیره این مؤسسه شامل دو نفر چون احمد قاسمی اعلا و سمیه کلهر هستند که آنان نیز در عرصه قرآن و آموزش آن فعالیت می‌کنند.

از حسین‌لو درخصوص وجه تسمیه مؤسسه و علت نامگذاری‌اش به این نام طولانی پرسیدم که می‌گوید: چهار نام در‌نظر داشتم اما این نام را برگزیدم به‌دلیل این، طلیعه به معنای درخشش، نور به معنای روشنی، قرآن هم نور است و کوثر خیر کثیر است که و به حضرت فاطمه زهرا(س) بر‌می‌گردد لذا چه نامی بهتر از این نام.

هنگامی‌که از او درباره نحوه اداره شدن مؤسسه پرسیدم، می‌گوید: مکان مؤسسه استیجاریست که تمامی هزینه‌ها حقوق مدرسان و مربیان و هزینه‌های جاری مؤسسه از طریق  شهریه‌هایی که از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود، اداره می‌شود.

درخشش مؤسسه طلیعه نور کوثر در سال 93 به‌عنوان مؤسسه نمونه، برتر و فعال در شهرستان شهریار از سوی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، تقدیر از این مؤسسه طی همایشی، موفقیت حافظان خردسال در حفظ جزءهای 29،30، جزء اول، کسب رتبه‌های اول تا سوم در رشته قرائت در سطح شهرستان و تحصیل حدود 100 حافظ قرآن در رشته حفظ کل در گروه سنی مختلف در حال حاضر از جمله از افتخاراتیست که در کارنامه 9 سال فعالیت مؤسسه ثبت شده است.

راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن از سال گذشته

حسین‌لو از راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن در سال تحصیلی 93-94 در این مؤسسه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: فعالیت‌های این مدرسه با مجوزی که از آموزش و پرورش این شهرستان اخذ شده است و به‌عنوان مدرسه غیردولتی نور کوثر آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: مدرسه حفظ قرآن با هدف برگزاری تخصصی حفظ قرآن در مقطع دبستان و حفظ قرآن در کنار دروس عادی دبستان راه‌اندازی شده است. این مؤسسه در ایام مدرسه صبح تا ظهر شیفت مدرسه و بعد ازظهر‌ها و پنج‌شنبه‌ها و تابستان‌ها ویژه برنامه‌های آموزشی مؤسسه است.

حسین‌لو بیان می‌کند: این طرح حفظ در مدرسه قرآن به این شکل است که دختران قرآن‌آموزان از 5 سالگی به این مرکز مراجعه می‌کنند و تحت آموزش‌های حروف زبان عربی و به‌دنبال آن روخوانی و روان‌خوانی و حفظ قرآن قرار می‌گیرند. در این طرح پیش‌بینی شده است تا در مقطع پیش‌دبستانی نونهال جزء 30 را حفظ کنند و از پایه اول تا ششم ابتدایی در هر سال 5 جزء قرآن را حفظ کنند تا در پایان مقطع دبستان حافظ کل قرآن شوند.

مدیر مؤسسه طلیعه نور کوثر اظهار می‌کند: اما به‌دلیل اینکه برخی از نونهالان در روخوانی قرآن مشکل داشتند، در پایه اول توانستند دو جزء از قرآن را حفظ کنند و در سال‌های آینده و پایه‌های بالاتر هر چقدر پایه روخوانی آنها قوی‌تر شود، سرعت حفظشان افزایش می‌یابد.

وی در‌خصوص ایام تثبیت این قرآن‌آموزان نونهال، بیان می‌کند: ادامه حفظ و تثبیت آنها سه روز در هفته در طول ایام تابستان انجام می‌گیرد.

اخذ مجوز راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن پسرانه

حسین‌لو درخصوص برنامه‌های آینده مؤسسه می‌گوید و اظهار می‌کند: مجوز مدرسه حفظ قرآن پسرانه از سوی اداره آموزش و پروش شهرستان دریافت شده است که امیدواریم با همت خیران مکان این مدرسه نیز تهیه شود تا در سال آینده فعالیتش را آغاز کند.

وی تأکید می‌کند: مدرسه حفظ پسرانه مهم‌تر از دخترانه است، چون پسران کمتر بر سر سفره قرآن می‌نشیند و حال آنکه امکانات حضورشان در مسابقات بین‌المللی بیشتر است. همچین درنظر داریم تا شعبه‌ دیگری از مؤسسه را در شهرک نظامی نبوت ویژه خدمت به خانواده‌های ارتشیان راه‌اندازی کنیم.

او که مشکل اصلی‌اش را مکان مؤسسه می‌داند، عنوان می‌کند: ان‌شاءالله به حمایت‌های خیرین این مورد نیز مرتفع می‌شود تا با فراغ خاطر بیشتری به ارتقای فعالیت‌های قرآنی مؤسسه بپردازیم.

تربیت حدود 14 قاری نوجوان که از شش سالگی با مؤسسه طلیعه نور کوثر همراه بوده‌اند به‌عنوان قاریان نوجوان در شهرستان و بهره‌مندی از آنها در محافل و مراسم‌های قرآنی‌ مختلف، تهیه و توزیع کتاب‌هایی با محتوای شناخت امام زمان(عج)، برگزاری همایش سه‌ساله‌های حسینی، همایش تجلیل از معلمان قرآن، همایش تجلیل از قاریان و حافظان برتر از اهم فعالیت‌های این مؤسسه بوده است.

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی طلیعه نور کوثر در نور شهریار، خیابان ولی‌عصر(عج)، کوچه شهید حاج اسماعیلی(مانتوسرای نگار) واقع شده است و علاقه‌مندان برای اطلاع از سایر دوره‌های این مرکز می‌توانند با شماره 65228328 تماس بگیرند.

captcha