خوف و رجا در کنار هم عامل دستیابی به کمال بشری است
کد خبر: 1442016
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
حجت‌الاسلام مروی:

خوف و رجا در کنار هم عامل دستیابی به کمال بشری است

گروه اجتماعی: معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه دستور صریح آیات قرآن است که مؤمن باید در دو حالت خوف و رجا باشد، آن را عامل سعادت بشر عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری شب گذشته، 31 مرداد در مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) که در حرم حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شده بود، با اشاره به حدیثی امام صادق(ع) گفت: دستور دین و نص صریح آیات قرآن تأکید می‌کند که مؤمن باید در دو حالت خوف و رجا باشد یعنی هم از عذاب خدا خوفناک باشد و هم همواره به فضل و رحمت خداوند امیدوار باشد.
وی افزود: کسی که به‌واسطه چند عمل حسنه، خود را در صدر بهشتیان می‌بیند و در واقع اعمال خیرش او را مغرور کرده است، به فرموده امام صادق(ع) چنین انسانی هلاک می‌شود؛ همچنین کسی که پشت سر هم دائماً گناه می‌کند و می‌گوید خداوند می‌بخشد، نجات پیدا نمی‌کند.
حجت‌الاسلام مروی عنوان کرد: طبق فرموده امام صادق(ع) تنها کسانی نجات پیدا می‌کنند که هم حالت خوف و هم حالت رجا را با هم دارند.
معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری به مقام عدل، حسابرسی، قهاریت و جباریت خدا اشاره کرد و گفت: اینها مقامی است که خداوند به واسطه آنها حق مظلوم را از ظالم می‌ستاند زیرا خداوند هیچگاه از حق‌الناس نمی‌گذرد.
وی اظهار کرد: همچنین ترس مطلق که انسان را از فضل خدا ناامید کند، خود گناه بزرگی و از رحمت خدا ناامید شدن گناه کبیره است؛ لذا انسان باید میان خوف و رجا باشد به‌عنوان مثال کسی که شغل او کشاورزی است و دانه‌های گندم را می‌کارد، امید دارد از هر حبه گندم هفتاد حبه گندم بردارد و سود کند و معیشت آبرومندی داشته باشد و از طرفی خوف هم دارد که محصول دچار آفت و یا خشک نشود.
حجت‌الاسلام مروی تأکید کرد: باید با امید به فضل خدا عمل صالح انجام داد و دائماً خوفناک هم باشیم تا به اعمالمان آسیب نرسد و آفت نخورد و این مسئله‌ای است که همه باید رعایت کنند حتی پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع).
معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری به مناجات‌های شبانه حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: این سؤال مطرح می‌شود که حضرت علی(ع) با آن عظمت و مقامی که نزد پیامبر(ص) و خداوند دارد، همیشه در حال سجده و اشک و نیاز است و یا چرا پیامبران، ائمه و اهل بیت(ع) همیشه در حال دعا و طلب بخشش و گریه به درگاه الهی بودند؟ آنان که معصیتی نداشتند.
وی اضافه کرد: برخی می‌گویند این دعاها و مناجات‌های معصومین جهت یاد دادن به ما بوده است، چون خودشان که گناهی نداشته‌اند، اما این حرف درست نیست، درست است که آنها معصومند و پاک و عاری از هر گناه، ولی حساب آنها با خداوند، متفاوت از حساب ما با خداوند است.
حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه معصومین نیز بنده خدا هستند و باید در آنها هم خوف و هم رجا باشد، گفت:‌ وعده‌های خداوند تخلف‌ناپذیر است و نباید از رحمت خدا ناامید شد زیرا او تواب است.
معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود گفت: گاهی اوقات به درگاه خداوند متوسل می‌شویم، اشک می‌ریزیم و دعا می‌کنیم ولی حاجت ما برآورده نمی‌شود اما نباید گمان کنیم که خدا از ما قطع امید کرده است و دعاهای ما مستجاب نمی‌شود بلکه گاهی مصلحت نیست و تنها خداست که خیر و صلاح ما را می‌داند و گاهی خداوند حاجتی را برآورده نمی‌کند اما چند برابر آن جبران می‌کند.

captcha